مفهوم حسابرسی و وظایف یک حسابرس

 

حسابرسی چیست؟

حسابرسی یک آزمون ارزیابی هدفمند از صورت­ های مالی سازمان‌هاست که در جهت نمایش دقیق، منصفانه، درست و حصول از اطمینان ثبت­ معاملاتی که ادعا شده­ اند، می‌باشد.

حسابرسی توسط کارکنان سازمان بصورت داخلی و یا توسط شخصی خارج از شرکت بصورت برون سازمانی انجام شود.

زمانی که از امور مالی یک شرکت حسابرسی می­شود، اگر توسط اشخاص برون سازمانی در شرکت‌های خصوصی انجام شود، می­تواند برای از بین بردن جانبداری‌ها بسیار مفید فایده واقع شود.

 

حسابرسی

 

انجام عملیات حسابرسی، به سهامداران کمک می­کند تا در مورد موضوع در حال حسابرسی، تصمیمات آگاهانه­ تر و دقیق­تری بگیرند.

زمانی که حسابرسی ­ها توسط اشخاص ثالث اجرا می­شود، نظر حسابرس بدون اینکه روابط کاری شرکت را تحت تأثیر قرار دهد، صادقانه­ تر و منصفانه ­تر است، چرا که فرد حسابرس، شخصی مستقل از شرکت است.

اکثر شرکت ­ها یک بار در سال حسابرسی می­شوند، در حالی که شرکت‌های بزرگ‌تر ممکن است بصورت ماهانه حسابرسی شوند. برای برخی شرکت­ ها، حسابرسی بدلیل اینکه ممکن است اطلاعات بصورت عمدی غلط اظهار شوند و خیال تقلب و حیله‌گری در سر افراد پرورش داشته باشد، یک نیاز قانونی است.

در برخی شرکت‌های بازرگانی عام، حسابرسان به عنوان منبعی برای ارزیابی تأثیرگذاری کنترل ­های داخلی بر گزارش­ های مالی استفاده می­شود.

 

انواع حسابرسان

در حیطه‌ی حسابرسی برون سازمانی، دو گروه متفاوت از حسابرسان وجود دارند: یک نوع حسابرس برون سازمانی یا قانونی وجود دارد که بصورت مستقل به منظور ارزیابی گزارشگری مالی فعالیت می­کند

علاوه بر این، نوع دیگری از حسابرسان برون سازمانی هستند که صورت‌حساب ­های هزینه را بررسی و ارزیابی می­کنند تا ببینند که دارای اظهارات غلط هستند یا نه. هر ۲ نوع حسابرسان یک مجموعه از استانداردها را پیروی می­کنند.

حسابرسان داخلی، همانطور که از نامشان پیداست، توسط شرکت یا سازمانی برای انجام حسابرسی استخدام می­شوند. حسابرسان داخلی اطلاعات را درباره­ ی دقت دفاتر و کفایت کنترل­ های داخلی، به هیئت مدیره، مدیران و دیگر سهامداران ارائه می­کنند.

حسابرسان مشاور – که بصورت داخلی کار نمی­کنند – استانداردهای شرکتی که دارند حسابرسی ­اش را انجام می­دهند را در مقابل یک سری استاندارده ای دیگر استفاده می­کنند. این گروه از حسابرسان زمانی که یک سازمان منابع لازم جهت حسابرسی قسمت­ های مشخصی از عملیاتش را ندارد به کار گرفته می­شوند.

کانال تلگرام ما را از دست ندهید 

 

شواهد حسابرسی

عبارت است از اطلاعاتی که برای بررسی معاملات مالی، رویه­ های کنترل داخلی و بقیه‌ی عوامل جمع­آوری شده و برای تأیید صورت‌های مالی توسط حسابدار رسمی(حسابرس) ضروری است. مبلغ و نوع شواهد حسابرسی در نظر گرفته شده به طور قابل توجهی بر اساس نوع شرکت مورد حسابرسی – همانند حدود حسابرسی مورد نیاز – متفاوت است.

هدف هر حسابرسی، تعیین تطابق صورت­ های مالی شرکت با اصول پذیرفته شده­ی حسابداری قابل اجرا در مورد واحد تجاری است. شرکت ­های تجاری عام، عموماً باید صورت­ های مالی حسابرسی شده را بصورت دوره ه­ای به سهامداران ارائه کنند.

  حتما مقاله ارتباط ربات های تلگرام با حسابداری نوین  مطالعه کنید.

 

وظایف حسابرس

  • جمع­آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به منظور پی بردن به کمبود کنترل ­ها، ثبت­ های تکراری، زیاده­روی، تقلب یا موارد عدم رعایت با قوانین، مقررات و خط ­مشی­های مدیریت.
  • گزارش‌دهی به مدیریت درباره‌ی نتایج حسابرسی و نحوه‌ی استفاده از دارایی ­ها و پیشنهاد تغییراتی در عملیات و فعالیت‌های مالی
  • تهیه‌ی گزارش­ های تفصیلی بر اساس یافته­ های حسابرسی
  • بررسی اطلاعات مربوط به دارایی ­هایی از جنس مواد و کالا، ارزش خالص، بدهی­ ها، سهام سرمایه(سهام انتشار نیافته‌ی شرکت­ های تضامنی)، مازادها(مانند مازاد تجدید ارزیابی)، درآمد و هزینه­ ها
  • بازرسی دفاتر حساب و سیستم ­های حسابداری از لحاظ کارایی، اثربخشی و استفاده از روش­ه ای پذیرفته­ شده­ی حسابداری برای ثبت معاملات
  • آزمون و ارزیابی سیستم ­های اطلاعاتی و مالی از لحاظ کنترل‌های مربوط به منظور حصول اطمینان از قابل اعتماد بودن سیستم و درستی اطلاعات
  • نظارت بر حسابرسی مؤسسات و تعیین حدود رسیدگی لازم
  • آماده کردن، تجزیه و تحلیل و تأیید گزارش­ های سالانه، صورت ­های مالی و دیگر ثبت­ ها با استفاده از روش ­های حسابداری و آماری پذیرفته شده به منظور ارزیابی وضعیت مالی و تسهیل در امر برنامه­ ریزی مالی
  • ارائه‌ی مشاوره به مقامات شرکت درباره‌ی مسائل عمده‌ی مالی و مقرراتی
  • بررسی وجوه نقد، حساب‌های دریافتنی و پرداختنی، اوراق بهادار قابل معامله و چک‌های برگشتی به منظور حصول اطمینان از اینکه ثبت ­های انجام شده، صحیح هستند
  • آزمون موجودی کالا به منظور تأیید ورودی ­های دفتر روزنامه و دفتر کل
  • بررسی اینکه اهداف سازمان در فعالیت­ های مدیریت مشهود است یا خیر و همچنین اینکه کارکنان اهداف را درک کرده اند یا خیر
  • آزمون ثبت­ ها و مصاحبه با کارکنان به منظور حصول اطمینان از ثبت معاملات و تطابق آن‌ها با قوانین و مقررات
  • نظارت بر کار پرسنلی که در بایگانی، ثبت، گردآوری و انتقال ثبت ­های مالی فعالیت دارند
  • تولید اطلاعات بِروز با استفاده از سیستم­ های رایان ه­ای داخلی به منظور کمک به مدیریت برای اتخاذ تصمیمات بر اساس اطلاعات واقعی و نه تاریخی
  • اجرای پیش حسابرسی­ها به منظور تشخیص اینکه برنامه ­ها و سیستم هایی که قرار است مورد استفاده قرار بگیرند، همانگونه که برنامه ­ریزی شده کار می­کنند یا خیر
  • بررسی حساب ­های مؤدی مالیاتی و اجرای حسابرسی­ها بصورت آنلاین، مکاتب ه­ای یا با احضار کردن او و انجام امور مذکور بصورت حضوری
  • بررسی مالیه­ی مؤدی مالیاتی به منظور تعیین بدهی مالیاتی(با استفاده از نرخ­ های تنزیل و بهره)، مقرری ­های سالیانه، ارزش‌گذاری سهام و اوراق قرضه و ارزیابی استهلاک دارایی ­های تهی‌شونده
  • حسابرسی حقوق و دستمزد و ثبت ­های حسابداری مربوط به کارکنان به منظور تعیین حق بیمه‌ی بیکاری، پوشش دادن غرامت کارگران، بدهی­ها و تطابق با قوانین مالیاتی

حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی عبارت است از آزمون، نظارت، تجزیه و تحلیل فعالیت ­های مرتبط با عملیات یک شرکت که شامل ساختار تجاری، رفتار کارکنان و سیستم­ های اطلاعاتی می شود. حسابرسی از اجزای مهم مدیریت ریسک یک شرکت می­باشد؛ به این صورت که قبل از تبدیل مسائل به مشکلات اساسی، به تشخیص آن‌ها کمک می­کند.

حسابرسی داخلی روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالانه، اثربخشی سیستم کنترل داخلی یک شرکت را ارزیابی کرده و از تقلب­ ها و سوء استفاده ­ها پرده بر می­دارد. برخی قسمت ­ها ممکن است بیشتر از سایرین حسابرسی شوند.

برای مثال، یک فرآیند تولیدی ممکن است به منظور اهداف کنترل کیفیت، به حسابرسی­های روزانه نیاز داشته باشد، در حالی که بخش منابع انسانی ممکن است در رابطه با ثبت ­ها و فرآیندهای مربوطه(بیمه، حقوق، استخدام و…) به حسابرسی سالانه نیاز داشته باشد.

زمان‌بندی حسابرسی در تقویم کمک می­کند تا از اجرای حسابرسی ­ها بصورت مستمر اطمینان حاصل شود. بخش­های سازمان باید آگاه باشند تا مستندات و موارد لازم برای حسابرس را داشته باشند و در دسترس او قرار دهند. زمانی که ظنّی بر فعالیت غیرقانونی یا غیراخلاقی وجود داشته باشد، ممکن است حسابرسی غافلگیرانه اجرا شود.

 

آیین حسابرسی داخلی

حسابرسی داخلی با ارزیابی فرآیندها و رویه­ ها توسط حسابرس شروع می­شود. سپس حسابرس نتایج را تجزیه و تحلیل و با اهداف کنترل داخلی مقایسه می­کند. او تعیین می­کند که آیا نتایج با روش­ها و قوانین داخلی و همچنین قوانین دولتی مطابقت می­کند یا خیر. در نهایت، حسابرس گزارش حسابرسی را تألیف و آن را به صاحبکار تقدیم می­کند.

توضیحاتی پیرامون قابلیت حسابرسی

قابلیت حسابرسی یک فاکتور مهم در فرآیند حسابرسی است. حسابرسی زمانی که حسابرسان به اطلاعات صحیح مالی دسترسی داشته باشند، تأثیرگذارتر است. قابل   حسابرسی بودن یک شرکت، به حسابرسان اجازه می­دهد تا ارزیابی دقیق­تر و کامل­تری از مسائل مالی شرکت به انجام رساند.

 

توضیحاتی پیرامون خطر حسابرسی

خطر حسابرسی یعنی خطر اینکه صورت‌های مالی اساساً اشتباه­ اند؛ ولو اینکه نظر حسابرسی مشخص سازد که گزارش­های مالی عاری از هرگونه اظهارات غلط در اقلام است.

دو جزء خطر حسابرسی، خطر اظهارات غلط اساسی و خطر کشف است. بخاطر اینکه بستانکاران ، سرمایه­ گذاران و سایر سهامداران بر صورت‌های مالی متکی هستند، خطر حسابرسی ممکن است برای حسابرس مستقل که کار حسابرسی شرکت را انجام می­دهد، بدهی قانونی متحمل کند.

نرم افزار حسابداری

منابع :

http://www.investopedia.com

https://job-descriptions.careerplanner.com

http://mitk.am/

http://blog.kaseya.com/

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 11 =