چرا مهارت تهیه اظهارنامه مالیاتی مهم و سازنده است؟

به عنوان یک حسابدار، باید به خوبی بدانید که یک شرکت موظف است هر سال گزارش مالی کامل خود را به اداره دارایی ارائه کند و بر همین اساس مالیات خود را بپردازد.

یکی از روش های محاسبه مالیات روش خوداظهاری است. در این روش یک شرکت کارنامه مالی خود را در قالب اظهارنامه مالیاتی به اداره دارایی تسلیم می کند و اعلام می دارد چه میزان درآمد طی سال داشته و چه مقدار مالیات باید پرداخت کند. پس در این گزارش میزان درآمدها، هزینه ها، حقوق پرداختی به پرسنل و استهلاکات ثبت و ارائه می شود.

اظهارنامه مالیاتی

پس از رسیدگی و بررسی اظهارنامه توسط حوزه مالیاتی  و محاسبه معافیت ها، مبلغ نهایی مالیات قابل پرداخت به مودی اعلام می شود.

  حتما مقاله مالیات بر ارزش افزوده چیست و چگونه محاسبه میشود؟ را مطالعه کنید.

عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی چه عواقبی خواهد داشت؟

تهیه اظهارنامه مالیاتی درست و دقیق یکی از مهارت های مهم حسابداران حرفه ای است. چرا که اگر ناآگاهی از قوانین و مقررات و بی تجربگی در ثبت درست و دقیق اطلاعات مالی اتفاق بیفتد، اظهارنامه از سوی دارایی مورد قبول واقع نمی شود و مشکلات متعددی برای شرکت به وجود خواهد آمد. حتی ممکن است مالیات شرکت به صورت علی الراس محاسبه گردد.

در قانون مالیات های مستقیم تشویق هایی در قالب جایزه خوش حسابی، بخشودگی بخشی از جرایم و استفاده از معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده است که چنانچه مودی در موعد مقرر اقدام به تسلیم اظهارنامه و پرداخت مالیات نماید از آن بهره مند خواهد شد.

باید بخاطر داشته باشید عدم ارائه اظهارنامه در موعد مقرر شما را مشمول پرداخت جریمه خواهد کرد. همچنین در صورت کتمان درآمد یا اعلام هزینه های غیر واقعی در اظهارنامه مالیاتی ، جریمه به مودی تعلق می گیرد. چنین جرائمی مشمول بخشودگی نمی شوند.

مهارت اظهارنامه نویسی چه تاثیری بر درآمد حسابداران دارد؟

پس ملاحظه می کنید که یکی از وظایف مهمی که بر عهده حسابداران شرکت ها است تهیه درست و دقیق اظهارنامه و ارائه به موقع آن به دارایی است. حسابدارانی که علاقمند به پیشرفت در کار خود و افزایش تخصص خود در حوزه حسابداری مالیاتی هستند حتما باید به اصول تهیه اظهارنامه مالیاتی و دفتر نویسی تسلط کامل داشته باشند و با طی دوره های آموزشی مربوط و گذراندن کارآموزی مهارتهای لازم را در این زمینه به دست آورند و مطمئنا چنین افرادی از حقوق و درآمد بالاتری نسبت به سایر همکاران خود برخوردار خواهند شد.

همچنین داشتن دانش و مهارت نوشتن اظهارنامه و دفترنویسی به شما کمک می کند بتوانید شغلی مستقل داشته و با زندگی کارمندی خداحافظی کنید. بسیاری از شرکت ها انجام امور مالیاتی خود را به حسابداران مستقل و یا شرکت های حسابداری می سپارند. شما می توانید همزمان چندین پروژه تهیه اظهارنامه و دفترنویسی را از چنین شرکت هایی دریافت کنید و درآمد مناسبی از این راه به دست آورید.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − یازده =