محاسبه بازخرید مرخصی استفاده نشده در حقوق و دستمزد براساس قانون کار

محاسبه مانده مرخصی

مانده مرخصی

یکی از محاسباتی که معمولا در پایان سال یا زمان تسویه حساب با پرسنل صورت می گیرد محاسبه بازخرید مرخصی می باشد. ابتدا به توضیح در مورد انواع مرخصی می پردازیم.

مرخصی استعلاجی

مرخصی استعلاجی در صورت بیماری به کارگر تعلق می گیرد و باید به همراه گواهی پزشک معتمد باشد.

مرخص زایمان

طبق ماده ۷۶ قانون کار : مرخصی بارداری و زایمان کارگران زن جمعاً ۹۰ روز است. حتی الامکان ۴۵ روز از این مرخصی باید پس از زایمان مورد استفاده قرار گیرد. برای زایمان توأمان ۱۴ روز به مدت مرخصی اضافه میشود.

 

  حتما مقاله محاسبه عیدی شاغلان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی چگونه محاسبه می شود؟ مطالعه کنید.

 

سایر مرخصی ها

در صورت ازدواج، فوت بستگان درجه اول و برخی موارد دیگر نیز در قانون کار مرخصی دیده شده.

مرخصی استحقاقی

مرخصی استحقاقی طبق قانون کار بعنوان حق کارگر در نظر گرفته شده و طبق قانون کار هر کارگر در سال حق استفاده از یک ماه مرخصی را دارد.در ماده ۶۴ و ۶۶ قانون کار به مرخصی استحقاقی اشاره شده که در ادامه آورده شده:

طبق ماده ۶۴ قانون کار : مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یکماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یکسال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود.

طبق ماده ۶۶ قانون کار : کارگر نمیتواند بیش از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند.

 

شرایط دریافت بیمه بیکاری را می دانید؟کلیک کنید 

 

باز خرید مرخصی چیست؟

در صورتی که کارگر در مهلت مقرر از مرخصی استحقاقی خود استفاده نکند باید معادل ریالی آن محاسبه و پرداخت گردد.

پرداخت معادل ریالی مازاد مرخصی استفاده نشده طی یکسال باز خرید مرخصی می باشد. بطور معمول در ازای هر روز مرخصی یک روز حقوق بعنوان باز خرید مرخصی محاسبه می گردد.

 

لازم به ذکر است که ۹ روز از مرخصی استفاده نشده در هر سال می تواند بعنوان ذخیره مرخصی به سال بعد منتقل شود.

در صورتی که کارگر کمتر از یک سال کار کرده باشد میزان مرخصی کارگر به میزان مدت زمان کارکرد محاسبه می گردد.

مالیات بازخرید مرخصی

باز خرید مرخصی بعنوان در آمد سالانه کارگر شناخته می شود و باید مبلغ باز خرید مرخصی با در آمد سالانه کارگر جمع شود و مالیات آن پس از کسر معافیت مالیاتی طبق جدول مالیاتی محاسبه و کسر گردد.

محاسبه مانده مرخصی معمولا در نرم افزار های کارت ساعت و یا حضور و غیاب صورت می گیرد و اغلب نرم افزاهای حقوق و دستمزد می توانند محاسبه باز خرید مرخصی را بر اساس پارامتره مانده مرخصی انجام دهند و در تعدیلات مالیاتی نیز جهت محاسبه مالیات حقوق اعمال نمایند.
حقوق دستمزد

52 پاسخ ها
  1. کبری زکریا
    کبری زکریا می گوید:

    با سلام من به تازگی حسابداری یک شرکت رو گرفتم مانده مرخصی هر کارمند در ۳ سال شده ۵۰ یا ۶۰ رو آیا این درست است یا فقط برای هر سال ۹ روز یعنی جمعا برای ۳ سال ۲۷ روز باید مانده مرخصی در نظر بگیرم؟
    ممنون میشم اگر پاسخ بدید با تشکر بی پایان

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      ۹ روز از مانده مرخصی در هر سال قابل انتقال است. و معمولا برای جلب رضایت کارمندان مابقی آن بازخرید می شود و معادل ریالی آن پرداخت می شود.
      مثلا برای کسی که ۵۰ روز مرخصی دارد ۲۷ روز را بعنوان مانده ثبت کنید و ۲۳ روز حقوق پرداخت کنید.

      پاسخ
  2. مهشید
    مهشید می گوید:

    سلام
    کسی که از نیمه سال شروع به کار در شرکتی کرده باشد و مانده مرخصی که میتواند ذخیره کند ۹ روز است یا به خاطر شش ماه کارکرد ذخیره نصف می شود .

    پاسخ
  3. زهرا
    زهرا می گوید:

    با سلام
    در حال حاضر حقوق روزانه معادل ۳۰۹۹۷۷ ریال می باشد
    اگر مانده مرخصی ۳ روز باشد بازخرید مرخصی معادل ۹۲۹۹۳۱ ریال می شود؟

    پاسخ
  4. قدیمی
    قدیمی می گوید:

    آیا با توافق کارفرما تعدا ۹ روز می تواند افزایش پیدا کند؟؟
    چون کارفرما به دلیل کار زیاد به پرسنل مرخصی نمی داد الان که من می خوام تسویه کنم با پرسنلی که قراردادشون تموم شده می تونم همه مرخصیشون را پولش را باهاشون حساب کنم؟؟

    پاسخ
  5. نفیسه
    نفیسه می گوید:

    آیا بازخرید مرخصی و عیدی و سنوات لز.ما باید در لیست بیمه و مالیات رد شود؟؟
    اگر لزومی هست باید در آخرین ماهی که پرسنل کارکرده رد میشد؟

    پاسخ
  6. مهدی
    مهدی می گوید:

    سلام
    از ابتدای سال تا انتها به جای استفاده از ۳۰روز مرخصی در سال ۴۲ روز مرخصی گرفته شده است طریقه محاسبه و کسر مازاد حقوق پرداختی در سال با چه روشی محاسبه میگردد. لازم به توضیح است حقوق ماهیانه و پرداخت حق بیمه به طور کامل دریافت شده است.

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      سلام
      اگر ۳۰ روز مرخصی چهار روز آن جمعه و ۴ روز آن پنجشنبه بوده مازاد مرخصی استفاده شده می شود ۱۲ روز اگر جمعه و پنجشنبه را محاسبه نکردید و پنجشنبه هم تعطیل هست می شود ۲۰ روز مازاد که معادل ۲۰ روز حقوق و مزایا باید کسر گردد.
      طبق قانون شما مجاز بهپرداخت بیمه برای روزهای کارکرد هستید. اگر برای روزهایی که مرخصی بدون حقوق داده شده بیمه اعلام شد باید بصورت تافقی از حقوق کسر شود یا در ماه اخر تعداد روز های مرخصی بدون حقوق را از کارکرد کسرکنید.

      پاسخ
      • خلیل دشت بزرگی
        خلیل دشت بزرگی می گوید:

        سلام آقای سرداری بنده در یک شرکت پیمانکاری شاغل هستم ۳سال هست که هر ساله قرارداد آن تمدید میشود در این سه سال ۱۲ روز مرخصی رفتم آیا میتوانم پول بقیه مرخصی را مطالبه کنم لطفا راهنمایی کنید

        پاسخ
  7. ايمان
    ايمان می گوید:

    بخشید میخواهیم ۹ روز مرخصی ذخیره کارکنان را پرادخت کنیم که ۴ ماه از قرارداد برای سال ۹۵ است ۸ ماه از قرار دادبرای سال ۹۶ الان براساس کدام پایه حقوق مرخصیشان را پرداخت کنیم

    پاسخ
  8. محمدي
    محمدي می گوید:

    مبنای محاسبه مانده مرخصی طبق قانون کار ۲۲۰ ساعت ماهانه است یا ۲۴۰ ساعت؟

    پاسخ
  9. صفا
    صفا می گوید:

    سلام.اگه ممکنه میخواستم ماده قانونی که درخصوص تسویه مرخصی پرسنل قرارداد موقت که اشاره به پرداخت تمامی روزهای استفاده نشده از مرخصی داره رو بفرمایید من هرچی گشتم جایی ازقانون تامین اجتماعی ندیدم که صراحتا به این موضوع اشاره کنه و فقط گفته ۹روز ذخیره میشه.ممنونم

    پاسخ
      • صفا
        صفا می گوید:

        به نظرشما چطوری میشه کارفرمایی رو که به همین بهانه فقط ۹روز رو پرداخت میکنه و مابقی رو سوخت شده به حساب میاره توجیه کرد؟

        پاسخ
    • آوین
      آوین می گوید:

      سلام. چون پایان قرارداد باید اون ۹ روز ذخیره هم بازخرید بشه. فکر کنم منظور همین باشه. اینجوری میشه کل مرخصی استفاده نشده.

      پاسخ
  10. آسیه
    آسیه می گوید:

    سلام
    ببخشید برای شخصی که کمتر از یک سال کرده و آخر سال هم پایان کار میزنه، تمام مانده مرخصی شخص باید پرداخت بشه؟ و مزد هرروز مانده مرخصی چگونه محاسبه میشه؟

    پاسخ
  11. محسن
    محسن می گوید:

    با سلام
    آیا ذخیره مرخصی نگهبانها و سرایدارها بایستی ۳۰ روز پرداخت شود.؟
    طبق چه ماده و قانونی؟
    با تشکر

    پاسخ
  12. مجتبی
    مجتبی می گوید:

    سلام.من زیاد گشتم ولی این مطلب رو پیدا نکردم.اگر اطلاع دارید بفرمایید که سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت ایام مرخصی استعلاجی چه مبلغی رو به نسبت هرروز پرداخت میکنه؟و فقط با برگه پزشک باید پیگیری کرد؟و اینکه فقط همان شعبه ای که بیمه را پرداخت میکنیم یا هر شعبه ای بود فرقی نمیکند؟
    ممنون

    پاسخ
  13. غلامی
    غلامی می گوید:

    با سلام . کارگری که سه سال مرخصی استفاده نکرده و در پایان سال می خواهیم همه ی ۹۰ روز را بازخرید و پرداخت کنیم و ۲۷ روز را ذخیره نگیریم . آیا امکان پذیره و منع قانونی دارد یا خیر ؟

    پاسخ
  14. سجاد
    سجاد می گوید:

    با سلام عذر میخوام . امسال مالیات عیدی ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان هست و مالیات سنوات که معاف هست. سوالم اینه آیا مانده مرخصی که میخوایم پرداخت کنیم هم مالیات بهش تعلق میگیره ؟ اگه جواب بله هست لطفا مبلغ معاف از مالیاتش رو ذکر کنید و اینکه توی لیست بیمه باید جدا ثبت شود یا توی همون لیتس ارسال میشه که مالیات عیدی رو ثبت میکنیم

    پاسخ
  15. سجاد
    سجاد می گوید:

    ببخشید منظورم همون لیست مالیات بود که به اشتباه لیست بیمه رو تایپ کردم

    پاسخ
  16. علیرضا
    علیرضا می گوید:

    ببخشید یه سوال داشتم اگر شخصی سال ۹۵ شروع بکارکند و مانده مرخصی آخر سال ۹ روز در نظر بگیریم و ذخیره مرخصی هم قلمداد کنیم . و این شخص پایان سال ۹۶ تسویه کند و بخواهد برود و در سال ۹۶ هم مرخصی استفاده نکرده باشد چند روز مرخصی باید برای ایشان محاسبه ریالی گردد. باتشکر

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      این به توافق شما بستگی دارد. طبق قانون مازاد مرخصی محاسبه نمی شود و شما می توانید ۱۸ روز پرداخت کنید ولی بعضی موارد که کار فرما نیاز به کار کارگر دارد مازاد مرخصی را نیز بازخرید میکند.

      پاسخ
  17. علی
    علی می گوید:

    سلام
    اگه تو یه شرکتی باشیم که امکان استفاده از مرخصی را نداشته باشیم ، یعنی کارفرما اجازه ی استفاده از مرخصی رو نمیده ولی تو قرارداد ذکر نشده است
    بعد از چند سال هنگام تسویه ، امکانش وجود داره پول تمام روز های مرخصی استفاده نشده را از کارفرما گرفت ؟

    پاسخ
  18. جابر
    جابر می گوید:

    سلام
    با توجه به اینکه در این کارگاه به طور ماهیانه از ابتدای سال بازخرید مرخصی هر ماه بدون توجه به اینکه کارگر از مرخصی استفاده کرده است یا نه پرداخت شده سوال اینجاست که مرخصی های در طول ماه کارگران به عنوان کسر کار منظور میشود یا خیر
    ممنون

    پاسخ
  19. مهدی
    مهدی می گوید:

    طبق ماده ۶۴ قانون کار : مرخصی استحقاقی سالانه کارگران با استفاده از مزد و احتساب چهار روز جمعه، جمعا یکماه است. سایر روزهای تعطیل جزء ایام مرخصی محسوب نخواهد شد. برای کار کمتر از یکسال مرخصی مزبور به نسبت مدت کار انجام یافته محاسبه می شود.

    طبق ماده ۶۶ قانون کار : کارگر نمیتواند بیش از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند.

    باز خرید مرخصی چیست
    در صورتی که کارگر در مهلت مقرر از مرخصی استحقاقی خود استفاده نکند باید معادل ریالی آن محاسبه و پرداخت گردد.

    پرداخت معادل ریالی مازاد مرخصی استفاده نشده طی یکسال باز خرید مرخصی می باشد. بطور معمول در ازای هر روز مرخصی یک روز حقوق بعنوان باز خرید مرخصی محاسبه می گردد.

    پاسخ
  20. بهزاد
    بهزاد می گوید:

    با سلام.
    من ۵۰ روز مرخصی در طی ۳ سال طلب دارم. مختار هم بوده ام که استفاده کنم ولی نکردم. الان طبق قانون آیا ۲۷ روز حقوق به من باید پرداخت شود یا ۵۰ روز؟
    طبق قانون “کارگر نمیتواند بیش از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره کند” . یعنی اگر بیشتر ذخیره کنه سوخت میشه یا پولشو میگیره؟
    لطفا بیشتر با مثال توضیح بدید . این موضوع خیلی مبهمه

    پاسخ
  21. محسن
    محسن می گوید:

    با سلام بنده نزدیک ۵ سال هست واسه یه شرکت کار میکنم تقریبا هیچ وقت از مرخصی استفاده نکردم و پولش رو نگرفتم به زودی قراره از شرکت جدا بشم ایا میتونم ازشون طلب کنم؟

    پاسخ
  22. ایسا
    ایسا می گوید:

    سلام من یک سال در شرکتی ماهیانه ۱۵روز کارکرد داشتم و مرخصی استحقاقی من ۱۵ روز میشود که من ۵روز رو استفاده کردم و ۱۰روز رو طلبکارشدم زمان محاسبه این ۱۰روز مبنا باید حقوق ماهیانه تقسیم بر۱۵روز شود درسته ؟چون مدیر عامل مبنای تقسیم رو میگه ۳۰روز باید باشه

    پاسخ
  23. mahdi
    mahdi می گوید:

    سلام..کسی که ۳۰ سال کار کرده و هرسال ۹ روز ذخیره کرده باید معادل ۲۷۰ روز درپایان ۳۰ سال مبلغ ریالی با آخرین حکم
    دریافت کند؟

    پاسخ
  24. قدوسیان
    قدوسیان می گوید:

    با سلام
    در مجموعه ما بازخرید مرخصی ماهیانه انجام میشه یعنی اگر کسی استفاده نکرده باشه پولش رو میگیره و اگر کسی بیش از میزان قانونی از مرخصی استفاده کنه از حقوقش کسر میشه….میخوام بدونم که باز خرید مرخصی شامل چه پارامترهایی میشه؟ حسابدارشرکت حقوق روزانه حق اولاد مسکن خواروبار و عیدی و سنوات رو در نظر میگیره ولی یه حسابدار دیگه میگه عیدی و سنوات نباید باشه اداره کار میگه فقط باید حقوق روزانه پرداخت بشه دقیقا ۳ تا حرف مختلف …..لطفا اگر کسی میتونه راهنمایی کنه که چه مواردی باید حساب بشه

    پاسخ
  25. مصطفی
    مصطفی می گوید:

    سلام
    در قراردادهای یکساله (پایان هر سال بدلیل تغییر پیمانکار با کارگر تسویه میشود) ، برای تسویه مانده مرخصی حداکثر همان ۹ روز میباشد؟؟

    پاسخ
  26. امیر سینا
    امیر سینا می گوید:

    سلام و خدا قوت آقای سرداری عزیز
    حضور محترم شما عرض کنم که شرکت ما یک شرکت بازرگانی هستش و پایه حقوقم ۳،۷۰۰،۰۰۰ تومان هستش و از خرداد ۹۹ در این شرکت مشغول بوده و ۱ روز هم مرخصی استفاده نکرده ام آیا امکان درخواست باز خرید مرخصی در پایان سال ۹۹ و انتقال ۹ روز باقیمانده به سال بعد وجود داره.ممنون میشم جواب شما را ببینم.

    پاسخ
  27. حمیدرضا
    حمیدرضا می گوید:

    با سلام واحترام
    بنده ازابتدای سال ۹۹درشرکتی کارمیکنم ومانده مرخصی استحقاقی بنده تا پایان سال ۱۸روزاست.ضمن اینکه قراردادبنده به صورت یکساله بوده ودرپایان سال۹۹به اتمام میرسد وکارفرمانیز قصد تمدید قرارداد راندارد ونامه عدم نیازبه بنده داده اند ممنون میشم درخصوص بازخرید مانده مرخصی راهنمایی بفرمایید.مگر کارفرما نباید ۱۸ روز را با بنده تسویه کند؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + شش =