آیا حسابداری یک زمینه ی شغلی مناسب محسوب می شود؟

Related image

حسابداری از دیرباز همواره پیرامون کسب و کارها حضوری پر رنگ داشته است. با گذشت سالها از منظر حرفه ای به یک بازیگر اصلی در حوزه ی تجارت تبدیل شده است. امروزه حرفه ی حسابداری پذیرای متخصصان بی شماری از سراسر جهان است. مشاغل حسابداری به دلیل تقاضای مداوم خدمات آن، در حال شکوفایی است. حسابداری در واقع یکی از حرفه های امیدوار کننده است.

 

یک انتخاب عالی

یکی از سؤالات متداول در رابطه با این موضوع این است: ” آیا حسابداری شغل خوبی است؟ ” این سوال را از دانشجویان حسابداری و مدیریت مالی زیاد شنیده ایم. (آنها قبل از ورود به دانشگاه باید این سؤال را مطرح می کردند). همچنین این سؤال  در فروم های حسابداری و در شبکه های مجازی بسیار دیده می شود.

نظرات افراد در پاسخ به این سوال متفاوت است. پاسخ این سوال بستگی به این دارد که شما در زندگی واقعا به دنبال چه هستید. حال که بحث درباره این موضوع کمی زمان بر بوده  و نظرات و سلایق مختلفی را در بر می گیرد، از آن گذر می کنیم. در عوض به بررسی حقایق اجتناب ناپذیر این حرفه می پردازیم. حال به شما می گوییم که چرا حسابداری یک انتخاب شغلی مناسب محسوب می شود.

 

ثبات و پایداری

حسابداری نرخ متوسط اشتغال را در میان نوسانات اقتصادی دارا است. برخی از مشاغل با بروز بحرانهای اقتصادی دچار افول و نزول می شوند. اما حرفه ی حسابداری این گونه نیست. کسب و کار ها برای عبور از موانع اقتصادی نیازمند بررسی دقیق عملکرد خود هستند. آنها صرف نظر از وضع اقتصادی باید بطور مرتب درآمد خود را به دولت گزارش داده و مالیات پرداخت کنند. مدیران موظف اند بطور ماهانه یا فصلی به هیات مدیره گزارش ارائه کنند.

حسابداری یک ضرورت در کسب ‌وکار است. و با گسترش هر چه بیشتر فعالیت های تجاری، زمینه های کاری متنوع و فراوانی برای حسابداران جدید و با تجربه ایجاد می شود.

Related image

 

مزایا و پاداش

متخصصان حسابداری از پاداش و مزایای مناسبی بهره می ‌برند. دامنه حقوق با توجه به شرح وظایف، سطح تجربه، پیشینه تحصیلی، محل کار و عوامل دیگر متفاوت است.

در امریکا به طور متوسط کارمندان و تکنسین های حسابداری سالانه ۱۵ تا ۳۵ هزار دلاردرآمد دارند. حقوق حسابداران رسمی جوان بین ۳۰ تا ۶۰ هزار دلار متغیر است. این در حالی است که حسابداران خبره و مدیران ارشد مالی سالانه تا ۲۰۰ هزار دلار نیز می توانند درآمد داشته باشند.

در ایران نیز یک حسابدار با مدرک کارشناسی حداقل ۲ میلیون و حداکثر تا ۹ میلیون تومان در ماه می تواند درآمد داشته باشد. همچنین در سطوح سرپرستی برای کار تمام وقت یک حسابدار از ۳ تا ۱۵ میلیون تومان و در سطوح مدیریتی بین ۵ تا ۳۰ میلیون تومان حقوق دریافت می کند.

زمینه های کاری متنوع

در حسابداری، شما می توانید طیف گسترده ای از زمینه های عملی را انتخاب کنید. در صورت تمایل می توانید به عنوان کارمند با شیفت های ثابت و به طور روزانه کار کنید. همچنین با داشتن مدارک کافی می توانید به صورت آزاد کار کنید و مشتری های خود را داشته باشید. سازمان های تجاری برای تهیه، تجزیه و تحلیل یا ممیزی صورت های مالی خود به تخصص شما نیاز دارند. همچنین می توانید به عنوان مدرس در آموزشگاه ها و دانشکده ها به تدریس مشغول شوید. نویسنده کتاب شوید، یک حسابرس یا یک متخصص سیستم های اطلاعاتی باشید.

می بینید که زمینه های شغلی حسابداری بسیار گسترده و متنوع است. حال بهتر است اکنون با یک واقعیت مهم آشنا شوید. در گذشته، داشتن مدرک لیسانس برای ورود به یک شغل خوب کافی بود. اما امروزه با وجود انبوه فارغ اتحصیلان این رشته که متقاضی شغل حسابداری هستند، رقابت سخت تر شده و نیاز به صبر و مقاومت بیشتری دارید. صدور گواهینامه حسابداری در یک زمینه تخصصی به شما در پیشرفت شغلی و افزایش پتانسیل درآمدی کمک می کند.

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + نوزده =