آشنایی با نرم افزار حسابداری، اظهارنامه مالیاتی و انواع مالیات تکلیفی

در گذشته در بسیاری از مغازه ها و حجره های قدیمی حساب و کتاب ها به صورت دستی یا با استفاده از چرتکه های قدیمی صورت می گیرفت که احتمال خطا و اشتباه در آن زیاد بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشریت و وارد شدن علم و دانش قدرتمند حسابداری و استفاده از نرم افزار حسابداری، کار حساب و کتاب و بررسی اعداد و ارقام بسیار راحتر گشته و می توان گفت به سبب رقابتی شدن دنیای تجارت، بسیاری از شرکت ها و دفاتر رسمی برای مدیریت و کنترل بهتر بیشتر حساب های خود تمامی حساب و کتاب های خود را با استفاده از نرم افزار های وسیع و مطمئن حسابداری انجام می دهند.

نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری چیست؟

نرم افزار حسابداری به عنوان یک هسته و مرکز اصلی سیستم حسابداری معرفی شده است که با استفاده از روش های نوین و پیشرفته ای که دارد به راحتی می تواند نتایج عملیات و فعالیت های انجام شده را به صورت منظم و یک پارچه گزارش داده و درصد خطا و اشتباهات را نیز کاهش دهد. نرم افزار حسابداری با توجه به نیاز های جامعه و نظارت و کنترل بیشتر بر حساب ها و امور مالی شرکت ها و دفاتر وارد بازار شده است و بهترین و محکم ترین قدم برای کنترل و پیگیری حساب ها می باشد.

نرم افزار حسابدری یکی از برنامه های حسابداری می باشد که بر روی سیستم های کامپیوتری پیاده شده و با توجه به قابلیت ها و توانایی هایی که دارد قادر است به راحتی امور مالی و معاملات شما را بدون هیچ گونه خطا و اشتباهی کنترل و مدیریت نموده و مورد برسی قرار دهد. نرم افزار حسابداری با طیف وسیعی از نرم افزارهای مربوط به خود در حوزه های مختلفی را در بر می گیرد که شما می توانید هر کدام از آن ها را با توجه به نیاز خود در برنامه های مالی مورد استفاده قرار دهید.

فواید استفاده از نرم افزار حسابداری

نرم افزار حسابداری به گونه ای طراحی شده است که برای انواع شرکت های مختلف هم چون بازرگانی، خدماتی، پیمان کاری، تولیدی و سایر شرکت ها مناسب و قابل اجرا می باشد و از فواید استفاده از نرم افزار حسابداری به آن ها این امکان را می دهد که به راحتی بتوانند در قسمت های مختلف از جمله حساب های خرید کالا، ثبت فاکتور، موجودی انبار و دیگر قسمت های آن به طور دقیق سندهای حسابداری دقیق و مطمئنی را صادر نمایند.

از دیگر فواید استفاده از نرم افزار حسابداری صرفه جویی در وقت و زمان می باشد. به این صورت که یک نرم افزار حسابداری به راحتی می تواند بخش عظیمی از امور مالی و حسابداری یک شرکت را به صورت اتوماتیک در مدت زمان بسیار کمی پردازش کرده و اطلاعات درست و دقیقی رائه دهد و این در حالی است که برنامه های ساده و سطحی مالی فاقد این قابلیت و توانایی می باشند.

دلایل استفاده از نرم افزار حسابداری

به طور کلی دلایل استفاده از نرم افزار حسابداری شامل مواردی هم چون:

  • سرعت
  • افزایش دقت در انجام محاسبات
  • به روز رسانی اطلاعات
  • دسترسی کامل و سریع به اطلاعات
  • مدیریت اطلاعات
  • بهره وری
  • صرفه جویی در زمان
  • ارائه انواع گزارشات مختلف

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی چیست؟ (مالیات عملکرد)

یکی از راه هایی که باعث می شود تا چرخه اقتصادی دولت به درستی چرخانده شود  و هم اینکه در حق هیچ یک از اشخاص حقیقی و حقوقی اجحاف نشود این است که مقداری از درآمد آن ها به دولت پرداخت شود که به این کار پرداخت مالیات گفته می شود و این کار در قالب اظهارنامه مالیاتی صورت می پذیرد. اظهارنامه مالیاتی معمولا در قالب فرم هایی منظم و دقیق تنظیم شده و از سوی سازمان و اداره امور مالیاتی کشور در اختیار عموم مردم با توجه به میزان درآمدشان قرار می گیرد و آن ها با وارد کردن اطلاعات شخصی خود و میزان درآمد جهت تکمیل فرم اظهار نامه مالیاتی اقدام می کنند.

اظهار نامه مالیاتی در واقع یک کارنامه مالیاتی محسوب می شود که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در پایان سال میزان مالیات سالانه خود را با پر کردن فرم های اظهارنامه به اداره امور مالیاتی تحویل داده و پرداخت می نمایند.

شیوه ی محاسبه ی مالیات در اظهارنامه مالیاتی چگونه است

معمولا شیوه ی محاسبه مالیات در اظهارنامه مالیاتی در ایران به دو صورت انجام می شود:

  1.  مالیات علی الراس: چناچه که اشخاص حقیقی یا حقوقی بنا به دلایل مختلفی اقدام به پرداخت مالیات نکنند اداره دارایی خود مستقیما وارد عمل می شود و مالیات آن اشخاص را به صورت خود جوش رد خواهد کرد(این شیوه تا سال ۹۸ بطور کامل حذف خواهد شد)
  2.  مالیات خوداظهاری: در روش مالیات خود اظهاری باید اشخاص حقیقی یا حقوقی حتما خود بدون دخالت کارشناسان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات خود اقدام نمایند.

چه افرادی ملزم به تنظیم اظهارنامه مالیاتی نمی باشند

  1.  شهرداری
  2. سازمان ها و اداراتی که بودجه ی آن ها تعین شده است
  3. موسسات و وزارت خانه های دولتی
  4. شرکت های تعاونی، دانش آموزی، کارمندی، کشاورزی و عشایری

چه کسانی موظف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی می باشند

با توجه به قوانینی که در اظهار نامه مالیاتی بیان شده است کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی نام برده در قانون مالیات، موظف بر تنظیم اظهارنامه مالیاتی می باشند.

مالیات تکلیفی چیست؟

در بیان ساده از مالیات تکلیفی باید گفت که مالیات تکلیفی به معنای انجام یک وظیفه ای است که از طرف دولت بر عهده کلیه ی افراد حقیقی و حقوقی گذاشته می شود و هدف از مالیات تکلیفی پرداخت نوعی مالیات بر عهده ی اشخاص مشخصی است که دولت آن ها را موظف و مکلف به پرداخت آن می کند. به عنوان مثال میزان بودجه ی کثر شده از حقوق کارمندان دولت اعم از معلمین و پرسنل بیمارستان و کارمندان سایر ارگان ها به منظور پرداخت مالیات، مالیات تکلیفی محسوب می شود.

در واقع مالیات تکلیفی بخشی از مالیات بر درآمد افراد جامعه است که موظف به پرداخت آن می باشند.

مالیات تکلیفی

Tax Time

انواع مالیات تکلیفی

بر طبق قوانین و مقرراتی که دولت برای اجرای مالیات تکلیفی برای پرداخت کنندگان آن قرار داده است، مالیات تکلیفی شامل موارد زیر می باشد:

  1. مالیات تکلیفی اجاره املاک
  2. مالیات تکلیفی حقوق
  3. مالیات تکلیفی مضاربه
  4. مالیات تکلیفی حق الوکاله
  5. مالیات تکلیفی حق الزحمه
  6. مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی خاجی و موسسات مقیم خارج
  7. مالیات تکلیفی موسسات بیمه و….

به کسانی که موظف به پرداخت مالیات تکلیفی هستند مکلف مالیات گفته می شود

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − ده =