درس اول مدرسه حسابداری : “حسابداری چیست ؟”

همانطور که می دانید مدتی است مدرسه حسابداری بامداد راه اندازی شده هدف از این مدرسه آموزش حسابداری، نرم افزار حسابداری و در کل بالابردن سطح دانش حسابداران است. این بخش سایت بصورت خصوصی فقط در اختیار اعضای سایت می باشد. جهت آشنایی شما با بخش آموزش حسابداری بامداد درس اول را بصورت عمومی منتشر می کنیم تا اگر مورد رضایت شما بود بتوانید با عضویت در مدرسه از سایر دروس بهره ببرید.

حسابداری چیست

در ابتدای شروع درس های حسابداری، لازم می بینم در مورد تعاریف، مفاهیم و اصطلاحات با هم زبان مشترکی داشته باشیم. بر این اساس، تصمیم دارم در درس اول و درس دوم، تعاریف و اصطلاحات مهم را به شما معرفی کنم.

برای شروع، باید بدانیم حسابداری چیست و انواع رشته های آن کدام است. شاید دیده باشید که تعاریف مختلف و متعددی در این باره وجود دارد. از بین تعاریف مختلفی که برای حسابداری وجود دارد من تعریف زیر را انتخاب می کنم:

حسابداری چیست؟

حسابداری عبارت است از یک سیستم اطلاعاتی که از طریق شناسائی، ثبت، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگیری رویدادهای مالی، اطلاعات لازم  را در اختیار استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری قرار می دهد.

حسابداری چیست ؟

از این دیدگاه مطابق شکل بالا، حسابداری یک سیستم اطلاعاتی، کلیه اجزای ضروری یک سیستم را دارد.
محصول نهایی سیستم اطلاعاتی حسابداری، گزارش های مالی می باشد. در مفهوم عام هرگونه گزارشی که از سیستم اطلاعاتی حسابداری استخراج شود، گزارش مالی نامیده می شود. مهم ترین قسمت گزارش های مالی صورت های مالی می باشند که در پایان هر سال مالی تهیه می شود. در مورد صورت های مالی در درسهای بعدی توضیح داده می شود. ورودی سیستم اطلاعاتی حسابداری، رویدادهای مالی است که با انجام عملیات حسابداری بر روی آنها (پردازش) گزارش های مالی مورد نیاز به عنوان خروجی سیستم تهیه می شود و در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد.

  حتما مقاله چرا کسب و کارهای کوچک از خرید نرم افزار مالی متنفر هستند؟ مطالعه کنید.

رشته های تخصصی حسابداری   

حسابداری دارای چندین رشته تخصصی است، که تمام آنها را می توان در قالب سه رشته کلی زیر تقسیم بندی نمود:

  • حسابداری مالی
  • حسابداری بهای تمام شده ( صنعتی )
  • حسابداری مدیریت

حسابداری مالی عمدتا” به ثبت رویدادها و تنظیم گزارش های برون سازمانی مرتبط می شود.

حسابداری بهای تمام شده با اندازه گیری تمام شده کالاها و خدمات سروکار دارد. در ایران به این رشته از حسابداری، ” حسابداری صنعتی ” نیز می گویند.

حسابداری مدیریت به تجزیه و تحلیل اطلاعات حسابداری مربوط می شود.

علاوه بر موارد فوق، حسابداری دولتی و حسابرسی را نیز می توان از رشته های تخصصی حسابداری نام برد. حسابداری دولتی با عملیات حسابداری در موسسات دولتی و غیرانتفاعی سرو کار دارد. حسابرسی نیز به بررسی و اظهار نظر در مورد گزارش های به دست آمده از سیستم های حسابداری مربوط می شود.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − یک =