نقش بخش مالی در مدیریت مالی شرکت ها

 

Ask the Expert: Top 10 Finance Queries | Business West

 

ما اغلب در مورد نحوه عملکرد مالی شرکت ها با اشاره به سود، ارزش دارایی، بدهی، حقوق صاحبان سهام و سایر معیارها می خوانیم. این اقدامات نشان می دهد که یک شرکت از نظر مالی تا چه اندازه خوب عمل می کند. دفعه بعد که در مورد این معیارها خواندید، به افرادی فکر کنید که این شاخص های عملکرد را عملیاتی می کنند و اینها وظایف بخش های مالی و خزانه داری شرکت ها هستند.

قبل از اینکه ادامه دهیم، لازم است یادآوری کنیم که بخش خزانه ‌داری یا امور مالی عملکرد مالی گسترده ‌تری را که توسط مدیریت ‌های مختلف استراتژیک، عملیاتی و مالی تعیین می‌شود، را به طور واقعی بیان نمی کند. در عوض نقش عملکرد مالی، ثبت و پیگیری موضوعات مختلف مربوط به مدیریت مالی در شرکت ها است.

امور مالی و خزانه داری مسئولیت محاسبات مالیاتی، پرداخت های تامین اجتماعی، حقوق و دستمزد، مدیریت مطالبات و مطالبات پرداختنی را نیز بر عهده دارند. همچنین در سال های اخیر ظهور خزانه داری باعث شده است که به مدیریت ارزهای خارجی و پوشش ریسک نیز بپردازند. این امر به دلیل جهانی شدن ضروری است، به این معنی که بسیاری از شرکت ها در حال حاضر بطور فعال با ارزهای متعدد و با پوشش ریسک معامله می کنند.

 

وظایف بیرونی بخش مالی شرکت ها

وظایف بخش مالی را می توان به طور کلی به مدیریت مالی بیرونی و داخلی تقسیم کرد. عملکرد بیرونی شامل طیف وسیعی از فعالیت‌های مربوط به پرداخت به تامین ‌کنندگان، فروشندگان و سایر سهامدارانی است که با شرکت‌ها مبادلات مالی می‌ کنند. علاوه بر این، بخش مالی وظیفه ی پیگیری مطالبات از مشتریان را بر عهده دارد. همچنین بخش مالی پرداخت های تامین اجتماعی کارکنان را که در هر ماه یا سه ماهه (بسته به قوانین حاکم کشور) انجام می شود، را بر عهده دارد.

بخش مالی همچنین مسئول واریز مالیات کسر شده در منبع (TDS) از کارمندان به حساب‌ های مربوطه سازمان‌ های دولتی است. مهمتر از همه، بخش مالی همچنین با بانک هایی که شرکت در آنها حساب دارد، ارتباط برقرار می کند. در واقع، در سال‌های اخیر داشتن یک رابطه بانکی واحد “چتر گونه” که در آن شرکت برای کل نیازهای مالی خود با یک بانک مشخص همکاری و تعامل می کند، عادی شده است.

 

The role of the finance function at different stages | Camino Partners

 

وظایف داخلی بخش مالی

عملکرد داخلی بخش مالی از این جهت مهم است که پردازش و محاسبه ی حقوق و دستمزد و تضمین پرداخت به موقع حقوق کارمندان را بر عهده دارد. در واقع می توان گفت، حقوق و دستمزد قابل مشاهده ترین رابطی است که بخش مالی با کارمندان دارد.

وظایف داخلی بخش مالی همچنین شامل پردازش بازپرداخت هزینه های سفر، هزینه های غذا و اقامت، حمل و نقل شهری و سایر مزایایی است که به کارکنان تعلق می گیرد. در واقع، شاید بزرگترین دلیلی که بسیاری از کارمندان بخش مالی را ستایش یا نفرین می کنند، زمان نقد شدن واچرها و صورت حساب ها است.

در بسیاری از شرکت ‌ها، این پروسه کمی طولانی است. زیرا نه تنها پرسنل مالی بسیار پر مشغله اند، بلکه باید قبل از پردازش پرداخت ‌ها، بررسی های لازم را انجام دهند. بنابراین، دفعه بعد که می خواهید صورت حسابی را نقد کنید، می توانید قبل از مشاهده ی اعلان یا پیام در تابلوهای اعلانات سازمان به مراحل مختلف و اخذ تاییدیه های مورد نیاز فکر کنید.

 

نتیجه گیری: بخش های مالی مانند مورچه ها هستند

در نهایت، بخش مالی مانند پمپی است که سیالات پول و تجارت را در سیستم جاری نگه می دارد. در واقع، می توان گفت که اگرچه بخش مالی یک عملکرد پشتیبانی است و بر خلاف بخش بازاریابی یا کارکنان بخش های اجرایی از کانون توجه دور است، اما آنها همچون چرخ دنده های حیاتی در دستگاه هستند که چرخ ها را چرب نگه داشته و سازمان را در حرکت نگه می دارند.

برخی از افراد دوست دارند عملکرد مالی در شرکت ها را مورچه هایی تشبیه کنند که بی سر و صدا و با پشتکار کار خود را انجام می دهند. برای نتیجه گیری، همانطور که هر از گاهی به مشاور مالی نیاز است، همه کارمندان به بخش مالی نیاز دارند و به خصوص وقتی پولی را در حساب خود به عنوان حقوق یا باز پرداخت صورت حساب می بینند.

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 3 =