انبار هوشمند چیست و روش هوشمند سازی انبار چیست؟ | کاربرد های رباتیک و RFID در انبارداری

با پیشرفت تکنولوژی در اصول بازاریابی و تولیدات کارخانه ای و حضور بنگاهها و شرکتها در بازارهای جهانی، انبارداری به یک مسئله بسیار مهم در شرکتها مبدل گشته، کنترل تعداد و موجودی انبار، تعداد خروجی، زمان خارج شدن و تحویل گیرنده کالا در گذشته به شکل سنتی و با شیوه های کارمند محور انجام می شد، ولیکن امروزه با افزایش موجودی انبارها و تعداد پرسنل کنترل این موجودی برای مدیران به یکی از مسائل مهم و اصلی در سود و زیان شرکتها تبدیل و اتوماسیون به شیوه های نوین و هوشمند رایج و محتمل گردیده است.

انبارداری هوشمند نقطه اوجی در صنعت انبارداری کالاست به عبارتی خودکارسازی و اتوماسیون اجزای مختلف عملیات نگهداری ورود و خروج کالا از انبار شبیه به یک خانه کاملا هوشمند که توسط چندین تکنولوژی خودکار و متصل به یکدیگر فعال شده است.

انبار هوشمند

مزایای انبار هوشمند

چنین سیستمی در جهت افزایش بهره وری و کارایی انبار و در جهت کاهش وابستگی به نیروهای انسانی و بالطبع آن کاهش خطا در حفظ و نگهداری موجودی و سایر خدمات در این حرفه طراحی شده است.

در انبارهای دستی ما معمولا کارگران را درحالی که لیست انبار را در دست دارند و در حال چرخ زدن در انبار، انتخاب محصولات، بارگیری آنها در چرخهای دستی و سپس ارسال جهت مقصد می بینیم ولیکن در انبار هوشمند سفارشات به صورت خودکار دریافت و پس از آن سیستم موجودی انبار را تائید و لیست برداشت به رباتها ارسال می گردد، نهایتا محصولات جهت مراحل بعدی به کارمندان و کارگران تحویل می گردند

سیستم های انبارداری هوشمند چگونه کار می کنند

سیستمهای انبارداری هوشمند و مبتنی بر تکنولوژی یک اکوسیستم پیشرفته تکنولوژی هستند که در آنها کالاها دریافت، شناسایی، مرتب سازی، سازماندهی و به طور اتوماتیک حمل می شوند، در بهترین حالت کلیه عملیات از تامین کننده تا مشتری با حداقل اشتباه و به صورت خودکار انجام می شود.

قطعات سیستم های انبار هوشمند

همانطور که گفته شد سیستمهای انبار هوشمند شامل چندین تکنولوژی مرتبط به یکدیگرند، هر یک از این اجزا دارای وظایف متمایز خود هستند که یک بخش حیاتی از عملیات انبار را اتوماتیک می نماید. قسمتی از اجزای رایج مورد استفاده در سیستمهای هوشمند انبار عبارتند از:

انبار هوشمند

روباتیک

روباتها از اجزای انبارداری هوشمند هستند، که می توانند کالا را بسته بندی و حمل کنند و حتی قابلیت انتخاب مسیرهای کوتاه و باز برای انتقال از یک مکان به مکان دیگر را دارند و آنها توانایی انتقال تعداد بیشتری کالا در زمان کمتر را دارند و با کارایی و سرعت بالاتر کمک شایانی به شیوه انبارداری خواهند بود‌، گرچه این رباتها به شکل انسان طراحی نشده اند و در شکل و شمایل خاص خودشان هستند ولیکن در انجام وظایفشان متخصص و با خطای بسیار پایین هستند.

شناسایی فرکانسهای رادیویی (RFID)

آر اف آی دی یا همان شناسایی سیستمهای رادیویی یک روش پیشرفته برای حفظ و کنترل موجودی است. در این سیستم بر روی هر موجودی از انبار یک برچسب دیجیتال به جای برچسبهای کاغذی قرار گرفته که می توانند با ارسال و دریافت فرکانسهای رادیویی به رد و بدل اطلاعات بین این تگ دیجیتال و یک سیستم اسکن خودکار بپردازند و اطلاعات محصول را ثبت و ضبط نمایند.

برای شناخت بهتر RFID یک فروشگاه بزرگ زنجیره ای را تصور کنید، هر کالا و یا موجودی که شما خریداری و در سبد خود قرار می دهید دارای یک بارکد است که این بارکدها به هر دلیل ازجمله مخدوش شدن و یا عدم خوانده شدن توسط بارکد خوان می توانند نادیده گرفته شوند. صف های طولانی مدت و تعداد اقلام خریداری شده ممکن است باعث خطای انسانی شده و اپراتوری که در حال محاسبه سبد خرید شماست کالایی را نادیده و یا فراموش کند، در حجم بزرگ خرید و موجودی این خطاها می تواند موجبات زیان شرکت را فراهم کند که این مسئله توسط سیستم های آر اف آی دی مرتفع گردید . در این سیستمها خریدار بدون اینکه در صف محاسبات و یا کنترل اقلام قرار گیرد و بدون از دست رفتن موجودی و یا فراموش شدن آن از فروشگاه خارج شده و کلیه کالاها توسط سیستم اسکن خودکار شناسایی می شوند. این تگ ها با پیامهایی شامل تعداد، قیمت، وزن، نوع کالا و غیره ورود و خروجشان را به کامپیوترهای تعبیه شده نزدیک درب ورود و خروج انبار مخابره می کنند و از این طریق سیستم به طور خودکار متوجه تعداد اقلام و رفتارهای آنها می شود.

از بزرگترین مزایای چنین سیستمی جلوگیری از سرقت کالا و موجودی از انبار است و در واقع چنین سیستم هایی حافظ منافع شرکتها و کارخانه جات تولیدی هستند و مدیران کارخانه دیگر دغدغه عدم تطابق موجودی انبار و فاکتورهای حسابداریشان را نخواهند داشت.

هوش مصنوعی

در سیستم های پیشرفته انبارداری هوش مصنوعی می تواند در بالابردن کارایی سیستم از طریق تشخیص و تعیین راهکارهای هوشمندانه مانند انتخاب بهترین سایز جعبه برای حمل و نقل محصولات بر اساس نوع، تعداد، وزن و اندازه آنها کمک کننده باشد و حتی در برخی موارد می توان از ماشینهایی برای بسته بندی محصولات بر اساس محاسبات هوش مصنوعی استفاده کرد، چنین توانایی هایی باعث کاهش چشمگیر هزینه ها در انبارداری می گردد

سیستمهای مدیریت انبارداری

به راه کارهای نرم افزاری جمع آوری داده ها، تهیه گزارشات بصری از داده های مکانی و فراهم سازی و آماده سازی اطلاعات در بستر اینترنت سیستمهای مدیریت انبار یا به اصلاح WMS  گفته می شود، این سیستمها کمک می کنند تا چگونگی انجام عملیات روزمره تان را کنترل و مدیریت نمائید، این سیستم ها می توانند به رفع هر نوع کمبود در پردازشها و فرآیندهای شما منجر شوند، یک مدیر می تواند با توجه به گزارشهای دریافتی ازسوی یک WMS اقدامات مناسب جهت بهبود و یا رفع مشکل درسیستم را انجام دهد.

وجود این سیستم ها با ایجاد امنیت و کاهش هزینه های سرباری ناشی از خطاهای انسانی بی شک باعث بالارفتن سود شرکتها و تولید کنندگان می شود و با افزایش سرعت پاسخ دهی می تواند گستره بیشتری را در زمینه تولید و پخش محصولات با کیفیت تر و کارامدتر در اختیار مدیران قرار دهد، آنچه که در واقع هدف هر کارخانه و هر تولید کننده ای است و می تواند آنها را به سمت نقطه نهایی هدفشان بکشاند.

نرم افزار انبارداری و نرم افزار حسابداری مرتبط در زمینه هوشنمد سازی انبار می تواند بسیار مناسب باشد و در توسعه و ایجاد یک انبار هوشمند نقش مهمی ایفا کند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + 12 =