برای انجام یک مذاکره موثر به چه مهارت هایی نیاز داریم؟

Negotiation skills: why you need them in your toolkit

مذاکره به بحث و تبادل نظر بین افراد گفته می شود. هرکدام از طرفین بحث سعی می کنند بهترین ایده خود را ارائه دهند، تا به نتیجه مطلوب رسیده و همه از آن بهره مند شوند. از جنگ و درگیری و سوء تفاهم هیچ چیز نصیب کسی نمی شود. درعوض این موارد منجر به ایجاد استرس و اضطراب می شود. همیشه توصیه می شود تا حد ممکن سازش کرده و سعی کنید، گزینه ی دیگری پیدا کنید که رضایت همه افراد را برآورده سازد.

 

پیش نیازهای مذاکره

قبل از شروع مذاکره، باید دستورالعمل (موضوع) مذاکره برای مذاکره کننده کاملا مشخص باشد. از خود بپرسید – چرا این مذاکره؟ هدف از مذاکره چیست؟ باید به خوبی از این موارد آگاه باشید. سعی کنید اطلاعات بیشتری در مورد محصولات یا خدمات رقیب کسب کنید.

فرض کنید می خواهید برای تولد دوست خود یک خودنویس پارکر بخرید. قبل از خرید، همیشه بهتر است که قیمت های مارک های دیگر، همچنین ویژگی های آنها را بررسی کنید. این کار به شما در مذاکره بهتر با صاحب فروشگاه کمک خواهد کرد. اگراطلاعات کافی نداشته باشید، طرف مقابل ممکن است شما را فریب دهد.

قبل از هرمذاکره ی مهم، عادت کنید تا آنجا که می توانید جزئیات را با خود مرور کنید. طرف مقابل ممکن است از شما چیزی بپرسد، شما باید آماده باشید تا همه شبهات را بر طرف کرده و او را متقاعد نمایید. اگر خودتان مضطرب و دستپاچه باشید، او هرگز به شما گوش نمی دهد.

هر فرد برای مذاکره ی موثر باید مهارت های خاصی را اتخاذ کند. بیایید با ذکر جزئیات این مهارت ها را با هم مرور کنیم:

 

از خود واکنش منطقی نشان دهید.

 یک مذاکره کننده خوب باید واکنش منطقی از خود نشان دهد. هرگز نباید آرامش خود را از دست بدهد یا بیش از حد لازم از خود واکنش نشان دهد. اگر از توافق ناراضی هستید، نارضایتی خود را نشان دهید. مسائل را در درون خود نگه ندارید یا فرض نکنید دیگران این قادرند ذهن شما را بخوانند. باید نظرات خود را با صراحت ابراز کنید. کاری کنید تا شخص مقابل متوجه شود که شما از مذاکره راضی نیستید و باید مورد بازنگری قرار گیرد.

 فرض کنید رئیس تان انجام یک پروژه را به شما محول می کند که شما با انجام آن زیاد راحت نیستید. سعی کنید نا رضایتی خود را به گونه ای مؤدبانه به رئیس خود نشان دهید و انجام کار دیگری را از او بخواهید. اما مطمئن شوید که این کار را با رعایت ادب و احترام انجام می دهید، زیرا در غیر این صورت ممکن است شغل شما در معرض خطر قرار گیرد.

Negotiation Skills

صبور باشید.

هر فرد برای انجام یک مذاکره خوب باید به اندازه کافی صبور باشد. همیشه این طور نیست که طرف مقابل با اولین تلاش، پیشنهادات شما را بپذیرد. شما باید سعی کنید، او را متقاعد کنید و برای این کار به صبر و شکیبایی نیاز دارد. هرگز در پایان دادن به مذاکره عجله نکنید.

 

اعتماد به نفس داشته باشید.

برای مذاکره مؤثر باید اعتماد به نفس کافی داشته باشید. ممکن است کمبودی را حس کنید، اما هرگز ناامیدی خود را به طرف مقابل نشان ندهید. آنها از ناتوانی شما بهره مند خواهند شد. مراقب زبان بدن به خصوص حالات صورت خود باشید. هرگز مقابل طرف دوم عصبی نشوید. عصبانیت یا اضطراب را در چهره ی خود نشان ندهید.

 

عزت نفس خود را حفظ کنید.

هر فرد در مذاکره باید سعی کند تحت هر شرایطی شخصیت و عزت نفس خود را حفظ نماید. نباید برای رسیدن به توافق مورد نظر به هر سطحی خود را تنزل دهید. ایده های خود را به شکلی با وقار ارائه دهید. به یاد داشته باشید این فقط یک مذاکره است، نه یک میدان نبرد. از فریاد زدن یا استفاده از اظهارات توهین آمیز علیه افراد خودداری کنید. اگر از این مذاکره راضی نیستید، بهتر است به جای دعوا و استفاده از زبان توهین آمیز، از ادامه ی مذاکره انصراف دهید.

 

صراحت کلام داشته باشید.

در ارائه پیشنهادات خود محکم باشید و اظهارات خود را مرتبا تغییر ندهید. با کلمات بازی نکنید و سعی نکنید دیگران را گیج کنید. هر فرد در مذاکره باید سعی کند از همان ابتدا صریح و روشن سخن بگوید.

 

شنونده خوبی باشید.

به جای آنکه به سرعت به نتیجه برسید، سعی کنید به پیشنهاد طرف مقابل خوب گوش کنید. وضعیت او را به خوبی درک کنید. خوب است که در مورد منافع شخصی خود فکر کنید اما برای آن عصبانی نشوید. اگر این معامله به نفع طرف مقابل نباشد، او آشکارا آن را نخواهد پذیرفت. اگر به دیگران گوش فرا ندهید، آنها نیز به طور واضح به شما پاسخ نخواهند داد.

 

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =