آیا دور کاری به رویکردی دایمی برای کسب و کارها تبدیل می شود؟

Will WFH be the new normal in the ad world?, Marketing & Advertising News, ET BrandEquity

در سراسر جهان بسیاری از شرکت ها به دلیل همه گیری بیماری کرونا به دور کاری روی آورده اند. زیرا به دلیل گسترش شیوع این ویروس بین کارمندان، کار و فعالیت آنها در دفتر کار امکان پذیر نبود. در واقع کار از منزل (Work from home )  در شش ماه گذشته به جای استثنا به یک قاعده تبدیل شده است. برخی از شرکت ها همچون گوگل و فیسبوک آن را تا اواسط سال ۲۰۲۱ تمدید کردند. از طرفی برخی از کسب و کارها نیز در حالی به دور کاری ادامه می دهند که هنوز منتظر روشن شدن وضعیت این بیماری و تصمیم گیری نهایی هستند.

در چنین شرایطی باید در نظر داشت که دور کاری، موافقان و مخالفان خاص خود را دارد. از این رو در این مقاله  سعی داریم تا  به بررسی مزایا و معایب کار از منزل و چگونگی ادامه ی کار در دوران پسا کرونا بپردازیم. به علاوه تا زمانی که واکسن قابل اعتماد و موثری ساخته نشود، دولت ها در سراسر جهان شرکت ها را تشویق می کنند که تا کنترل کامل شیوع این ویروس، روند دور کاری را ادامه دهند. بنابراین برای رهبران کسب و کارها مهم است که با بررسی همه ی نظرات و دیدگاه ها بتوانند تصمیم گیری آگاهانه ای در این مورد داشته باشند.

دور کاری می تواند مزایایی چون صرف جویی در هزینه ها و افزایش بهره وری به همراه داشته باشد.

در ابتدا باید بگوییم که کار از منزل، بهره وری را بالا می برد، زیرا کارمندان در محیط طبیعی بوده و در منزل خود راحت ترند. البته برخی نیز هستند که معتقدند این کار به دلیل فضای غیر رسمی بیش از حدی که ایجاد می کند، منجر به کاهش جدیت کارمندان نسبت به کار می شود.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که این امر بیشتر در مورد تازه واردان و افرادی که هنوز به سطوح میانی مدیریتی نرسیده اند صادق است و با آموزش و راهنمایی مناسب می توان کارمندان را در تمام سطوح برای دورکاری و رشد بهره وری آماده کرد.

علاوه بر این دور کاری می تواند تا حد زیادی به لحاظ مالی برای شرکت ها مقرون به صرفه باشد. زیرا آنها دیگر مجبور نیستند تا از سرمایه ی خود برای رهن و اجاره یا تملک املاک گران قیمت در مناطق مرکزی و اصلی شهر هزینه نمایند و با صرف جویی حاصل از آن می توانند آن مبلغ را برای ارتقاء تجهیزات و خرید پهنای باند بهتر اینترنت و مواردی از این دست هزینه کنند.

البته زمانی که کارمندان از منزل کار می کنند، برقراری یک شبکه امن و سرعت مناسب برای برقراری ارتباط آنها، به یک ضرورت تبدیل می شود. از این رو  اختصاص هزینه هایی همچون خرید پهنای باند اختصاصی، شبکه خصوصی مجازی (VPN) یا فایر وال و مواردی از این دست که سرعت و امنیت شبکه را تضمین می کنند، برای شرکت ها امری ضروری است. بنابراین، پذیرفتن دور کاری نه تنها یک تغییر ذهنیت است، بلکه یک تغییر اساسی در نوع نگاه شرکت ها به خود و کاری است که قرار است انجام دهند.

 

WFH: 'Ease of Being Employee' improves as companies pitch in with WFH help - The Economic Times

شرکت ها باید قبل از استقبال از دور کاری تمام جوانب را در نظر بگیرند

در صورت برقراری تعادل، به نظر می رسد که دور کاری مزایای بیشتری نسبت به معایب اش داشته باشد. از این رو شرکت ها می توانند، با در نظر گرفتن تمامی جوانب به چنین مدل هایی روی بیاورند. به نظر می رسد که بهترین روش برای انجام دور کاری استفاده از یک مدل ترکیبی است. به این ترتیب که در حالی که کارمندان به انجام کار از منزل می پردازند، برای برگزاری جلسات دوره ای به صورت چرخشی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در دفتر کار نیز حاضر شوند.

به علاوه برای شرکت ها و به خصوص شرکت های چند ملیتی بسیار مهم است که شرایط محلی (Local) را برای برقراری کامل دور کاری در نظر بگیرند. گرچه پذیرش کامل دور کاری برای شرکتهای جهانی مانند غول های فناوری آسان تر است، اما به سایر شرکت های کوچکتر و چند ملیتی که قوانین محلی و عوامل فرهنگی در آنها نقش به سزایی دارد، توصیه می شود که آنها از یک ذهنیت Global+Local) Glocal) برای بر قراری کامل دور کاری استفاده کنند. به طور مثال در بسیاری از کشورها همچون هند برای انجام دورکاری بسیاری از قوانین حاکم بر شرکت ها و قوانین کار نیاز به تغییر دارند و مهم تر از آن اگر کارمندان در خلال دورکاری این قوانین را نقض کنند، شرکت ها باید از بروز داد خواست و مشکلات حقوقی جلوگیری کنند.

 

کلام پایانی

و در آخر اینکه اگر خوش بینانه به این موضوع نگاه کنیم، مدت هاست که ظهور پدیده ای به نام عصر دیجیتال به ما بشارت داده شده است. این همه گیری در واقع می تواند همچون کاتالیزوری باشد که سبب شود ما با آغوش بازتری به استقبال زندگی مجازی و دیجیتالی برویم. در واقع آینده پژوهان از مدت ها قبل پیش بینی کرده بودند که دور کاری به یک قاعده برای کسب و کارها تبدیل می شود. از این رو کسب و کارهایی که از قبل برای آن برنامه ریزی کرده و ذهنیت و آمادگی کافی برای پذیرش آن را در خود ایجاد نموده اند می توانند از رونق و رشد مناسبی برخوردار شوند.

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 13 =