چرا حسابداران برای دوره های آموزش نرم افزار حسابداری پول خرج می کنند؟

هر روز کلی آگهی تبلیغاتی می بینم که حسابداران را دعوت به یادگیری یک نرم افزار حسابداری می کند تا پس از پایان دوره و دریافت مدرک کار پیدا کنند یا ارتقا شغلی بگیرند! آن هم با پرداخت هزینه های نه چندان اندک.

من همیشه موافق یادگیری مداوم هستم و پول خرج کردن برای آموزش را سرمایه گذاری میدانم نه هزینه، اما چه نوع آموزشی؟

اینکه فردی حسابداری  نداند، بعد برود یک ابزار کار حسابداری را یاد بگیرد واقعا چه کمکی می کند؟ یعنی در مصاحبه استخدامی کارفرما به جای محک زدن تسلط متقاضی به امور مالی شرکت ، به اینکه گواهی نامه کار با چنار سیستم یا نرم افزار پرتقال پوست کنده را دارد اکتفا می کند؟ اگر چنین باشد وای به روزگار آن شرکت و آن کارفرما!

دوره آموزش حسابداری

آن زمان که نرم افزارهای حسابداری نبودند، حسابدارها چه کار می کردند؟

آموزش یک نرم افزار مالی یکی از بدیهی ترین خدماتی است که هر شرکت نرم افزاری باید به مشتریانش ارائه دهد. پس اگر زمانی وارد شرکت جدیدی می شوید و نرم افزار حسابداری جدیدی می بینید تنها کاری که باید بکنید یک تماس برای درخواست آموزش است. اما اگر طراحی ساختار حساب های یک شرکت را نمی دانید، ثبت سند حقوق و دستمزد بلد نیستید، نمی دانید برای یک فاکتور فروش چه ثبتی در حسابداری باید زد مساله فرق می کند.

به یادگیری نرم افزار پناه نبرید، ضعف کار خود را با مطالعه و کارآموزی جبران کنید. نرم افزار قرار نیست به جای شما حسابداری شرکت را انجام دهد. ابزاری است در دست شما که سرعت و دقت کار را بالا ببرد.

حسابداران با تجربه و موفق چه نظری دارند؟

گفتگویی با یکی از مشتریانمان (شرکت مالی و حسابداری ارقام حساب رهیاب) داشتم و همین مساله را مطرح کردم. رییس هیئت مدیره شرکت اعتقاد داشتند برای افرادی که می خواهند وارد حوزه حسابداری شوند ضروی است به هنگام تحصیل در این رشته به کارآموزی بپردازند و یا در زمان پایان تحصیلات به سرعت به کارآموزی رو آورند و سپس شروع به فعالیت جدی کنند.

تحصیلات انجام شده را در زمان شروع به کار، به مرحله اجرا بگذراند. از استانداردهای تعریف شده حسابداری دوری نکنند و همه وقت در حالت به روز بودن باشند.

مدیرعامل این شرکت با داشتن سال ها تجربه در کار حسابداری شرکت های مختلف عقیده داشت: نرم افزارهای مالی قطعا دارای فواید زیادتری نسبت به ضعفشان هستند ولی یکی از مهمترین ضعف های نرم افزارهای مالی پیشرفته این است که شاید برای افراد تازه کار مناسب نباشند. چرا که افراد تازه وارد لازم  است خودشان ماهیت حساب را تشخیص دهند و ثبت کنند و چنانچه نرم افزارها ثبت را  به صورت اتوماتیک و لینک شده با واحد های دیگر انجام دهند آنگاه در پیشرفت این حسابداران خلل ایجاد می کنند. اما نقطه قوت نرم افزارهای مالی، تسهیل در انجام ثبت های حسابداری و گزارشهای مالی است  که سرعت و زمان استفاده را مدیریت کرده و بهره وری از آن را برای کاربر و استفاده کنندگان افزایش می دهد.

می بینید که دو فرد با تجربه و موفق در زمینه حسابداری، جایی در صحبتهایشان تاکیدی بر یادگیری نرم افزار خاصی نکرده و صرفا تاکیدشان بر کار عملی و کسب تجربه است.

امیدوارم در سالی که اوضاع اقتصادی چندان مطلوب نیست صرفا برای کسب درآمد با شعارها و وعده های  تبلیغاتی ازنیاز هموطنانمان به اشتغال بهره برداری نکنیم و به نفع جمعی فکر کنیم. متاسفانه حوزه آموزش ما، کمی بی در و پیکر است. عده ای بدون تخصص لازم، بدون احساس تعهد و مسئولیت وارد این کار شده اند. چون سود خوبی دارد و پاسخگویی هم نیاز ندارد. اگر بعدها اعتراض کنید که دوره تان مفید نبود یا وعده هایتان محقق نشد می گویند حنما درست آموزش ها را اجرا نکرده ای!

 برای همه حسابداران جوان آرزوی موفقیت دارم. ضمنا شرکت بامداد چند سالی است با راه اندازی سایت مدرسه حسابداری تلاش کرده حسابداری را با زبان ساده و کاربردی  به همه آموزش دهد. بد نیست نگاهی به سایت بیندازید.Accschool.ir 

با احترام

رزیتا مرادی- مدیرعامل بامداد

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =