شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری چیست؟

بیمه یکی از کسورات حقوق و دستمزد است، بیمه شدگان تامین اجتماعی یعنی کسانی که با پرداخت مبالغی به عنوان حق بیمه حق استفاده از مزایای مقرر در این قانون را دارند.

طبق قانون، یکی از حمایتهای اجتماعی بیمه شدگان ، بیمه بیکاری است، به این شکل که کسانی که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند، کارفرما در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد ۳% از جمع حقوق و دستمزد آنها را به عنوان بیمه بیکاری محاسبه و به حساب صندوق بیمه بیکاری واریز می نماید تا در زمان بیکاری، افراد بیمه شده تحت شرایط خاصی از این محل حقوق دریافت کنند . این ۳% یک هزینه برای کارفرما محسوب می شود.

بیمه بیکاری

شرایط دریافت بیمه بیکاری چیست؟

طبق ماده ۳ بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایتهای تامین اجتماعی است و سازمان تامین اجتماعی مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار میشوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت نماید. و بر اساس ماده ۲ بیکار از نظر این قانون بیمه شده ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده به کار است. بنابراین بیمه شدگانی که به علت تغییرات ساختار اقتصادی واحد مربوطه به تشخیص وازتخانه ذیربط و تایید شورای عالی کار بیکار موقت شتاخته شوند، همچنین افرادی که به علت بروز حوادث غیر مترقبه مثل زلزله و سیل و .. بیکار شوند مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

بیمه شده زمانی استحقاق دریافت مقرری بیکاری را دارد که اولا قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه بیکاری را داشته باشد مگر به علت بروز حوادث غیر مترقبه مانند سیل و جنگ و …و ثانیا بیمه شده ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی و یا مشابه اطلاع دهد.

مدت پرداخت مقرری بیکاری چقدر است؟

جمع مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری اعم از دوره آزمایشی یا دائمی، برای مجردین حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلین یا متکلفین حداکثر ۵۰ ماه بر اساس سابقه کلی پرداخت بیمه است.

جدول زیر حداکثر مدت استفاده از بیمه بیکاری را نشان می دهد:

 *سابقه پرداخت بیمه  * مقرری مجردین  * مقرری متاهلین و متکلفین
 از ۶ تا ۱۲ ماه  ۶ ماه  ۱۲ ماه
 از ۲۵ تا ۱۲۰ ماه  ۱۲ ماه  ۱۸ ماه
 از ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه  ۱۸ ماه  ۲۶ ماه
 از ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه  ۲۶ ماه  ۳۶ ماه
از ۲۴۱ ماه به بالا ۳۶ ماه ۵۰ ماه

نکاتی در مورد بیمه بیکاری

مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جزء سوابق پرداخت حق بیمه محسوب می شود.

مقرری بیکاری افراد واجد شرایط از روز اول بیکاری قابل پرداخت است.

مقرری بیکاری بیمه شده بیکار با اشتغال کار مجدد قطع خواهد شد.

مقرری بیکاری بیمه شده، با سپری شذن زمان استحقاقی بیمه شده ، قطع خواهد شد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + هشت =