,

آشنایی با ۴ اثر کلاسیک اقتصادی معرفی شده توسط جف بزوس، بیل گیتس و مارک زاکربرگ

Image result for 4 Classic Business Books Recommended by Jeff Bezos, Bill Gates and Mark Zuckerberg

 

کتاب ها می توانند ما را از سالها آزمون و خطا و اشتباهات بزرگ نجات دهند. یک کتاب شامل انبوهی از تجربیات و دهه های یادگیری است. به ما امکان می دهد در ۱۰۰ یا ۲۰۰ صفحه تمام افکار و تجربیات نویسنده را کشف کنیم، آنهم تنها با ده دلار! آیا این یک جادو نیست؟ اگر به دنبال مطالعه ی مفید و هدفمند هستید، می توانیم کتابهای مورد علاقه بیل گیتس، جف بزوس و مارک زاکربرگ و یک کلاس کلاسیک اقتصادی را به شما پیشنهاد دهیم؟ برای الهام گرفتن و تحیر آماده شوید!

 

ماجراهای تجاری: دوازده قصه کلاسیک از دنیای وال استریت نوشته جان بروکس

این کتابی است که وارن بافت سرمایه گذار معروف به بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت معرفی کرده و به او هدیه داد. بیل گیتس تا قبل از آن چیزی درباره این کتاب نشنیده بود. این کتاب از دهه ۱۹۶۰ چاپ نشده بود و نویسنده آن در سال ۱۹۹۳ درگذشت. اما چند سال پیش، گیتس گفت: “بیش از دو دهه از زمانی که وارن بافت آن را به من هدیه داد و بیش از چهار دهه پس از اولین چاپ، این کتاب هنوز هم بهترین کتاب تجاری است که من تا کنون خوانده ام. “

“ماجراهای تجاری” مجموعه ای از ۱۲ داستان واقعی است که به جز سبک روایی، اشتراکات کمی بین آنها وجود دارد. یک داستان “سقوط بزرگ” ۲۸ مه ۱۹۶۸  وال استریت را توصیف می کند و با استفاده از منابع متعدد به بررسی زندگی افراد و شرایط محیطی آن دوران و چگونگی پایان یافتن آن می پردازد.

دیگری داستان ادسل، اتومبیلی که به نام پسر هنری فورد نامگذاری شده را روایت می کند. این داستان در ارتباط با ورشکستگی غول بزرگ دنیای اتومبیل سازی در اواسط قرن بیستم است. پس از آن هم داستان رسوایی جنرال الکتریک و ظهور چشمگیر زیراکس به چشم می خورد.

 

از خوب به عالی نوشته ی  جیم کالینز

امروز آمازون یکی از سه شرکت بزرگ در جهان است، اما همیشه اینطور نبوده است. در اوایل سال ۲۰۰۱، چهار سال از تاسیس این شرکت می گذشت و هنوز سود خود را اعلام نکرده بود. سپس جف بزوس ایده ای پیدا کرد و گوشی تلفن را برداشت. در انتهای خط  بعدی جیم کالینز، نویسنده کتاب از خوب به عالی می نویسد: چرا بعضی از شرکتها جهش دارند … و برخی دیگر نه. کالینز به سخنان بزوس گوش داد و تصمیم گرفت که از مقر آمازون بازدید کند.

پس از صحبت کالینز با تیم مدیریتی شرکت، جف تصمیم گرفت ساختار اقتصادی خود را طبق توصیه کالینز تغییر دهد. کالینز در پادکست خود با کارا فیشر به این نکته اشاره کرد که به آنها گفته بودم  تمرکز خود بر روی دستاوردهای کوتاه مدت را متوقف کرده و تصمیمات بلند مدت اتخاذ کنند. آنچه او آن را “منطق خروشان” موفقیت می نامد.

کالینز توضیح می دهد: ” یک شرکت باید بیشتر وقت خود را معطوف به توسعه و ایجاد حرکت و رشد نماید. در واقع توصیه ی کالینز به این معنی است که همواره هر حرکت شما در دنیای کسب و کار، یک قدم برای ایجاد و پایه گذاری حرکت بعدی است.

با استفاده از این دانش، بزوس و تیمش در آمازون توانستند تغییرات استراتژیک لازم را در کسب و کار خود ایجاد کنند. درسهایی که آمازون از کالینز گرفته و با اتکا به آنها توانسته سلطه ی خود را بر دنیای تجارت گسترده کند، همگی در این کتاب جمع آوری شده است. نمی توانیم تضمین کنیم که شما با خواندن این کتاب به ثروت ۱۸۲ میلیادری بزوس دست پیدا می کنید. اما مطمئنا شما ایده بهتری برای ایجاد یک کسب و کار سالم و پر رونق خواهید داشت.

 

Image result for 4 Classic Business Books Recommended by Jeff Bezos, Bill Gates and Mark Zuckerberg

 

ثروت ملل نوشته ی آدام اسمیت

این کتاب کلاسیک اقتصادی که برای اولین بار در سال ۱۷۷۶ منتشر شد، همچنان در دانشکده های اقتصاد به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد. آدام اسمیت اسکاتلندی اولین کسی بود که در مورد یک موضوع پیچیده که بازتاب گسترده ای در جهان داشت، مطلب نوشت. کتاب او پایه و اساس نظام سرمایه داری را بنیان نهاد.

ثروت ملل ریشه های شکوفایی اقتصادی در انگلیس و هلند را توصیف می کند و نظریه های اقتصادی در اتباط با کار، بازار، ماهیت ثروت، دستمزد و انباشت سرمایه را در میان بسیاری دیگر از مفاهیم اقتصادی بیان می کند. از نظر اسمیت بازار توسط یک دست نامرئی اداره می شود. عبارت دست نامرئی به معنای هماهنگ ‌کننده منافع شخصی (شرکت‌ها و سرمایه ‌گذاران) و منافع اجتماعی (مردم) است.

 

پایان قدرت نوشته ی مویسس ناییم

“یک سال کتاب” نام حلقه ی کتاب خوانی مجازی مارک زاکربرگ است که هر ۱۴ روز یکبار به معرفی یک کتاب جدید اختصاص می یابد. پس از آنکه زاکربرگ این کتاب را به گروه فیس بوکی خود توصیه کرد، در کمتر از ۴۸ ساعت در سراسر جهان به فروش رسید. فایننشال تایمز آن را به عنوان بهترین کتاب سال ۲۰۱۳ انتخاب کرد و از آن زمان به بعد شهرت آن روز به روز افزایش یافته است.

در این کتاب مویسس ناییم روزنامه نگار مشهور ونزوئلایی، مبارزه ی بین بازیگران اصلی همچون نهادهای حاکمیتی و رهبران با  قدرت های خرد جدید که اکنون در تمام زمینه ها آنها را به چالش می کشند، را توصیف می کند. نویسنده توضیح می دهد که چگونه پایان قدرت همه چیز در جهان از شرکت های بزرگ گرفته تا کارآفرینان چابک، از کاخ های ریاست جمهوری گرفته تا میادین عمومی، را تغییر می دهد.

نکته زیبا و قابل تعمق در مورد قدرت این است که هرگز از بین نمی رود. بلکه تنها از جنرال موتورز به سمت گوگل تغییر مکان می دهد. همین طور از نقد ادبی گرفته تا اپرا وینفری و الکه هایدنریش تا افرادی مانند مارک زاکربرگ .. و این چرخه همواره ادامه دارد. به عبارت ساده تر قدرت نیز همانند انرژی است. نه تولید می شود و نه از بین می رود. بلکه تنها مابین قدرت های خرد دست به دست می شود، تا در نهایت دچار افول و تنزل شود. این افول قدرت و تاثیر آن بر جنبش های جهانی در قرن ۲۱ مضمون اصلی کتاب پایان قدرت است.

 

 

 

 

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × سه =