اهمیت شناخت رشته های حسابداری هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب

برای انتخاب یک نرم افزار حسابداری مناسب که نیازهای سازمانتان را به خوبی پاسخگو باشد، باید تفاوت بین انواع شاخه های حسابداری را بدانید. چرا که هر نرم افزار حسابداری متناسب با نوع خاصی از حسابداری طراحی و پیاده سازی شده است.

در این مقاله مهم ترین شاخه های حسابداری را بررسی میکنیم.

رشته حسابداری عمومی

حسابداری عمومی یا مالی که حسابداری بازرگانی هم نامیده می شود، اصول و موازین دفترداری و حسابداری دوبل را بیان میکند. چگونگی ثبت رویدادهای مالی در دفاتر حسابداری، تهیه صورت های مالی و تجزیه و تحلیل آنها در رشته حسابداری عمومی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. اصول و مبانی حسابداری عمومی در موسسات خدماتی و تجاری و بازرگانی مورد استفاده هستند. همین اصول و مبانی، اساس و پایه مباحث سایر رشته های مختلف حسابداری نیز هست.

نرم افزار حسابداری مناسب برای این رشته باید امکان تعریف کدینگ منطبق با استانداردهای دارایی را داشته باشد. حداقل سطوح مورد نیاز برای کدینگ در این نوع از نرم افزارهای حسابداری شامل گروه حساب، حساب کل، حساب معین و تفصیل است. بخش گزارش گیری در نرم افزار حسابداری بازرگانی باید دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر معین و تراز آزمایشی را به راحتی و درستی در اختیار حسابدار قرار دهد. در کنار نرم افزار حسابداری که کار دفترداری شرکت را به طور کامل پوشش میدهد، وجود نرم افزارهای انبارداری و فروش  و همچنین نرم افزار حقوق و دستمزد می تواند مدیریت مالی سازمان را بهبود بخشند.

رشته حسابداری

 

رشته حسابداری صنعتی

حسابداری قیمت تمام شده یا حسابداری صنعتی که حسابداری هزینه یا هزینه یابی نیز نامیده می شود در موسسات و کارخانجات تولیدی کاربرد دارد. در این سیستم، از روش های محاسبه قیمت تمام شده محصول یا محصولات تولید گفتگو میشود. تولید محصول در یک مرحله و یا مراحل متعدد تولیدی، وجود محصولات فرعی همراه با محصول اصلی، انواع ضایعات تولیدی و غیر تولیدی و موضوع های مشابه دیگر مباحثی هستند که دراین رشته حسابداری مورد بحث و بررسی قرار میگیرد.

در مبحث حسابداری صنعتی نگرش اصلی به هزینه های تولید، یا عوامل تولید یعنی مواد، دستمزد و سربار ساخت است.

08

علاوه بر مشخصاتی که در بالا برای نرم افزار حسابداری عمومی یا بازرگانی ذکر شد، در مقوله حسابداری صنعتی یا بهای تمام شده بهتر است بیش از یک سطح حساب تفصیلی در نرم افزار دیده شده باشد. امکان تعریف مراکز هزینه یکی از موارد مهمی است که باید در نرم افزار حسابداری بهای تمام شده وجود داشته باشد. همچنین وجود نرم افزار حقوق و دستمزد و ارتباط آن با نرم افزار حسابداری کاملا لازم و ضروری است. مسلما برای داشتن محاسباتی دقیقتر، نیاز به نرم افزار انبارداری که بتواند ورود و خروج کالا به بخش های مختلف تولید و همچنین ضایعات را ثبت کند، احساس می شود.

  حتما مقاله برگزاری کارگاه فرمول نویسی اکسل ویژه حسابداران مطالعه کنید.

رشته حسابداری دولتی

در این رشته حسابداری، روش های نگهداری حساب در موسسات دولتی، شهرداریها، وزارتخانه ها که منابع مالی آنها از طریق درج اعتبارات در بودجه سالیانه کل کشور تامین میشود، مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار میگیرد.

حسابداری دولتی در ایران بر مبنای بودجه برنامه ای استوار است، یعنی اعتبارات لازن در بودجه کل کشور برای اجرای برنامه های مورد نظر مشخص و به دستگاه های اجرایی ذیربط ابلاغ می شود.

نرم افزار مالی مناسب حسابداری دولتی، تفاوت های زیادی با نرم افزارهای حسابداری بازرگانی و عمومی دارند. چنین نرم افزارهایی باید جایی برای ثبت اطلاعات بودجه و اعتبارات پروزه ای و جاری داشته باشند و هنگام ثبت هزینه ها مشخص کند هر هزینه از کدام ردیف بودجه انجام شده است.

نرم افزار حسابداری

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 10 =