با این سه روش از کسب و کار خود در برابر کرونا محافظت کنید

3 Ways to Safeguard Your Business as Coronavirus Spreads

 

بسیاری گمانه زنی کرده اند که شیوع ویروس کرونا باعث رکود اقتصادی خواهد شد. شرکت سرمایه گذاری مشهور Sequoia Capital اخیراً ماحصلی از تجربه های ارزشمند خود را برای عموم به اشتراک گذاشته است.  ” نزدیک به ۵۰ سال  مشاهده ی عبور کسب و کارها از رکود اقتصادی، یک درس مهم را به ما آموخته است: هیچ کس از اینکه بتواند با یک تعدیل سریع و سرنوشت ساز شرایط را تغییر دهد، پشیمان نیست.”

اینکه آیا ویروس جدید کرونا موسوم به کووید ۱۹ باعث بروز رکود اقتصادی خواهد شد یا خیر یک مسئله است. اما مسئله مهم تر آن است که به هرحال یک کارآفرین محتاط باید برای رویارویی با تاثیرات احتمالی شیوع این بیماری بر کسب و کار خود، آمادگی لازم را داشته باشد. این یعنی هر کسب و کاری باید تاثیرات احتمالی این بیماری بر زنجیره بالایی و پایین دست خود که همان تامین کنندگان و مشتریان هستند، را به خوبی در نظر گرفته و بر اساس آن تعاملات درونی و برون سازمانی خود را مدیریت نمایند.

در اینجا با هم به بررسی سه مرحله مهم برای عبور از این بحران می پردازیم:

 

تعامل با زنجیره بالا دستی (تامین کنندگان)

اکنون بر همگان مبرهن است که شیوع ویروس کرونا بیشترین تاثیر جهانی را بر زنجیره ی تامین گذاشته است. به خصوص که چین خود یکی از بزرگترین تولید کنندگان محسوب می شود. با توجه به این که به دلیل حمل کالا توسط کشتی های باری ممکن است تاثیر واقعی آن تا ماه ها به طول انجامد؛ اما به هر صورت تامین کنندگان مطمئنا از تاثیرات احتمالی که در آینده به کسب و کار شما تحمیل می شود آگاه اند. پس بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که همین الان گوشی تلفن را برداشته و مستقیما با تامین کنندگان خود در مورد چگونگی همکاری و عبور از چالش ها مذاکره کنید.

احتمالا آنها اکنون به دنبال یافتن راه حل هستند؛ اما از اولویت های شما خبر ندارند. آیا بهتر است که مدتی تحویل کالا را به تاخیر بیاندازید، سپس حجم بالایی از کالا را بصورت یکجا دریافت کنید. یا ترجیح می دهید برای ماه ها بصورت تدریجی و قطره چکانی کالای مورد نظر خود را دریافت نمایید. یا شاید اولویت بندی شما بر روی برخی کالاهای ضروری است و سایر کالاها را می توانید در زمان دیگری دریافت کنید. اجازه دهید تا آنها با اولویت بندی شما آشنا شده و سپس بر اساس آن تصمیم گیری مناسبی را اتخاذ کنند. بی پرده و مستقیم سخن بگویید. اکثر صاحبان کسب و کار تمایل دارند که با آنها در تماس بوده و برای پیدا کردن راه حل مناسب با آنان هم فکری نمایید.

 

تعامل با زنجیره پایین دستی (مشتریان)

متأسفانه ممکن است مشتریان شما نیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار بگیرند و این می تواند شما را در موقعیت تأمین کنندگان تان قرار دهد. بسته به وضعیت عرضه، شما ممکن است قادر به تامین سفارشات نباشید یا ممکن است مشتریان شما قادر به خرید مقادیر توافق شده یا مورد انتظار نباشند. این وظیفه شماست که به آنها اطلاع دهید و برای پیدا کردن بهترین راه حل های موجود تلاش کنید.

بهتر است که بر روی مقادیری از کالاها که توانایی تامین و عرضه آنها را دارید، متمرکز شده و پیشنهاد هوشمندانه این است که با ارائه تخفیف های موقت و با کمی سخاوتمندی اجازه ندهید تا زنجیره ارتباطی شما با مشتریانتان قطع شود. با این حال از نظارت بر گردش مالی خود نیز نباید غفلت بورزید. تخفیفات می توانند بطور موقت ابزاری برای بهبود و مدیریت بحران باشند، اما راه حل دائمی نیستند. باید در نظر داشت که مشکلات مالی و عدم نظارت درست بر جریان نقدینگی، امروزه قاتل استارت آپ ها است.

 

تعاملات درون سازمانی

سرانجام، هنگامی که دانستید از نظرعرضه و تقاضا چه انتظاراتی دارید؛ می توانید برای فعالیت های سازمانی خود برنامه ریزی کنید. اگر انتظار دارید که میزان تولید به میزان قابل توجهی کاهش یابد، یک ایده ی خوب این است تا اجازه دهید کارمندانتان در خانه مانده و یا دور کاری کنند. یا حتی می توانید بطور موقت دفتر خود را تعطیل کنید. این امر سبب می شود تا افرادی که در معرض بیماری و آلودگی هستند نتوانند با حضور در دفتر کار شما سایر کارمندان را به ویروس آلوده کنند.

اما مطمئن شوید که افراد را بدون حقوق و بدون حق انتخاب به خانه نمی فرستید. بسیاری از آنها پشتوانه مالی نداشته و با بحران روبرو می شوند. بنابراین بهتر است تا ابتدا به آنها پیشنهاد داده و به آنها حق انتخاب دهید. شما همچنین باید گزینه اجازه ی کار در خانه را بیش از قبل، حداقل به طور موقت در نظر بگیرید. به عنوان یک آزمایش به آن فکر کنید. اگر جواب دهد، چرا دورکاری را به یک مزیت اختیاری تبدیل نکنیم؟ با استفاده از فناوری مدرن، کار کردن از خانه و تنظیم کنفرانس ویدئویی در صورت لزوم بسیار ساده است. حتی اگر بتوانید دفتر کار کوچکتری بگیرید، می توانید به اندازه قابل ملاحظه ای در پرداخت اجاره صرفه جویی نمایید.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + 14 =