حسابداری پروژه ها و نحوه تعریف درخت حساب ها (حسابداری پیمانکاری)

 

یکی از نیاز های حسابداری پیمانکاری در نرم افزار حسابداری تعریف پروژه ها و گزارشگیری دقیق هزینه ها و در آمد های هر پروژه بصورت مجزا می باشد، با توجه به اینکه هر پروژه ممکن است بقدری بزرگ باشد که حساب های بانکی مستقل، تنخواه و صندوق مستقل نیز داشته باشد تفکیک کلیه امور هر پروژه ضروری بنظر می رسد.

برای نگهداری دقیق اطلاعات مالی هر پروژه به چندین روش می توان عمل کرد که در ادامه برخی از این روشها را بیان می کنیم:

استفاده از دفاتر یا نرم افزار مالی مجزا برای حسابداری پروژه (حسابداری پیمانکاری)

می توان برای هر پروژه یک نرم افزار حسابداری مستقل تهیه کرد و اسناد را به تفکیک ثبت نمود، برخی از نرم افزارهای حسابداری این امکان را فراهم می کنند که دفتر تجمیعی ایجاد نمایید به این شکل که شما می توانید اسناد تمام پروژه ها را به یک دفتر حسابداری اصلی منتقل نمایید و از تمام پروژه ها بصورت تجمیعی گزارش تهیه نمایید.

در این حالت باید کدینگ تمام دفاتر تا سطح معین یکسان باشد و با توجه به اینکه حسابها در سطح تفصیل در هر پروژه متفاوت می باشد بهتر است که اسناد در سطح معین به دفتر اصلی منتقل گردد و در سطح تفصیل دفتر اصلی نام پروژه مشخص گردد.

نرم افزار حسابداری بامداد این امکان را پشتیبانی می کند.

 

حسابداری پیمانکاری

 

 

تعریف تفصیلی شناور برای حسابداری پروژه (حسابداری پیمانکاری)

برای تفکیک حسابداری پروژه ها می توان از تفصیلی شناور استفاده کرد، از مزایای این روش این است که نیازی به تفکیک تمام حسابها نداریم مثلا اگر یک حساب بانکی مشترک برای تمام پروژه ها استفاده می شود نیازی نیست آن حساب تفکیک شود، اما باید توجه داشت هزینه ها و در آمدهای هر پروژه را باید به تفکیک ثبت کرد تا بتوان حسابداری پروژه را دقیق کنترل کرد، در این روش بهترین حالت این است که حساب پروژه ها را در سطح تفصیلی تعریف نمایید.

باید توجه داشت آنچه بعنوان سرفصل معین تعریف می شود باید حسابی عمومی باشد مثلا “هزینه حقوق و دستمزد” و در سطح تفصیل پروژه مشخص گردد. از تعریف حساب پروژه در سطح معین و انتقال دادن سرفصل های هزینه و در آمد به سطح تفصیل جدا پرهیز کنید.

  حتما مقاله در حسابداری به چند سطح حساب نیاز دارم؟ مطالعه کنید.

اگر فکر می کنید که با تعریف پروژه در سطح معین گزارشات بهتری می توانید تهیه کنید حتما با مشاور نرم افزار مالی خود تماس بگیرید مطمئن باشید یا گزارش شما در سیستم وجود دارد یا راهی برای ساخت گزارش مورد نظر شما هست. هدف از تعریف پروژه ها بصورت تفصیلی تهیه گزارشات مورد نیاز شماست پس شما باید به هدف خود برسید.

 

3 پاسخ ها
  1. محمد
    محمد می گوید:

    سلام و وقت بخیر در صورت تعریف پروژه ، حقوق و دستمزد دفتر مرکزی را در سرفصل بیاوریم؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 5 =