وظایف حسابدار چیست و حسابدار چه کاری انجام می‌دهد؟

حسابدار با استفاده از مهارت خود در ریاضی، حسابداری، حقوق و امور مالی و با استفاده از اعداد و صورتهای مالی، سلامت یک شرکت، سازمان یا فرد را توصیف می‌کند. حسابدار سود و زیان را تحلیل کرده، اطلاعاتی را فراهم می‌کند که سرمایه‌گذاران و صاحبان کسب و کار نیاز دارند تا چگونگی عملکرد شرکت را در بازه‌ای زمانی ارزیابی کنند. این اطلاعات، گزارش پایه شرکت و گزارش‌های پرونده‌های حقوقی را شکل می‌دهد.

وظایف حسابدار

در زیر به برخی از وظایف حسابدار اشاره می‌کنیم :

  • تعیین الزامات حقوق و دستمزد؛ حفظ اطلاعات حقوق و دستمزد؛ آماده‌سازی و پردازش حقوق ماهانه
  • تعامل با حسابرسان داخلی و خارجی در تکمیل حسابرسی
  • توضیح فاکتورهای صورت حساب و خط مشی های حسابداری به کارکنان، فروشندگان و مشتریان
  • آماده سازی و بررسی بودجه، درآمد، هزینه‌ها، دفاتر حقوقی و دستمزدها، فاکتورها، و دیگر اسناد حسابداری
  • تحلیل و بررسی بودجه و هزینه‌ها ،بررسی قراردادها و تسهیلات مالی
  • آماده کردن صورتحساب سود و زیان و گزارش های ماهانه و حسابداری هزینه
  • تحلیل درآمد و روند مخارج و توصیه سطوح بودجه مناسب و اطمینان از کنترل هزینه‌ها
  • جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مالی برای آماده‌سازی مدخل‌ها برای حسابداری، از جمله حساب دفتر کل و اسناد معاملات تجاری
  • نظارت بر ورودی و پردازش داده‌های مالی و گزارش برای نرم افزارهای حسابداری شرکت
  • حل و فصل اختلافات حسابداری
  • ایجاد، حفظ و هماهنگی در پیاده‌سازی حسابداری و روش‌های کنترل
  • توصیه، توسعه و حفظ پایگاه‌های داده مالی، سیستم‌های نرم افزاری کامپیوتر، و سیستم‌های بایگانی دستی

وظایف حسابدار

محل کار یک حسابدار چگونه است؟

هیچ محل کار متعارفی برای یک حسابدار به این معنا وجود ندارد.هر کسب و کاری حسابدار خود را دارد یا از خدمات حسابداری بهره می‌برد. شرکت‌های بزرگتر ممکن است بخش حسابداری داشته باشند که حسابداران بسیاری را استخدام می‌کند و ساختار سلسله مراتبی دارد. همینطور ممکن است فقط یک حسابدار در یک شعبه وجود داشته باشد که به سرپرستی در دفتر منطقه‌ای یا اداره مرکزی گزارش بدهد.

  حتما مقاله چطور نرم افزار حسابداری مناسب انتخاب کنیم؟ مطالعه کنید.

آیا صرف وقت و هزینه  برای آموزش حسابداری ارزش دارد؟

اگر کارهای تحلیلی را دوست داشته باشید، حسابداری به عنوان یک حرفه می‌تواند بسیار جالب باشد. اگر هدف شما این است که حرفه‌ای ثابت با امنیت شغلی داشته باشید و دارایی ارزشمندی برای کسب و کار فرد دیگری محسوب شوید، حسابداری انتخاب خوبی است. فرصت‌های شغلی بسیار است، حقوق قابل توجه است و افزایش تقاضا برای مهارت های حسابداری زیاد است. اگر همه این مسایل را در نظر بگیرید، پاسخ به این سوال که- آیا آموزش حسابداری ارزش آن را دارد؟ – بله است.

08

حسابداری هنر است یا علم؟

حسابداری را می‌توان هنر در نظر گرفت چون نیازمند قضاوت و مهارت خلاقانه است. به منظور انجام مناسب وظایف حسابداری، نظم و انضباط و آموزش لازم است. حسابداری را همچنین می‌توان علم در نظر گرفت چون بدنه دانش است، اما از آنجایی که قواعد و اصول همواره در حال تغییر و بهبود هستند، علم دقیق محسوب نمی‌شود. موسسه آمریکایی حسابداران رسمی (AICPA)،  حسابداری را به شکل زیر تعریف کرده است: “هنر ضبط، دسته‌بندی و خلاصه‌سازی اطلاعات مالی  به شیوه‌ای قابل درک و همچنین فرایند شناسایی، اندازه‌گیری و گزارشگری اطلاعات اقتصادی برای تصمیم گیری‌های آگاهانه به وسیله استفاده کنندگان آن اطلاعات.”

چه تفاوتی بین حسابدار و حسابرس است؟

در حالی که هم حسابدار و هم حسابرس مسئول فرآیندهای حسابداری یک شرکت هستند، تفاوت‌هایی بین این دو حرفه وجود دارد. حسابرس مسئول بررسی کار حسابدار به صورت سه ماهه یا سالانه است و اغلب از خارج شرکت برای انجام این کار استخدام می‌شود. از سوی دیگر حسابدار، معمولا کارمند خود شرکت است و کار انجام شده توسط حسابدار به صورت روزانه صورت می‌گیرد. حسابدار صورتهای مالی را برای این شرکت ایجاد می‌کند و حسابرس به صورتهای مالی نگاه می‌کند تا مطمئن شود درست است.

چه توصیه‌های مناسبی برای دانشجویان حسابداری دارید؟

غیبت نکردن از کلاس‌ها، انجام تکالیف، گرفتن نمرات خوب، دست و پا کردن شغل و تلاش برای جا دادن خود در زندگی اجتماعی تمام آن چیزی است که باید مسئولانه مدیریت شوند. کسی که علاقه‌مند به گرفتن مدرک حسابداری است به انگیزه و خویشتن‌داری نیاز دارد.

مهارت‌های قوی ریاضی، محاسبات، تجزیه و تحلیل داده‌ها، صفحات گسترده(اکسل)، برنامه‌های دفتر کل، مالیات بر درآمد، حسابداری هزینه، حسابداری حقوق و دستمزد، حسابرسی و… همگی موضوعاتی هستند که باید در نظر گرفته شوند. اگر به این مسائل علاقه‌مند نیستید، پس حرفه حسابداری احتمالا برای شما مناسب نیست. از خود بپرسید مشکلی ندارید پنجاه تا هفتاد ساعت در هفته را صرف موشکافی داده‌ها و محاسبه اعداد کنید یا خیر.

اگر آرزوی رسیدن به موقعیت سطح بالا، مانند مدیر ارشد مالی یا شراکت در شرکتی را دارید، مهارت‌های فردی را توسعه بدهید.

همچنین حتما در مدرسه حسابداری ثبت نام کنید.

حسابدار بودن چگونه است؟

هنگامی که به یک حسابدار فکر می‌کنید احتمالا فرد نسبتا غیرعادی را تصور می‌کنید که هیچ کاری جز زیر و رو کردن اعداد در تمام روز ندارد و دستانش بخاطر دستگاه‌ها سیاه شده است. این تصویر مربوط به گذشته است. این روزها، حسابداری چیزی بیشتر از تلاشی فردی است و احتمالا کار خود را به عنوان عضو تازه وارد یک تیم شروع می‌کنید. ممکن است مسئول تهیه صورتهای مالی شرکت یا حسابرس صورتهای مالی یک مشتری شوید یا شاید وقت‌تان تک به تک با مشتریان صرف شود و به آنها کمک کنید با مسائل حسابداری منحصر به فرد‌شان کنار بیایند. حسابدار بودن در جهان امروز به معنای داشتن توانایی همکاری و ارتباط با افراد دیگر، و همچنین داشتن مهارت‌های کارآگاهی عالی و حل مسئله است. وظایف دخیل در این حرفه بسیار متنوع تر از آن چیزی است که بیشتر مردم فکر می‌کنند.

2 پاسخ ها
  1. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    حسابداری هنر است یا علم؟
    با این قسمت از متن شما مخالفم بنده خودم حسابدار هستم و میگم که حسابداری فن هست نه هنر و نه علم میشه بهش گفت فن تشخیص ،طبقه بندی ثبت و تجزیه و تحلیل رویدادهای مالی می باشد
    موفق باشید

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − دو =