تحلیل SWOT تعریف، مزایا و معایب – بخش دوم

محدودیت ها و معایب تحلیل SWOT - تحلیل SWOT - بازاریابی - استراتژی بازاریابی

 

در بخش اول این مقاله ما با مفهوم تحلیل SWOT آشنا شدیم. حال قصد داریم تا در ادامه به بررسی مزایای این تحلیل بپردازیم. اما قبل از آن برای یادآوری بیشتر با هم نکات کلیدی مرتبط با این تحلیل را بررسی می کنیم:

  • تجزیه و تحلیل SWOT یک تکنیک برنامه ریزی استراتژیک است که ابزار ارزیابی را برای کسب و کارها فراهم می کند.
  • شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها، منجر به تحلیل مبتنی بر واقعیت، انعکاس دیدگاه های تازه و خلق ایده های جدید می شود.
  • تحلیل SWOT زمانی بیشترین کارایی را دارد، که گروه های متفاوت با صداها و دیدگاه های متنوع در یک سازمان آزادانه به بیان نظرات و ایده های خود بپردازند و به جای استفاده از نسخه های از پیش تجویز شده به ارائه ی داده ها و ایده های واقع گرایانه بپردازند.

 

مزایای تجزیه و تحلیل SWOT

تجزیه و تحلیل SWOT روشی مناسب برای هدایت جلسات  تبیین استراتژی های کسب و کار است. جمع کردن همه افراد در یک اتاق برای بحث در مورد نقاط قوت و ضعف اصلی شرکت و سپس هدایت بحث به سمت تعریف فرصت ها و تهدیدها و در آخر طوفان ایده ها (Brainstorming)، روشی اثر بخش و قدرتمند است. گاهی اوقات پیش فرض شما از تحلیل، با انعکاس نظرات و دیدگاه های افراد گروه کاملا دستخوش تغییر می شود و در خلال بحث ها شما با مسائل و عواملی آشنا می شوید که قبلا از وجود آنها بی اطلاع بودید.

یک شرکت می تواند از تحلیل SWOT برای تبیین استراتژی های کلی کسب و کار و یا با تمرکز بر یک بخش خاص همچون بازاریابی، تولید یا فروش استفاده نماید. در رویکرد از بالا به پایین یا اصطلاحا Top Down، ابتدا استراتژی های کلی تجاری شرکت توسط این تحلیل پایه گذاری شده و سپس قبل از اجرایی شدن، به بخش های زیر مجموعه آن فیلتر می شود. برعکس شما می توانید تحلیل SWOT را به طور ویژه بر روی از بخش های تولید، فروش، بازاریابی و… پیاده سازی نموده و در نهایت آن را به استراتژی کلی تجاری شرکت تعمیم دهید.

 

How to Make a SWOT Analysis: What It Is and Why You Should Use It

محدودیت های تجزیه و تحلیل SWOT

هنگامی که شما در حال اجرای یک تجزیه و تحلیل SWOT هستید، باید به خاطر داشته باشید که این تنها یک مرحله از فرآیند برنامه ریزی کسب و کار است. برای مسائل پیچیده تر، معمولا برای تصمیم گیری باید تحقیق و تجزیه و تحلیل عمیق تری انجام دهید.

باید در نظر داشت که تحلیلSWOT  نگاهی یک سویه به هر یک از نقاط قوت و ضعف و فرصت ها و تهدید ها دارد. به همین دلیل، دشوار است که با تجزیه و تحلیل SWOT به بررسی عوامل نامشخص یا دو طرفه مانند عواملی که می توانند به طور همزمان یک نقطه قوت یا ضعف باشند، پرداخت. به عنوان مثال ممکن است که شما یک مکان مناسب و ایده آلی را برای کار داشته باشید، اما اجاره ماهیانه آن بسیار بالا باشد. دلایل زیر را می توان از محدودیت های تحلیل SWOT برای تبیین استراتژی های کسب و کار نام برد:

  • SWOT مسائل را اولویت بندی نمی کند.
  • راه حل قطعی نمی دهد، یا تصمیمات جایگزین ارائه نمی کند.
  • می تواند ایده های زیادی تولید کند، اما به شما در انتخاب بهترین ایده کمک نمی کند.
  • می تواند اطلاعات زیادی تولید کند، اما همه آنها مفید نیستند.
0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =