نقش مدیریت منابع انسانی در توسعه رهبری

 

توسعه رهبری در شرکت های موفق

نقش مهم و غیرقابل انکار مدیریت منابع انسانی HRM در عملکرد های پشتیبانی سازمانی بر کسی پوشیده نیست. به طور خاص سعی داریم در این مقاله به بررسی و تحلیل نقش مدیریت موثر افراد در تضمین عملکرد اقتصادی بهتر یک سازمان بپردازیم. در میان مولفه های مرتبط با نیروی انسانی، عملکرد مدیریت منابع انسانی از مهم ترین جنبه های توسعه رهبری محسوب می شود.

تحقیقات در مورد شیوه های مدیریت منابع انسانی شرکت های موفق نشان داده است، که این شرکت ها با پیروی از شیوه های توسعه رهبری که در این مقاله مورد بحث قرار گرفته اند ، از نظر سودآوری اقتصادی از همتایان خود به میزان قابل توجهی بهتر عمل می کنند. منظور ما از شرکت های موفق شرکت هایی است که توانسته اند قریب به یک دهه در لیست fortune 100  قرار بگیرند. یادآوری این نکته ضروری است، که شرکت های بسیاری بوده اند که در این فهرست قرار داشته اما نتوانسته اند، پس از چند سال موقعیت خود را حفظ کنند. در واقع شرکت های موفق ذکر شده توانسته اند تا با مدیریت مناسب با کنار زدن رقبا جایگاه خود را در بین ۱۰۰ شرکت برتر دنیا حفظ کنند.

 

مولفه های توسعه رهبری

برنامه های توسعه رهبری در این شرکت ها از فلسفه ی مدیریت بر پایه ارزش پیروی می کند. نقش  مورد انتظار رهبران تعریف شده و فرهنگ سازمانی بیشتر به سمت رهبران الهام بخش حرکت می کند. در مرحله بعد، سیستم مدیریت عملکرد در این شرکت ها با استراتژی تجاری شرکت گره خورده است و شامل فعالیت های توسعه استعداد و اهداف رهبری است که بطور واضح و موجز بیان شده است. به عبارت دیگر، پیشرفت و توسعه بر اساس عملکرد فردی و همچنین فعالیتهای توسعه نیروی انسانی استوار است و این به نوبه خود با استراتژی و اهداف تجاری مرتبط است.

توسعه رهبری در این شرکت ها بر پایه ی یک برنامه ریزی جامع و طولانی مدت استراتژیک نیروی کار استوار است. آنها نیروی کار خود را به گروه بندی های شغلی تقسیم کرده و رهبران بالقوه برای پذیرش نقش ها و مسئولیت های مهم تر شناسایی و آماده می شوند. در بسیاری از این شرکت ها، یافتن لیستی از رهبران بالقوه معروف به پتانسیل های بالا، برای پیشرفت سریع حرفه ای که بر اساس ارزیابی سازمانی مهارت ها و توانایی ها مشخص شده اند، معمول است. علاوه بر این، استخدام و آموزش کارمندان جدید مبتنی بر تجزیه و تحلیل طولانی مدت الگوهای عرضه و تقاضا است.از آنجا که اطمینان حاصل شود نسل جدیدتری از رهبران در این شرکت استخدام می شوند، تا افرادی که آنرا ساخته اند به سطوح بالاتر جایگزین شود.

 

 

همکاری و تعامل بین عملکرد مدیریت منابع انسانی و مدیریت ارشد

در این شرکت ها کار توسعه ی فردی تنها به مدیریت منابع انسانی یا رهبران ارشد واگذار نشده است. بلکه این دو براساس یک الگوی همکاری مشخص با یکدیگر در تعامل اند. به این صورت که ابتدا رهبران بالقوه شناسایی می شوند و سپس عملکرد آنها برای توانمند سازی سایر افراد مجموعه مورد استفاده قرار می گیرد، تا این زنجیره تکمیل شده و به حرکت در آید. به بیانی دیگر توانایی تشخیص استعداد و شناسایی رهبران آینده توسط عملکرد مدیریت منابع انسانی و مدیریت ارشد که همپای یکدیگر برای رسیدن به این مهم در تلاش اند، صورت می پذیرد.

 

 سخن پایانی

در نهایت، رهبری ترکیبی از توانایی‌های طبیعی و پرورش سازمانی کارکنان با آن مهارت‌ها است. از این رو، این اثر متقابل بین طبیعت و تربیت چیزی است که دستیابی به موفقیت یا شکست تلاش های مدیریت منابع انسانی و مدیریت ارشد در توسعه رهبری در این شرکت ها را تعیین می کند.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =