ثبت سند اختتامیه و سند افتتاحیه در نرم افزار حسابداری بامداد

پس از پایان هر دوره مالی عملیاتی جهت محاسبه سود و زیان، عملیات بستن سال مالی انجام می شود. این عملیات در نرم افزار حسابداری بامداد کاملا اتوماتیک انجام می شود و در صورت ثبت صحیح و کامل اسناد در کمتر از یک دقیقه می توان سند اختتامیه و افتتاحیه سال بعد را ایجاد کرد.

مقدمات ثبت سند اختتامیه

پیش از بستن دوره مالی باید ثبت کلیه اسناد طی سال کنترل شود و تمام اسناد ثبت دائم گردد. در نرم افزار حسابداری بامداد اسناد بر اساس تاریخ مرتب شده و قابل تغییر نمی باشند.

ثبت دائم اسناد از ابتدای دوره تا یک زمان مشخص انجام می شود و پس از ثبت دائم به کلیه اسنادی که در آن محدوده زمانی قرار دارند شماره دائم اختصاص داده می شود این شماره بر اساس تاریخ مرتب شده می باشد، پس از ثبت دائم سند امکان جابجایی اسناد، درج بین اسناد، تغییر تاریخ سند وجود ندارد.

  حتما مقاله دلیل استفاده از کدینگ حسابداری در نرم افزار های مالی چیست ؟ مطالعه کنید.

معنی بستن حسابها چیست

بستن حسابها یعنی مانده حساب را طی یک سند صفر کنیم. اگر مانده حساب به مبلغ X بدهکار باشد حساب را به مبلغ X بستانکار می کنیم و اگر مانده حساب بستانکار باشد به همان مبلغ حساب را بدهکار می کنیم.

طبیعی است که این عملیات در یک سند حسابداری اتفاق می افتد و سند حسابداری باید تراز شود برای تراز کردن سند بستن حسابها از یک حساب دیگر استفاده می شود.

بطور مثال اگر بخواهیم حساب در آمد و هزینه را ببندیم از حساب سود و زیان جاری برای تراز کردن سند حسابداری استفاده می شود که اصطلاحا گفته می شود بستن در آمد و هزینه به حساب سود و زیان.

سند اختتامیه

بستن حسابهای موقت یا سود و زیانی

بعد از نهایی شدن اسناد عملکرد باید حسابهای موقت را به حساب سود و ریان جاری بست. حسابهای موقت یا سود و زیانی، حساب در آمد و هزینه ها می باشد که در پایان هر دوره مالی با بستن آنها سود و زیان آن دوره مالی مشخص می شود.

در حسابداری بامداد شما این امکان را دارید که حسابهای موقت را در یک سند و یا طی چند سند بصورت اتوماتیک ببندید. برای بستن حسابها می توانید از داخل درخت حساب (فقط حسابهای موقت در درخت نمای داده می شوند) حسابها را انتخاب کرد و حسابی که جهت تراز کردن مورد استفاده قرار می گیرد (سود و زیان جاری) مشخص نمایید و ثبت سند حسابداری را انتخاب کنید.

پس از بسته شدن تمام حسابهای تراز نامه ای سند یا اسناد بستن حسابها سود و زیانی را باید دائم کرد تا امکان ایجاد سند اختتامیه فعال شود.

سند اختتامیه (بستن حسابهای دائم)

حسابهای دائم یا ترازنامه ای حسابهایی هستند که مانده آنها به سال مالی بعد منتقل می شود. در سند اختتامیه کلیه حسابهایی که مانده دارند بسته می شوند و با فرض صحت ثبت اسناد این سند باید بدون نیاز به حساب کمکی تراز باشد.

در صورتی که این سند تراز نشود حتما در ثبت سایر اسناد خطایی رخ داده. اگر صدور سند اختتامیه را بصورت اتوماتیک و با نرم افزار بامداد انجام می دهید نرم افزار کلیه کنترل های لازم جهت صحت اسناد را انجام داده و اگر تا این مرحله آمدید مطمئن باشید سند اختتامیه نیز بدرستی تولید می شود.

  حتما مقاله آشنایی با نسبت های مالی مهم حسابداری مطالعه کنید.

بستن سال مالی در نرم افزار بامداد

جهت انجام سریع و دقیق عملیات بستن سال مالی حسابداری بامداد پیش از شروع عملیات و در پایان عملیات از اطلاعات شما نسخه پشتیبان تهیه می کند و همچنین کل این فرآیند بصورت مرحله ای کنترل شده و پس از انجام صحیح هر مرحله اجازه اجرای مرحله بعد داده خواهد شد.

سند افتتاحیه

برای تعیین مانده حسابها در ابتدای هر دوره مالی سندی بعنوان سند افتتاحیه ثبت می شود. این سند دقیقا معادل سند اختتامیه دوره مالی قبل می باشد با این تفاوت که علامت حسابها بر عکس می شود، یعنی اگر در سند اختتامیه حسابی بستانکار باشد در افتتاحیه به همان مبلغ بدهکار و بر عکس اگر بدهکار باشد بستانکار خواهد شد.

نرم افزار حسابداری

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =