چرا امروزه حضور آگاهانه در شبکه های اجتماعی برای کسب وکارها به یک ضرورت تبدیل شده است؟

Communities Social Media Savvy Educators Must Join - EdTechReview

 

ما در جهان فناوری ها زندگی می کنیم و امروزه حضور شبکه های اجتماعی در تمام ساعات و لحظات زندگی ما ملموس است. این قضیه در مورد کسب و کارها نیز صادق است و رسانه های اجتماعی با قدرت فوق العاده ای که در تولید و انتشار محتوا دارند، می توانند در موفقیت کسب و کارها نقش جدی داشته باشند. از این رو حضور فعال و موثر شرکت ها در رسانه های اجتماعی به یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

علاوه بر این، حضور در شبکه های اجتماعی به خودی خود کافی نیست و آنچه اهمیت دارد این است که شرکت ها تا چه اندازه می توانند از این حضور، در امر فروش و بازاریابی و تبیین استراتژی های سازمانی بهره برداری کنند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های کوچک و متوسط کل استراتژی های ارتباطی و تجاری خود را حول محور شبکه های اجتماعی بنا نهاده اند. زیرا برخلاف شرکت های بزرگ منابعی برای فروش و بازاریابی چند کاناله در اختیار ندارند.

 

تکامل ارتباطات شرکتی و ظهور بازاریابی مستقیم

در ادامه ی نکات ذکر شده قبل، باید بگوییم که بر هیچ کس پوشیده نیست که استفاده از شبکه های اجتماعی به لحاظ هزینه در امور بازاریابی و تبلیغات بسیار مقرون به صرفه است. اما در عین حال به سرمایه گذاری زمان و تلاش بی وقفه برای حفظ اکانت ها و اطمینان از به روز رسانی دائمی محتوا نیز نیاز دارند.

به بیان ساده تر در حالی که همه ی افراد امکان حضور در رسانه هایی همچون فیسبوک، توییتر، اینستاگرام لینکدین و… را دارند، اما تنها کسانی موفق اند که درک و دانش کافی از پیچیدگی ها و ظرایف موجود در این رسانه ها داشته باشند. در واقع چه برای افراد عادی و چه برای کسب و کارها، آنچه برندگان را از بازندگان متمایز می کند، میزان کارایی آنها در رسانه های اجتماعی است.

در واقع امروزه این رسانه ها به رابط تجاری شرکت ها تبدیل شده اند و شرکت ها به جای اعتماد به رسانه های تلویزیونی و مطبوعاتی، می توانند مستقیما با مشتریان، تامین کنندگان و یا سهام داران خود، ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین می توانند با ادغام بخش های بازاریابی با تیم های رسانه های اجتماعی، به هم افزایی بیشتر دست پیدا کرده و بهره وری خود را افزایش دهند.

 

Social Media Savvy for Realtors | Center Street Interactive

 

شرکت های بزرگ و کوچک چگونه از شبکه های اجتماعی استقبال می کنند و چگونه از محتوا کسب درآمد می کنند؟

در واقع ، داشتن زیرکی در رسانه های اجتماعی آنقدر مهم شده است که اکنون بسیاری از شرکت ها آنچه را که تا کنون تحت عنوان بیانیه های مطبوعاتی (Press Releases)  شناخته می شد  را در فیسبوک و سایت های دیگر برای به روز رسانی های فوری و همچنین پاسخ به رویدادهای جاری، منتشر می کنند.

با این روش هم در بخش هزینه و هم در زمان صرفه جویی می شود. در واقع با این گونه به روز رسانی ها، شرکت ها می توانند جهان را از آخرین عرضه محصولات و تغییرات ساختاری با خبر سازند و در عین حال شرکت های بزرگ می توانند به برخی ادعاها و اتهاماتی که بعضا برعلیه آنها مطرح می شود نیز از این طریق پاسخ دهند.

بنابراین، ارتباطات در شبکه های اجتماعی مانند یک خیابان یک طرفه نیست. علاوه بر این، حتی شرکت های بزرگ نیز هم اکنون برای فروش مستقیم و بازاریابی به رسانه های اجتماعی روی آورده اند. به طور مثال از برندهای معروف و لاکچری همچون Coco Chanel گرفته تا سازندگان گوشی های هوشمند همچون سامسونگ، محصولات خود را مستقیما با استفاده از رسانه های اجتماعی به فروش می رسانند.

فرهنگ حذف، اخبار جعلی و خطرات انتشار محتواهایی که می توانند شرکت ها را دچار چالش کنند

با در نظر گرفتن تمام مزایا و محاسن ذکر شده، وابستگی بیش از حد به شبکه های اجتماعی مخاطراتی نیز به همراه دارد. زیرا این رسانه ها هنوز به مرحله ای نرسیده اند که بتوان از صحت و اعتبار آنها اطمینان کامل داشت. به عبارت دیگر وجود اطلاعات نادرست و بی پایه فراوان در رسانه های اجتماعی برای شرکت هایی که قصد دارند تا از این رسانه ها به عنوان اهرم پیشرفت و ترقی استفاده کنند، می تواند اثر عکس داشته باشد.

اخبار جعلی به سرعت در شبکه های اجتماعی منتشر می شود و فرهنگ حذف (Cancel Culture) به این معنی است که پست هایی که در عرض چند دقیقه وایرال می شوند توانایی آسیب رساندن به چشم اندازهای کسب و کارها را دارند. این موضوع را قبلا در مورد بسیاری از سلبریتی ها و برندهای مشهور دیده ایم، که به دلیل همین اخبار و اطلاعات جعلی ناچار به بایکوت و لغو رسانه های اجتماعی شده اند.

زوماتو، تایتان و نتفلیکس برخی از برندهایی هستند که در ماه های اخیر به دلایل مذهبی و سیاسی با خشم کاربران شبکه های اجتماعی روبرو شده اند و می توان از تجربیات قربانیان فرهنگ حذف برای دیگران درس گرفت. به همین دلیل است که ما در ابتدای بحث از زیرکی و هوشیاری در ارتباط با استفاده ی موثر از رسانه های اجتماعی نام بردیم. زیرکی و هوشیاری به این معنی است که چگونه بتوان از قابلیت های این رسانه ها برای رساندن پیام درجهت بهبود فروش و بازاریابی محصولات و خدمات استفاده کرد و در عین حال در صورت مواجهه با هجمه ها و اتهامات احتمالی، در زمان مناسب به پست های منفی و جعلی پاسخ مناسب داد.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =