آیا ویروس کرونا ذهنیت “نسل هزاره ” را نسبت به شغل حسابداری تغییر داده است؟

Will Covid-19 Change Millennial Minds About Accountants?

تعریف نسل هزاره

قبل از اینکه به دنبال یافتن پاسخ مناسب برای این سوال باشیم ،بهتر است ابتدا تعریف روشنی از نسل هزاره یا به اصطلاح نسل”Y” داشتیه باشیم. نسل وای یا نسل ایگرگ که با نام نسل هزاره (به انگلیسی: Millennials) نیز شناخته می‌شود، به نسلی می‌گویند که پس از نسل X و پیش از نسل Z زاده شده‌ اند. بر سر این موضوع که شروع نسل وای در چه زمانی آغاز شده و کی به پایان رسیده‌ است، اجماعی وجود ندارد. برخی صاحب‌ نظران بر این باورند که شروع این نسل در جایی در اواخر دههٔ ۱۹۷۰ یا اوایل دههٔ ۱۹۸۰ آغاز شده و در اوایل دههٔ ۲۰۰۰ به پایان رسیده‌ است، که در ایران برابر با شروع دهه شصت تا آغاز دهه هشتاد است.

بررسی ها نشان می دهد، که صاحبان کسب و کارهای کوچک کنونی که بیشتر آنها را همین نسل هزاره تشکیل می دهند، نه تنها در برابر مشکلات و مصائب ناشی از بحران ویروس کرونا مقاوم و انعطاف پذیر هستند، بلکه همچون نسل های گذشته در یافتن پاسخ ها، خودمحور عمل نمی کنند. آنها بیش از هر دوره ی دیگری به شبکه های اجتماعی، انجمن های آنلاین، مکالمات تلفنی، تعاملات ایمیلی با دوستان و شاید مهمتر از همه  به مشاوره ی مشاورانی همچون حسابداران متکی هستند. زیرا آنها می خواهند کسب و کار خود را سرپا نگه دارند و سودآور باشند.

 

اهمیت حسابداران برای صاحبان جوان کسب و کارها

ارزشی که حسابداران می توانند هر روز برای مشاغل کوچک به ویژه در مواقع بحرانی داشته باشند، مسئله ای است که این نسل از صاحبان کسب و کار تا کنون هرگز مجبور نبودند به طور جدی به آن فکر کنند. گزارش های اخیر نشان داده که نسل هزاره، مسئول راه اندازی بیش از نیمی (۵۲ درصد) از مشاغل کوچک جدید در ایالات متحده بین سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ بوده اند و به یک منبع اصلی رشد اقتصادی ایالات متحده تبدیل شده اند. اما اکثر آنها هرگز در عمق بحران مالی مانند همسالان مسن خود گرفتار نشده اند و مطمئنا چالشی عمیق، ناگهانی و ویرانگر مانند ویروس کرونا را تا کنون تجربه نکرده اند.

نظر سنجی ها تا قبل از شیوع همه گیری ویروس کرونا نشان از آن دارد که این نسل از صاحبان کسب وکار، جاه طلبی شدیدی برای رشد دارند. اما از سوی دیگر مدیریت کسب و کار خود را در مواردی همچون افزایش فروش و مشتریان، کنترل هزینه ها، یادگیری استراتژی ها و مهارت های جدید، چالش برانگیز تر می دانند.

درست است که نسل هزاره شور و اشتیاق فراوانی نسبت به رشد هر چه بیشتر کسب و کار و سودآوری دارند، اما از طرفی به خوبی این واقعیت را نیز درک می کنند که در کنترل هزینه ها، آمار فروش، مدیریت جریان وجوه نقدی و توسعه برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت، حسابداران و مدیران مالی نسبت به آنها سرآمد هستند. پس اصلا تعجب آور نیست که با توجه به اقتصاد پررونق سالهای اخیر، صاحبان کسب و کار نیز حساسیت بیشتری نسبت به حسابداران خود داشته باشند.

Public Interest Directors: Govt may look at having public interest directors for non-profit companies using govt properties - The Economic Times

 

تاثیر کرونا در جایگاه حسابداران

از این نظر، شیوع ویروس کرونا به حسابداران فرصتی داده است تا ارزش خود را بیش از پیش به صاحبان مشاغل ثابت کنند. در واقع حسابداران در شرایط بحران کنونی نقشی فراتر از وظیفه ی اصلی خود در کمک به صاحبان کسب و کارها می توانند داشته باشند. مواردی همچون مشاوره و کمک به کارآفرینان جوان در افزایش جریان وجوه نقدی، حفظ کارکنان، ایجاد هماهنگی در برنامه های کمک مالی دولت و تأمین وام های مورد نیاز از جمله این کمک ها و خدمات است. در محیطی که صاحبان کسب و کارها نیاز به تمرکز روزانه دارند، حسابداران در کمک به مشاغل کوچک برای بازگشت به مسیر اصلی خود نقش اساسی و تعیین کننده دارند.

از سوی دیگر ویروس کرونا باعث شده تا بر خی از حسابداران نیز موقعیت و جایگاه خود را از دست بدهند. آن دسته از حسابداران و مشاوران مالی که در کار خود خبره و ممتاز هستند، یاد گرفته اند تا انعطاف پذیر باشند، مهارت های جدید کسب کنند و با استفاده از روش های جدید با مشتریان خود در ارتباط بوده و به آنها مشاوره دهند.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 6 =