بازی فرار مالیاتی شرکت آمازون

فرار مالیاتی

 

اگر بخواهیم صادقانه بگوییم ظهور آمازون امری خارق العاده بوده است. آمازون عملا روش خرید مردم در سراسر جهان را تغییر داده است. ۲۰ سال پیش، خرید از فروشگاه های فیزیکی امری متداول بود. با این حال، اکنون بیشتر فروش در دنیا به صورت آنلاین انجام می شود. این تا حدودی به دلیل نبوغ عملیاتی آمازون است. هیچ شکی در این واقعیت وجود ندارد که مدل کسب و کار آمازون بسیار خوب توسعه یافته است. آنها می توانند پایین ترین قیمت ها را در سراسر جهان ارائه دهند. آنها به طور همزمان با وجود پایین نگه داشتن قیمت ها، سریع ترین تحویل و بهترین خدمات را ارائه می دهند. بخش بزرگی از این را می توان به ساختار مالیاتی آمازون نسبت داد. در این مقاله ساختارهای مالیاتی را که به آمازون کمک کرده است، نسبت به رقبای خود مزیت رقابتی پایدار داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

 

تاثیر شکاف مالیاتی

در ایالات متحده، اعتراضات متعددی علیه سوء استفاده  آمازون از نقاط ضعف سیستم مالیاتی صورت گرفته است. این امر به ویژه به قانون مالیات بر فروش در خریدهای آنلاین مشهود است. رقبا ادعا کرده اند که آمازون از این قانون برای صرفه جویی در مالیات سوء استفاده کرده است. در صورت اثبات، این امر ناعادلانه و غیرقانونی خوانده می شود و آمازون باید مالیات و همچنین جریمه های مرتبط با آن را بازپرداخت کند.

 با این حال، حتی قبل از صدور حکم دادگاه، برخی از ایالت ها به طور داوطلبانه اقدام به بستن این روزنه های فرار مالیاتی کردند. جالب است بدانید که صرفا بستن یکی از این شکاف های مالیاتی منجر به کاهش فروش آمازون تا ۱۰ درصد در این ایالت ها شده است. سود پس از کسر مالیات آمازون در این ایالت ها ۲۳ درصد کاهش یافته است. بر کسی پوشیده نیست که بستن روزنه های فرار مالیاتی به کسب و کار آمازون لطمه می زند. همانطور که آمازون متحمل ضررهای احتمالی می شود، سایر خرده فروشان از آن سود می برند. این امر به ویژه در مورد خرده فروشان فروشگاه های فیزیکی که هیچ مکانیزمی برای اجتناب از پرداخت مالیات ندارند صادق است. وقتی بازار کسب و کار به سمت خرده فروشی های فیزیکی هدایت می شود، رشد اشتغال بیشتر شده و دولت به طور کلی از آن منفعت می ‌برد. بستن این حفره ها همچنین درآمد ایالت ها را تامین می کند. در این مورد می توان کالیفرنیا را مثال زد که شاهد افزایش یک چهارم میلیاردی درآمد پس از بسته شدن روزنه های فرار مالیاتی بوده است.

 

Profitable Giants Like Amazon Pay $0 in Corporate Taxes. Some Voters Are Sick of It. - The New York Times

 

پرونده لوکزامبورگ

شعبه های اروپایی آمازون نیز با اتهامات مشابهی در زمینه فرار مالیاتی مواجه شده ند. آمازون در بسیاری از کشورها مانند فرانسه، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و غیره شعبه دارد. هر یک از این شرکت ها، یک شرکت تابعه ی آمازون در اروپا هستند که دفتر مرکزی آن در لوکزامبورگ قرار دارد. از این رو، هنگامی که آمازون برای یک مصرف کننده در فرانسه کالا ارسال می کند، شرکت تابعه ی فرانسوی آمازون صرفا یک ارائه دهنده خدمات لجستیکی محسوب می شود. اگر تراکنش ۱۰۰ یورویی انجام شده باشد، آمازون فرانسه تنها ۱۰ یورو را از آن را نزد خود نگه می دارد. ۹۰ یوروی دیگر به دفتر شرکت در لوکزامبورگ واریز خواهد شد. از این رو، اگرچه دفتر شرکت در لوکزامبورگ از نظر عملیاتی چندان مهم نیست، اما همچنان بیش از سه چهارم درآمدی را که آمازون در اروپا ایجاد کرده است، جمع آوری می کند. با توجه به اینکه دفتر آمازون در لوکزامبورگ هیچ کارمندی ندارد، این واقعا شگفت انگیز است که آنها صرفا از آدرس لوکزامبورگ برای به دست آوردن مزیت یا در واقع فرار مالیاتی استفاده می کنند. تراکنش های درون شرکتی در کسب و کارها مجاز است. با این حال، در مورد آمازون مبالغی که به لوکزامبورگ منتقل می شود بسیار زیاد است و ابدا قابل توجیه نیست.

 

پس انداز دلارهای کلان در لوکزامبورگ

سال گذشته شرکت های تابعه ی اروپایی آمازون نرخ مالیات موثر ۶ درصد را پرداخت کرده ند. این در حالی است که سایر شرکت ها در همان مناطق بیش از ۳۰ درصد از سود خود را به عنوان مالیات پرداخت می کنند. آمازون از پرداخت مالیات فرار می کند زیرا دو سوم درآمدش به لوکزامبورگ منتقل می شود. نهاد تشکیل شده در لوکزامبورگ یک نهاد شفاف مالیاتی است. این بدان معناست که شرکت مجبور نیست هیچ یک از سودهای خود را در قالب مالیات به دولت پرداخت کند.

این امر از بسیاری جهات غیرقانونی است. اولا بر اساس قوانین اتحادیه اروپا، کشورها مجاز به ارائه رفتار مالیاتی ترجیحی برای شرکت های خاص نیستند. به همین دلیل است که بسیاری از دولت ها از آمازون شکایت کرده اند و دادگاه های اروپایی آمازون را به پرداخت ۲۲۶ میلیون یورو در قالب مالیات های معوقه و جریمه محکوم کرده اند. ثانیا به آمازون دستور داده شده تا شبکه شرکت های خود را در سراسر اروپا تعطیل نماید. یک ساختار تجاری ساده ‌تر باید ایجاد شود. آمازون در ایالات متحده نیز با مشکلات مشابهی مواجه است. به احتمال زیاد، ممکن است مجبور شود مبلغ هنگفتی را در قالب مالیات معوقه در ایالات متحده نیز بپردازد. آمازون احتمالا در آینده نزدیک بسیاری مزایای مالیاتی خود را از دست خواهد داد، اما به نظر می رسد که از این فرصت تا کنون نهایت استفاده را کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + دوازده =