۱۰ ویژگی که یک مدیر خوب با آن شناخته می شود.

تعریف واژه رهبر و مدیر در نزد هر فرد با دیگری متفاوت است. از منظر جان سی مکسول، رهبرکسی است که مسیر را می شناسد، به درستی درآن قدم بر می دارد و راه را به دیگران نشان می دهد. او کسی است که می تواند تفاوت میان شکست و پیروزی را رقم بزند.یک رهبر خوب نگاه آینده نگر داشته و می داند که چطور ایده هایش را به داستانها ی موفق در دنیای واقعی تبدیل کند. در این مقاله عمیقا به بررسی ویژگیهای کیفی که مدیران خوب و بد را از هم تفکیک می کنند می پردازیم.

صداقت و درستی

دوایت آیزنهاور  ۳۴ امین رییس جمهور امریکا می گوید: بالا ترین ویژگی یک رهبر صداقت بی چون و چرای اوست.مهم نیست که رهبر یک باند تبهکار باشد یا مدیر یک تیم فوتبال و یا حتی یک نظامی. بدون توجه به این اصل رسیدن به هیچ موفقیتی امکان پذیر نیست. چگونه می توانید از زیردستان خود انتظار صداقت داشته باشید درحالی که خودتان فاقد این خصوصیت هستید؟رهبران هنگامی به موفقیت می رسند که به باورها و ارزش های خود پایبند باشند.بدون رعایت اصول اخلاقی این امر ممکن نخواهد بود.

 

اعتماد به نفس

برای اینکه به یک مدیر اثرگذار تبدیل شوید باید اعتماد به نفس کافی داشته باشید تا سایرین از شما تبعیت کنند.اگر از تصمیمات و کیفیت عملکرد خود نامطمئن باشید، مجموعه شما از شما پیروی نخواهند کرد.داشتن اطمینان به نفس با چاشنی اندکی غرور و شجاعت می تواند احترام مجموعه به شما را به همراه بیاورد.این موضوع را به هیچ عنوان با خودرایی اشتباه نگیرید.اما شما باید حداقل تا اندازه ای اعتماد به نفس را به زیردستان خود نشان دهید تا به عنوان یک رهبر به شما اعتماد کنند.

 

 برای افراد خود الهام بخش باشید.

شاید سخت ترین کار برای یک مدیر این باشد تا دیگران را به پیروی از خود ترغیب کند.شما باید در شرایط سخت و پیچیده که افراد به شما نگاه می کنند طوری عمل کنید تا برای بقیه مجموعه الگو والهام بخش باشید.به عنوان یک مدیر شما باید مثبت اندیش باشید. این مثبت اندیشی باید در رفتار شما نمود داشته باشد. باید در فشار کاری خونسردی خود را حفظ کنید و انگیزه را در نزد مجموعه خود حفظ نمایید.به قول کوئینسی ادامز اگر رفتار شما سایرین را به رویاپردازی بیشتر،دانستن بیشتر و کار بیشتر ترغیب کند، در آن صورت شما یک مدیر خوب هستید.

 

 تعهد کاری و اشتیاق

اگر شما انتظار داشته باشید که زیرمجموعه تان با تمام وجود برایتان کار کنند، باید شما هم آن شور و اشتیاق کافی را داشته باشید.اگر کارکنان شما ببینند که خودتان آستین ها را بالا زده اید، آنها نیز بهترینشان را ارائه خواهند داد.با این کار احترام شما نزد افراد بالاتر رفته و انرژی جدیدی به تیم کاری شما تزریق می شود.اگر زیردستان شما حس کنند که تعهد و اشتیاق کافی را ندارید پس شما کار بسیار سختی خواهید داشت تا بتوانید در کارکنان برای رسیدن به هدف ایجاد انگیزه کنید.

 

 برقراری ارتباط موثر

تا زمانی که شما نتوانید دیدگاه ها و استراتژی های رسیدن به هدف را به مجموعه تان منتقل کنید،رسیدن به نتیجه دلخواه بسیار سخت خواهد بود. اگر نتوانید پیام خود را به خوبی به افراد زیر مجموعه تان منتقل کنید پس نمی توانید یک مدیر خوب باشید.کلمات قدرت دارند تا به افراد انگیزه بدهند و بطور غیر قابل باوری آنها را به کار وا دارند. با رعایت این اصل می توانید به نتایج بهتری در کار برسید.

 قدرت تصمیم گیری

سوا از آینده نگری یک رهبر باید قدرت تصمیم گیری داشته باشد.تصمیمات مدیران در زمان مناسب می تواند تاثیر عمیقی بر مجموعه داشته باشد.یک مدیر قبل از تصمیم گیری باید بطور سفت و سخت به عواقب کار فکر کند اما زمانی که تصمیمی را گرفت به آن پایبند باشد.هرچند اکثر مدیران خودشان تصمیم گیرنده اصلی اند، اما توصیه می شود قبل از تصمیم گیری با  شرکای اصلی و افرادی که از تصمیمات شما سود یا زیان می بینند ، مشورت کنید.

 

 

 مسئولیت پذیری

باید اطمینان داشته باشید تا هر یک از افراد مجموعه شما  نسبت به کاری که انجام می دهد احساس مسئولیت دارد.اگر کارش را به درستی انجام داد او را تحسین کنید، اما اگر با مشکل رو برو شد او را از اشتباهش آگاه کنید و با کمک هم کار را پیش ببرید. تقویت پاسخگویی در کارها یک حس مسئولیت پذیری در مجموعه ایجاد می کند و به افراد کمک می کند تا با جدیت بیشتری کار کنند.

 

 تفویض قدرت و اختیار

شما قادر نیستید تا تمام کار ها را شخصا انجام دهید.مهم است که مدیر بر روی مسئولیت های مهم و کلیدی تمرکز کرده و سایر کار ها را به زیر دستان واگذار کند.این به این معنا است که به افراد خود قدرت بدهید تا بتوانند تصمیم گیری کنند.وظایف را به مجموعه خود واگذار کنید و خود بر روی مسائل  مهم تر تمرکز کنید و عملکرد آنها را زیر نظر بگیرید.

 

خلاقیت و نوآوری

فرق یک رهبر با یک پیرو در چیست؟

پاسخ استیو جابز به این پرسش نو آوری است.در دنیای پر سرعت امروز یک مدیر باید به طور همزمان خلاق و نو آور باشد.داشتن ابتکار و خلاقیت شما و تیمتان را از سایرین متمایز می کند.سعی کنید تا از قالب فکری خود خارج شوید تا به ایده های نو و خلاق برسید و این ایده ها را به فعلیت برسانید.

 

 همدلی

یک مدیر باید بتواند حس همدلی را در مجموعه خود ایجاد کند. متاسفانه اکثر مدیران دیکتاتورمابانه رفتار نموده و داشتن همدلی با افراد مجموعه خور را نا دیده می گیرند.به همین دلیل نمی توانند ارتباط موثر با کارمندان خود داشته باشند. دانستن مشکلات کارکنان و احساس همدردی با آلام آنها اولین قدم برای تبدیل شدن به یک مدیر خوب است.

برای اینکه یک رهبر و مدیر خوب باشید باید تمام این ویژگی ها ی کیفی را داشته باشید.اما اگر برخی از این خصوصیات را ندارید پس در دنیای رهبران نمی توانید نمره خوبی را به خود اختصاص دهید.شما باید به مثال های پیرامون خود به خوبی دقت کنید و بتوانید از آنها الگو بگیرید.

 

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =