مدیریت منابع انسانی و جبران خدمات

مدیریت منابع انسانی چیست؟

مدیریت منابع انسانی یک رویکرد استراتژیک و یکپارچه برای مدیریت دارایی‌های ارزشمند سازمان است. افرادی که در یک مجموعه کار می‌کنند هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی در دستیابی سازمان به اهداف تعیین شده ایفای نقش می‌کنند.

بخش منابع انسانی در هر سازمانی مهم‌ترین بخش آن سازمان محسوب می‌شود و کنترل مسائلی مانند استخدام، حقوق و دستمزد، ارزیابی عملکرد و سایر مسائل مرتبط با این بخش یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران هر سازمان قلمداد می‌شود

مدیریت منابع انسانی

 

در این مقاله قصد داریم به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی این موضوع بپردازیم:

  • اهمیت منابع انسانی در چیست؟

منابع انسانی یکی از بخش‌های مهم سازمان‌ها و مجموعه‌ها به شمار می‌رود که با عبارتHRM  شناخته شده است. مدیریت منابع انسانی یکی مهم‌ترین سرفصل‌های مدیریتی محسوب می‌شود و این بخش آنچنان در سازمان‌ها اهمیت دارد که گاه شرکت‌هایی به عنوان زیرمجموعه‌ی سازمان‌ها تاسیس می‌شوند تا مدیریت منابع انسانی را برعهده گیرند.

 

معمولاً مدیریت و کنترل منابع انسانی در کسب و کارهای کوچک کار دشواری نیست اما در کسب و کارهای بزرگ و سازمان‌های عریض و طویل نیاز به یک ساختار جدی برای اداره‌ی منابع انسانی وجود دارد. انتخاب کارکنان همواره یکی از حساس‌ترین امور در فرآیند سازمانی است که برای اجرای آن مراحل مختلفی در نظر گرفته می‌شود. انجام مصاحبه‌های حضوری و آزمون‌های استخدامی کتبی و شفاهی،

 

نمونه‌ای از مواردی است که بیانگر اهمیت منابع سازمانی در مجموعه‌هاست.

تا قبل از استخدام کارکنان پذیرش آن‌ها مهم‌ترین دغدغه‌ی سازمان است؛ اما بعد از استخدام مهم‌ترین مسئله بحث حقوق و دستمزد به یکی از چالش‌های اصلی بدل می‌گردد که در ادامه درباره‌ی آن توضیحاتی خواهیم داد.

  حتما مقاله آشنایی با نحوه محاسبات حقوق و دستمزد را مطالعه کنید.

 

  • سیستم حقوق و دستمزد چیست؟

همان‌طور که در بالا اشاره شد، پس از انجام مراحل استخدام، مهم‌ترین دغدغه‌ی سازمان در قبال نیروهای انسانی پرداخت حقوق و دستمزد آن‌هاست. سیستم حقوق و دستمزد به سیستمی گفته می‌شود که کلیه‌ی امور مربوط به پرداختی‌های کارکنان منابع انسانی از طریق آن برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. معمولاً عملیات مربوط به حقوق و دستمزد در هر سازمانی بوسیله‌ی یک نرم‌افزار ویژه‌ی محاسبه‌ی حقوق و دستمزد انجام می‌شود.

در نرم افزار حقوق و دستمزد اطلاعات هر کارمند اعم از نام و نام خانوادگی، مشخصات کارمندی، مشخصات شناسنامه، کد پرسنلی، کد بیمه و سایر اطلاعات مرتبط کاری ثبت می‌شود و در پیگیری‌های بعدی به راحتی قابلیت دسترسی دارد. یک نرم افزار حقوق و دستمزد علاوه بر محاسبه‌ی ساعات کار، امکان برنامه‌ریزی میزان پرداختی برای ساعات اضافه‌ی کاری، ساعات مربوط به مرخصی و همچنین غیبت‌ها را فراهم می‌کند.

به علاوه یک نرم افزار حقوق و دستمزد زمانی از کارآمدی برخوردار است که بتواند مزایا و پاداش‌های کاری به ویژه مزایای مربوط به بازنشستگی را محاسبه کند. پرداخت حقوق و دستمزد به صورت دقیق در سازمان‌هایی که از ساختار سازمانی گسترده‌تری برخوردارند، اهمیت ویژه دارد. چرا که احتمال ایجاد خطای انسانی افزایش می‌یابد و گاه ممکن است یک مسئله‌ی کوچک به معضلی بزرگ برای کل سازمان تبدیل شود.

 

مدیریت منابع انسانی

  • چرا پاداش و مزایا مهم است؟

طرح‌های مربوط مزایا و پاداش‌ها به کارکنان یک شرکت این اطمینان را می‌دهند که اگر در شرایط سخت تن به کار دهند، زحمات آن‌ها بدون نتیجه نمی‌ماند. در واقع اگر مزایایی برای کار در شرایط خاص در نظر گرفته نشود، ممکن است کارکنان از خود این سؤال را بپرسند که چرا باید در شرایط سخت تن به کار دهم در حالی که حقوق من در تمام شرایط یکسان در نظر گرفته می‌شود؟!

به همین دلیل در نظر گرفتن طرح‌های تشویقی از سوی مدیران یکی از راهکارهای ارتقای سطح انگیزه در منابع انسانی است. همین موضوع سبب می‌شود تا دانش مالی برای متخصصان منابع انسانی دانشی ویژه محسوب شود و از اهمیت بالایی برخوردار باشد؛ چرا که برنامه‌ریزی برای منابع انسانی نیازمند درک ویژه‌ای از مسائل مربوط به پرداخت حقوق و دستمزد است.

کانال تلگرام ما را از دست ندهید 

 

  • پرداخت حقوق و دستمزد چگونه انجام می‌شود؟

یکی از کارهای مهمی که در راستای پرداخت حقوق و دستمزد باید انجام گیرد، ارزیابی عملکرد کارکنان به صورت دوره‌ای است. این قسم از ارزیابی‌ها سبب می‌شود تا یک مجموعه از وضعیت افراد شاغل در بخش منابع انسانی خود اطلاع داشته باشد و نسبت به هزینه‌هایی که در این بخش صرف می‌کند، بتواند برآورد دقیقی را انجام دهد. برخی از سازمان‌ها برای سطوح مختلف کارکنان اهداف دوره‌ای را در نظر می‌گیرند و از آن‌ها می‌خواهند که بر اساس آن اهداف کار کنند.

اهداف برنامه‌ریزی شده باید دقیق، قابل سنجش، قابل دستیابی و به صورت زمان‌بندی شده در اختیار کارمندان گذاشته شوند تا در مراحل بعد بتوان آن‌ها را به صورت شفاف پیگیری نمود. نکته‌ی قابل توجه آن است که این اهداف باید به گونه‌ای طرح‌ریزی شوند که در یک دوره‌ی معین سبب افزایش ارتقای مهارت‌های کارکنان گردند. این کار هم باعث ارتقای سطح مهارت‌های منابع انسانی خود مجموعه می‌گردد و هم در کارمندان باعث تقویت انگیزه و احساس رشد می‌گردد.

 

 

 

منابع:

https://www.cornerstoneondemand.com

https://www.allaboutcareers.com

http://www.itinfo.am/

http://www.oecd.org

 

حقوق دستمزد

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 14 =