آشنایی با نحوه محاسبات حقوق و دستمزد

آیا شما هم درگیر حسابداری پیچیده حقوق و دستمزد پرسنل هستید؟ در اینصورت هر ماه وظیفه سنگین انجام دقیق و درست حساب و کتاب کارکنان وقت گیرترین کار شماست!
واحد پرسنلی و محاسبات حقوق دستمزد یکی از بخشهایی است که در سازمانها یا بنگاه اقتصادی مختلف با وجود ساختار و پایه مشترک، در جزئیات بسیار متفاوت است .در این نوشته سعی داریم به اختصار به بررسی نحوه محاسبه و نحوه ثبت سند مالی حقوق ودستمزد بپردازیم.

محاسبات حقوق و دستمزد

 

پارامترهای حکمی محاسبات حقوق و دستمزد

بر اساس قانون وزارت کار؛ دستمزد روزانه، حق مسکن، حق اولاد و بن کارگری از مزایای پرداختی اجباری به پرسنل می باشد.این پارامترها عموما بر اساس حکم پرسنلی در ابتدای سال مالی مشخص می شود و تا پایان سال مالی تغییر نمی کند.

در بعضی موارد بجای دستمزد روزانه حقوق پایه در حکم ثبت می شود حقوق پایه، حقوق سی روز کارکرد میباشد که ۳۰برابر دستمزد روزانه هر کارمند است. در کنار پارامتر های حکمی فوق که در هر بنگاه اقتصادی وجود دارد، پارامتر های دیگری نیز بصورت حکمی وجود دارند که اختیاری هستند و در بعضی شرکتها جهت محاسبات حقوق و دستمزد استفاده می شود، این پارامتر ها شامل: حق جذب، حق مسئولیت، حق مدیریت، حق دوری از مرکز و … است.

مبلغ افزایش حقوق سال ۹۵

 

  حتما مقاله سند حقوق و دستمزد در حسابداری چگونه ثبت می شود؟ را مطالعه کنید.

پارامتر های متغیر محاسبات حقوق و دستمزد

این پارامتر ها هر ماه تغییر می کنند مانند: روز کارکرد، ساعت اضافه کاری، پاداش، مساعده، نوبت کاری، شبکاری و … معمولا به عملکرد یک کارمند در ماه بستگی دارد.

  حتما مقاله مراکز هزینه یعنی چه و نحوه استفاده آن در حقوق و دستمزد چیست؟ را مطالعه کنید.

پارامتر های محاسباتی حقوق و دستمزد

پارامتر های محاسباتی بر اساس یک عملکرد ریاضی از روی پارامتر های حکمی و متغیرمحاسبه می شوند بطور مثال:

حقوق کارکرد = حقوق روزانه X روز کارکرد

24

فرمول محاسباتی این پارامتر ها ممکن است در بعضی موارد پیچیده تر یا حتی شرطی باشد مثل عیدی یا مالیات.

جدای از دسته بندی بالا، پارامترهای حقوق را بر اساس نوع اثرشان بر جمع پرداختی میتوان در سه دسته جای داد :مزایا، کسورات، بی اثرها. مزایا پارامتر هایی می باشند که به کارمند پرداخت می شوند مثل حقوق کارکرد، اضافه کار، پاداش. کسورات نیز پارامترهایی هستند که از حقوق کارمند کسر می شوند، مثل بیمه سهم بیمه شده، مالیات، کسر کار، جریمه، مساعده. پارامترهای بی اثر در رقم پرداختی به کارمند یا کارگر اثر گذار نیستند اما در محاسبات حقوق تاثیر دارند مثل حقوق پایه، روز کارکرد. بعضی از این پارامتر ها بعنوان هزینه کارفرما هستندو در سند حسابداری حقوق و دستمزد ثبت می شوند. ولی در رقم پرداختی به کارمند بی اثر هستند.مانند: بیمه سهم کارفرما، بیمه بیکاری.

 محاسبه حقوق و دستمزد

نکته مهم در محاسبه حقوق و دستمزد

  • بیمه : بر اساس حقوق و مزایای مشمول بیمه محاسبه می شود و کسورات حقوق مورد قبول سازمان تامین اجتماعی نمی باشد، بیمه به سه قسمت تقسیم می شود :
    • بیمه سهم بیمه شده : برابر ۷ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است که بعنوان کسورات از حقوق پرداختی کسر می شود و بعهده کارمند می باشد.
    • بیمه سهم کارفرما:برابر ۲۰ درصد حقوق و مزایای مشمول بیمه است که کارفرما موظف به پرداخت آن می باشد.
    • بیمه بیکاری: برابر ۳ در صد حقوق و مزایا مشمول بیمه میباشد که کارفرما موظف به پرداخت آن می باشد.
  • محاسبه مالیات : بر اساس جدول مالیات و سالانه می باشد. با توجه به اینکه حقوق بصورت ماهانه پرداخت میشود، از تعدیل مالیات بصورت سالانه یا ماهانه جهت محاسبه مالیات استفاده میشود.در تعدیل مالیات ماهانه، جمع درآمد مشمول مالیات از ابتدای سال محاسبه می شود. ارقام جدول مالیاتی نیز به نسبت زمان کارکرد شخص از ابتدای سال محاسبه می شود. بر اساس این جدول رقم مالیات بدست می آید.سپس جمع کل مالیات پرداختی از ابتدای سال تاکنون از این رقم کسر می شود. مانده، مالیات قابل پرداخت می باشد.

مالیات این ماه = مالیات پرداختنی – جمع مالیات پرداخت شده از ابتدای سال

  • محاسبه عیدی:مبلغ عیدی برای کارکرد کامل یک سال برابر است با ۶۰ روز دستمزد روزانه کارمند تا سقف ۹۰ روز حداقل دستمزد .بطور مثال برای سال ۹۴ اگر شصت روز حقوق یکنفر از ۹۰X237475=21302750 بیشتر باشد رقم عیدی همان ۲۱۳۰۲۷۵۰ خواهد بود.
  • محاسبه سنوات:سنوات به ازای هر سال کارکرد برابر سی روز آخرین دستمزد به عنوان سنوات محاسبه می شود. سنوات در بعضی موارد پایان هر سال محاسبه و تسویه می گردد و گاهی نیز در پایان خدمت محاسبه و پرداخت می شود.

در نهایت رقم قابل پرداخت هر شخص برابر است با جمع حقوق و مزایا منهای کسورات.

امروز کمتر شرکت و موسسه ای است که این محاسبات را به صورت دستی انجام دهد. تهیه یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب و مناسب، میتواند تا حد زیادی در وقت حسابداران حقوق و دستمزد صرفه حویی کند. نرم افزارهای حقوق و دستمزد اطلاعات پایه مانند قوانین مالیات، فرمولهای محاسباتی و اطلاعات حکمی پرسنل را در ابتدای سال دریافت میکنند. سپس هرماه حسابدار با مراجعه به نرم افزار حقوق و دستمزد و ثبت اطلاعات کارکرد کارکنان، کلیه گزارشهای مورد نیازمثل لیست حقوق، فیش حقوق،فایلهای بیمه و مالیات را در زمانی کوتاه تهیه میکند.

19 پاسخ ها
  1. خلیلی
    خلیلی می گوید:

    با سلام فردی در آستانه بازنشستگی است از آنجایی که در سه سال اخیر حقوق جهشی داشته لذا می خواهد بداند آیا بر اساس فرمول تامین اجتماعی ۲ سال آخر یا ۵ سال آخر اعمال خواهد شد چون درصد بدست آمده از فرمول ۲ سال نباید بیشتر از ۵ سال باشد حال این فرمول را اگر در اختیار بگذارید ممنون میشم با تشکر

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      سلام
      در صورتی که افزایش حقوق غیر متعارف باشد و بابت ارتقا شغلی نباشد بیمه میانگین پنج سال آخر را در نظر می گیرد. یعنی:
      متوسط دستمزد ماهانه = مزد یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف آخرین ۵ سال پرداخت حق بیمه تقسیم بر ۶۰برای توضیحات بیشتر به این آدرس مراجعه کنید مستمری بازنشستگی تامین اجتماعی

      پاسخ
  2. ساراقریانی
    ساراقریانی می گوید:

    باسلام و خسته نباشید.در تاریخ۹۳/۱۰/۰۱از مرخصی دوران بارداری استفاده نمودم.بازرسی بیمه در تاریخ۹۴/۰۳/۰۱انجام پذیرفت که من در دوران مرخصی بودم و اسمی از من در لیست بازرسی آورده نشده است.در تاریخ۹۴/۰۴/۰۱به محل کار بازگشتم. و درتمام لیست بیمه ها هم اسم من بوده است. در تاریخ۹۵/۰۴/۰۱ دوباره به مرخصی دوران بارداری رفتم.و درتاریخ۹۵/۰۴/۰۲بازرسی از بیمه صورت پذیرفت. باتوجه به اینکه در بازرسی دوم هم من نبوده ام و شرکت این موضوع را به بازرس توضیح داده است.بااین وجود الان که به دنبال سوابق خود هستم سوابق سال۹۴من به دلیل نبودن در لیست بازرسی ها حذف شده است.چه کاری باید الان انجام بدهم؟؟؟ممنون

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      طبق قانون تامین اجتماعی و قانون کار مرخصی به نام مرخصی دوران بارداری نداریم، مرخصی زایمان وجود دارد که مدت این مرخصی حداکثر شش ماه و بصورت پیوسته است.اگر این مرخصی از تاریخ ۹۳/۱۰/۱ شروع شده باشد شما باید ۹۴/۰۴/۲ سر کار می بودید.
      اتفاقا بازرسی دقیقا بخاطر کنترل حضور شما در شرکت انجام شده توضیح کارفرما کافی نیست.مشاهده بازرس و گزارش بازرسی مورد استناد است که عدم بازگشت به کار شما را تایید می کند.

      پاسخ
  3. یعقوب
    یعقوب می گوید:

    با سلام
    در صورتی ک نخواهیم از بیمه استقاده کنیم امکان پذیر هست ؟
    من یک شرکت کوچیک دارم با دارآمد کم ک بیمه هر سال ما رو جریمه میکنه .
    شغل ما بازرسی هست و باید بیرون باشیم در پروژه ولی بازرس بیمه میاد و نبود در کارگاه میزنه .

    پاسخ
  4. سیروان بیات
    سیروان بیات می گوید:

    سلام بنده جایی مشغول هستم ک ب صورت دو شیفت ۸تا۱۳و۱۶تا۱۹/۳۰کار میکنم و کارفرما میخاد ک ب صورت اداره کار حقوق بنده را حساب کنند میخواستم ببینم با توجه ب اینکه دوشیفت کار میکنم و با توجه ب فرمول های ذکر شده در صورتی ک دو شیفت هستم میخواستم ببینم اگه من در ماه ۲۲۰ ساعتکار کنم حقوق و مزایا من چطوری باید حساب بشه

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      نوبت کاری معمولا بصورت سه شیفت محاسبه می شود و دو شیفت کاری که شامل شیفت شب نیست مشمول نوبت کاری نمی شود.
      نحوه محاسبه حقوق به سایر پارامتر های حقوقی شما نیز بستگی دارد نحوه محاسبه دقیق را از واحد حسابداری شرکت خودتان سوال بفرمایید

      پاسخ
      • فرید
        فرید می گوید:

        باسلام
        نوبتکاری طبق ماده ۵۶ میتونه در صبح و عصر در گردش باشه و ۱۰درصد حقوق ماهانه فوق العاده داره . مشروط بر چرخشی بودن.باتشکر

        پاسخ
  5. Mortezaanhari
    Mortezaanhari می گوید:

    سلام با عرض خسته نباشید. من در شرگت گاوداری شاغل هستم که ۱۶ساعت کار میکنم و۱۶ساعت استراحت در کل ما به همین صورت میباشید لطفان میانگین حقوق من را محاسبه میکنید طبق سال جدید ممنون بابت زحمت تون

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      قرارداد حقوق یک توافق بین کارگر و کارفرما می باشد. محاسبه آن براساس قرارداد شا باید انجام شود.
      نمی توان بدون داشتن توافق شما و کارفرما حقوق را محاسبه کرد

      پاسخ
  6. mozhdeh
    mozhdeh می گوید:

    سلام زمانی که شخصی حقوق بگیر یک مجموعه نباشه.ولی مبلغ بیمه خودش رو پرداخت می کنه تا اسمش توی لیست ثبت بشه.چ سندهاییی میزنیم؟
    زمانی ک مبلغ رو به حساب میزنه:
    ۱۰:۰۱:۴۴بانک ***بد شخص x **** بس

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      اگر برای ثبت داخلی این اسناد رو میزنید زمان پرداخت بیمه به تامین اجتماعی شخص را بدهکار کنید و زمان دریافت از شخص بستانکار کنید.
      اگر جهت ثبت در دفاتر قانونی نیاز دارید اینکار غیر قانونی است و نباید انجام شود.

      پاسخ
  7. محمدرضا عشق آبادی
    محمدرضا عشق آبادی می گوید:

    با سلام و عرض احترام می خواستم از محضرتان نحوه محاسبه حق جذب را سوال کنم (فرمول محاسبه حق جذب) با تشکر

    پاسخ
  8. خداپناهی
    خداپناهی می گوید:

    سلام
    در صورت عدم پرداخت ۳ ماه حقوق پایانی سال ۹۶ و ۲ ماه اول سال ۹۷ و شکایت از کارفرما ،اداره کار کل حقوق معوقه را برپایه سال ۹۷ محاسبه می نماید؟

    پاسخ
  9. الهه رنجپور
    الهه رنجپور می گوید:

    باسلام
    احتراما در این ماه مبلغی حق جذب به پرسنل شرکت اضافه شد معوقه یک ماهه دارد مثلا باید فروردین اضافه میشد که حکم ۳۱/۰۲ اردیبهشت به دستم رسید مبلغ اضافه به جذب ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ریال بود که در سایر پرداختها مبلغ ۳٫۰۰۰٫۰۰۰که ۳۰ روز را درسایر پرداختها دادم حال چگونه این ۱ روز معوقه حق جذب را محاسبه کنم . من ۳۰۰۰۰۰۰ریال را تقسیم ۳۰ کردم ۱۰۰۰۰۰ریال شد که ۱۰۰۰۰۰ریال درست است برای این عدد برای یک روز؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 6 =