حسابداری قضایی چیست و به چه کسی حسابدار قضایی می گویند؟

What is Forensic Accounting? Everything You Need to Know - Curchin NJ CPA

 

تجارت امروز مانند گذشته نیست. ایده های جدید می آیند و می روند و مفاهیم تجاری دائماً به سمت یک هدف اقتصادی بهتر در حال پیشرفت هستند. در نتیجه ی تحولات تجاری، تعدادی از رشته های تخصصی حسابداری تکامل یافته اند. یکی از گرایش های اخیر حسابداری قضایی است. در این مقاله اطلاعاتی در مورد این زمینه ی متمایز ارائه شده است. در این مقاله تعریف حسابداری قضایی، حقوق و دستمزد و فرصت های شغلی این رشته، مدارک تحصیلی و گواهینامه های مرتبط با آن را می آموزید.

 

تعریف حسابداری قضایی

 

شما پیش از این با این دو اصطلاح به طور جداگانه روبرو بوده اید و هرگز تصور نمی کردید که این دو می توانند در کنار هم قرار گیرند. تصور این که در صحنه جنایت بازرسان به جای ذره بین و دوربین، ماشین حساب در دست بگیرند و به محاسبه بپردازند، عجیب است. حتی عجیب تر اینکه ببینید یک حسابدار در حین تهیه صورت های مالی، چاقو و دستکش لاستیکی در دست داشته باشد. اما آیا واقعا این اصطلاح تا این حد عجیب و دردسر ساز است؟

اصطلاح قضایی به معنی ” مرتبط با دادگستری یا شوراهای حل اختلاف یا مناسب برای استفاده در دادگاه های قانونی” است. حسابداری قضایی به معنی استفاده از تخصص حسابداری در پرونده های دادرسی و دعاوی قضایی، تحقیقات مرتبط با کلاهبرداری،پیگیری مطالبات و حل اختلاف و سایر زمینه های مرتبط با امور حقوقی است.

بر خلاف پزشکی قانونی که بیشتر بر روی آزمایش های DNA و محاسبه ی مسیر حرکت گلوله تمرکز دارد، حسابداری قضایی بیشتر با جرائم مالی و شرکتی مانند کلاهبرداری سر و کار دارد.

 

وظایف یک حسابدار قضایی چیست؟

 

با توجه به موارد کلاهبرداری اخیر و جرائم مرتبط با امور مالی، نیاز به بازدارندگی و کشف تقلب افزایش یافته است. به همین دلیل است که حسابداری قضایی با افزایش محبوبیت روزافزون در دنیای کسب و کار و امور مالی رو برو است.

حسابداران قضایی دو نوع خدمات اصلی را انجام می دهند: تحقیقات و پشتیبانی دادرسی.

تحقیقات شامل بررسی شواهد بالقوه و واقعی است که می تواند وجود فعالیت های کلاهبردارانه و اطلاعات مرتبط با آنها را نشان دهد. در زمینه ی پشتیبانی دادرسی، حسابداران قضایی در یک مورد خاص همچون محاسبه خسارت مالی و مسائل مربوط به آن به پیشبرد روند قضایی پرونده کمک می کنند. همچنین حسابداران قضایی با ارائه شواهد و مدارک و حضور در دادگاه ها به عنوان شاهد تخصصی نکات ارزشمندی را در اختیار مراجع قضایی قرار می دهند، که در بررسی پرونده های کلاهبرداری و جرائم مالی بسیار مفید است.

حسابداران قضایی در شناسایی زیر و بم طرح های کلاهبردارانه مهارت دارند. آنها می توانند برای انجام تحقیقات استخدام شده و با ارائه توصیه های حقوقی، احتمال وقوع کلاهبردای را کاهش دهند. حسابداران قضایی هم چنین در مواردی همچون سهل انگاری، ورشکستگی، تنظیم قراردادها و موارد دیگری که شامل خسارت های مالی می شود نیز فعالیت می کنند.

 

چگونه می توان یک حسابدار قضایی شد؟

 

به دلیل محبوبیت بالای این حوزه، بسیاری از مراکز به برگزاری دوره های آموزشی و ارائه مدرک مرتبط با این رشته می پردازند. باید در نظر داشته باشید که قبل از اینکه بخواهید یک حسابدار قضایی باشید، باید در ابتدا به اخذ مدرک کارشناسی در رشته ی حسابداری اقدام نمایید. مطالب و دروس مرتبط با حسابداری قضایی معمولا در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می گردد.

گواهینامه های حسابداری قضایی معمولا به معرفی و شناخت هر چه بهتر حسابداران در جامعه کمک می کند. داشتن گواهینامه ثابت می کند که شما توانایی ارائه خدمات این چنین را دارا هستید. حسابداران قضایی معمولا دارای چندین مدرک حسابداری هستند.

What Can I Do With a Forensic Accounting MBA? - MBA Central

 

مشاغل مرتبط و میزان درآمد یک حسابدار قضایی

 

شاید بیراه نباشد که بگوییم، حسابداری قضایی امروزه در دنیا از سریع ترین رشد در حرفه ی حسابداری برخوردار است. کارفرمایان خصوصی و نیز دولتی که مایل به استفاده از خدمات ارزشمند آنها هستند اقدام به استخدام حسابداران قضایی می کنند. نهاد های دولتی حسابداران قضایی را برای حل مشکلات و بی نظمی های موجود در سیستم مالی خود، استخدام می کنند. همچنین دانشگاه ها و مراکز علمی نیز در بخش تحقیقات خود از این حسابدارن بهره می برند.

متوسط ​​حقوق حسابداران قضایی در ایالات متحده حدود ۷۵،۰۰۰ دلار است که بسیاری از آنها سالانه بیش از ۱۰۰،۰۰۰ دلار درآمد دارند. حقوق سالانه شش رقمی در این نوع تخصص ها غیر معمول نیست. حقوق و دستمزد سالیانه ی حسابداران قضایی از ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار در سال شروع می شود.

 

گواهینامه های بین المللی حسابداری قضایی

 

Certified in Financial Forensics (CFF)

 

این گواهینامه توسط موسسه حسابداران رسمی امریکا (AICPA) به حسابداران رسمی دارای مجوز و دارای تخصص در حسابداری قضایی، اعطا می شود.

 

Certified Forensic Accountant (Cr. FA)

کالج ممتحنین آزمون حسابداری قضایی امریکا (ACFEI)، با برگزاری آزمون، به حسابدارن دارای صلاحیت و شرایط لازم اخذ مجوز گواهینامه مربوطه ارائه می کند.

 

Certified Fraud Examiner (CFE)

CFE یک نام تجاری حرفه ای در سطح جهانی است که برای افرادی که در زمینه جلوگیری از کلاهبرداری، شناسایی و بازدارندگی از جرائم مالی تخصص دارند، شناخته شده است. این مجوز توسط انجمن ACFE ارائه می شود. CFE ها در کشف موارد تقلب و کلاهبرداری و برقراری و اجرای سیستم های داخلی بازدارنده ی وقوع جرائم مالی، از تخصص و مهارت بالایی بر خوردار هستند.

نتیجه گیری

حسابداران قضایی به دلیل توانایی استفاده از تخصص حسابداری و مهارت های تشخیص کارآگاه گونه بسیار مورد احترام و توجه هستند. به همین منظور فرصت های شغلی جذاب و پردرآمدی را پیش روی خود دارند. اگر شما در حرفه ی حسابداری به دنبال یک شاخه ی جذاب و پول ساز هستید، شاید بد نباشد که به حسابداری قضایی نگاه ویژه ای داشته باشید.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =