,

اگر سال ۲۰۲۰ برای کسب و کارها بد بود، ۲۰۲۱ چگونه خواهد بود؟

Chart: Hoping for a V-Shaped Recovery | Statista

 

ناگفته نماند که سال ۲۰۲۰ برای اقتصاد جهانی و بطور گسترده برای کسب و کارها سال بدی بوده است. بروز همه گیری کرونا که کل ملتها را مجبور کرد تا در خانه مانده و فعالیت های خود را به حالت تعلیق درآورند و آنها را در بلاتکلیفی قرار داد. حتی پس از رفع محدودیت ها و عادی شدن شرایط نیز ما هیچ سالی بدتر از امسال را به یاد نداریم.

در واقع ما به عنوان شهروندان، مصرف کنندگان و یا صاحبان کسب و کار، بعید است که بتوانیم سال ۲۰۲۰ را به سرعت فراموش کنیم.  حال این پرسش به ذهن متبادر می شود که سال ۲۰۲۱ برای کسب و کارها چگونه خواهد بود؟ آیا خدای ناکرده بدتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود؟ به علاوه آیا می توان روند فعلی را به سال بعد تعمیم داده و پیش بینی از سال ۲۰۲۱ داشت. در این مقاله سعی می کنیم تا با بررسی دو مثال از روند موجود پیش بینی از آینده کسب وکارها و اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۱ داشته باشیم.

 

واکسن ، مصونیت گله ای و عادت به عدم قطعیت ما را با احتیاط خوش بین می کند

برای شروع، چند خبر امیدوار کننده در جبهه اقتصادی وجود دارد. اولین مورد مربوط به کشف و تولید واکسن ها است که اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در حال توزیع و تجویز است. پس اولین سوالی که مطرح می شود این است که آیا شروع واکسیناسیون به معنی پایان محدودیت های کرونایی و از سر گیری و رونق دوباره کسب و کارها و بازگشت اقتصاد به مسیر درست و طبیعی خواهد بود؟

در نگاه اول این امر ممکن به نظر می رسد، اگرچه ممکن است حداقل شش ماه دیگر طول بکشد تا کسب و کارها بتوانند به روال عادی قبل از کرونا برگردند. از طرفی با شناسایی ویروس های جهش یافته در انگلستان و سایر نقاط با سطوح بیشتری از عدم اطمینان روبرو می شویم. با ذکر این موارد، می توان با احتیاط خوش بین بود. زیرا مصونیت گله ای در بسیاری از کشورهای آسیایی به ویژه هند دیر یا زود حاصل می شود و هنگامی که این میزان به جرم بحرانی (critical mass) برسد، مشاغل می توانند به دلیل کمبود نیروی کار بدون وقفه کار کنند. بنابراین این موارد می تواند ما را امیدوار کند که در اواسط ۲۰۲۱ یا شاید زودتر، اقتصاد جهانی بتواند بحران را پشت سر گذاشته و از رکود و توقف فعلی خارج شود. به علاوه دولت ها در سراسر جهان از شیوه های استاندارد عملیاتی در مواجهه با کسب و کارها استفاده می کنند.

 

COVID-19 recovery: Legal considerations for hospitals and health systems planning for post-pandemic operations

انتخابات ریاست جمهوری امریکا، توافق برگزیت و نقش برجسته چین در بهبود اقتصادی

روند دیگری که قابل توجه است این است که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در ایالات متحده با یک پیروز قطعی به پایان رسیده و جو بایدن برای به عهده گرفتن مسئولیت، فضایی مملو از انتظارات و توقعات را پیش رو خود می بیند. اگرچه دموکرات ها معمولا کمتر از جمهوری خواهان حامی کسب و کارها هستند، اما ناگفته نماند که بایدن بر اساس یک پلت فرم محافظه کارانه و میانه رو کشور را اداره خواهد کرد و از این رو می توان انتظار داشت که نسبت به کسب و کارها دلسوزانه رفتار نماید.

از طرفی توافق برگزیت را می توان قدمی روشن در جهت رفع عدم اطمینان و بهبود تدریجی اقتصاد اروپا دانست. از این رو می توان از این دو رویداد انتظار داشت که برای کسب و کارهای داخلی و جهانی همچون یک محرک قوی عمل نمایند.

شاید مهمترین روند این باشد که چین کم و بیش در مسیر بهبود است و چون اکنون به عنوان موتور اقتصاد جهانی جایگزین ایالات متحده شده است، در برخی از مناطق آسیا می توان بازگشت سریع به شرایط عادی را مشاهده کرد. علاوه بر این، انتظار نمی رود که بایدن به اندازه ترامپ در مواجهه با چین متخاصم عمل نماید. از این رو در رابطه با تجارت بین دو ابرقدرت، اصطکاک کمتری وجود خواهد داشت. علاوه بر این، بیشتر کسب و کارهای جهانی تاکنون یاد گرفته اند که چگونه با زنجیره های تامین جهانی مختل شده تعامل کنند.

 

نتیجه گیری

در آخر اینکه، قابل انکار نیست که همه گیری ویروس کرونا بحرانی بود که هرگز در گذشته مانند آن را تجربه نکرده بودیم  و از نظر مقیاس با جنگ های جهانی که جهان را به هم ریخت، برابری می کند. بنابراین انتظار معجزه و رسیدن به رشد اقتصادی و رونق کسب و کارها نمی تواند انتظار بجایی باشد. در واقع همان طور که اکثر کارشناسان بیان می کنند، در سال ۲۰۲۱ باید امیدوار به بازگشت شرایط به وضع نرمال یا شبه نرمال باشیم. بنابراین کسب و کارها می توانند یک خوشبینی محتاطانه به بهبود اوضاع در سال جدید داشته باشند، اما در عین حال باید سطح توقع و انتظارات خود را نیز تعدیل نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − پنج =