,

چگونه ویروس کرونا می تواند اقتصاد جهانی را تهدید کند و چه درس هایی می توان از آن آموخت؟

 

Image result for How the Coronavirus Threatens the Global Economy and Lessons to be learned"

آیا باید شیوع ویروس کرونا را به عنوان قوی سیاه (اتفاق بسیار نادر) و تاثیر گذار بر اقتصاد جهانی در نظر بگیریم؟

تا آنجا که ما می دانیم، شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان سر خط خبرها قرار گرفته و نگرانی های فراوانی را برای مردم چین و همچنین مسافران و اتباع سایر کشورها ایجاد کرده است. در واقع، این ویروس آن قدر سریع گسترش یافت که ناگهان در کانون توجه جهانی قرار گرفت. سیاست گذاران در سراسر جهان سعی در پاسخ گویی و ابداع راه حل های مؤثر برای مهار آن دارند و نیز در پی کنترل خسارت های احتمالی به اقتصاد و کسب و کارهای جهانی هستند.

به عنوان مثال اگر از شیوع این ویروس جلوگیری نشود، ممکن است موجبات منع گسترده سفرها به چین از سوی سایر کشورها و همچنین خود داری آنها از تجارت با همتایان چینی را فرآهم آورد. با توجه به اینکه تجارت جهانی به شدت به چین وابسته است، ویروس کرونا این پتانسیل را دارد که به یک رویداد قوی سیاه تبدیل شود که می تواند اقتصاد جهانی را به سمت یک رکود اقتصادی سوق دهد.

در واقع نگرانی اصلی جامعه ی تجارت جهانی از این است که این رکود و کاهش احتمالی رشد اقتصادی فاجعه ی بزرگی همانند شوک ورشکستگی “برادران لمان” در سال ۲۰۰۸ که موجب یک رکود بزرگ اقتصادی شد، را پدید آورد.

 

ضربه ای به جهانی سازی و تاثیر پیوندهای مختل شده ی تجارت جهانی

علاوه بر این، گسترش سریع این ویروس و خطر ابتلا به عفونت بدان معنی است که کسب و کارهای جهانی تحت فشار مشتریان داخلی خود قرار می گیرند که حداقل تا زمانی که خطر بیماری و شیوع آن وجود داشته  و به طور کامل از بین نرفته باشد، پیوند تجاری خود با چین را قطع کنند.

این موضوع می تواند به راحتی به فرآیند جهانی سازی ضربه بزند. زیرا ممکن است شهروندان در سراسر جهان و همچنین سیاست مداران بسیاری از کشورها ریشه ی این مشکل را در یکپارچه سازی بی قید و شرط تجارت جهانی قلمداد کنند. در واقع همان گونه که رکود گسترده اقتصادی سال ۲۰۰۸ ضربه ی مهمی به پروژه جهانی سازی بود، شیوع ویروس کرونا نیز می تواند تمام تلاش های جهانی گرایان در سال های اخیر را خنثی کند.

از آنجا که در بیشتر کشورها سفر هوایی به چین ممنوع شده است و شهروندان غربی از چین خارج می شوند، احتمالاً هیچ تعاملی بین غرب و کشورهای آسیایی و چین وجود نخواهد داشت، از جمله کارمندان شرکت های بین المللی که ناچار اند به کشور خود بازگردند. این مسئله قطعا چشم انداز شرکت های بین المللی و داخلی در ساسر جهان را نابود خواهد کرد، چراکه چین خود بزرگترین تولید کننده و همچنین بزرگترین تامین کننده ی مواد اولیه در جهان است.

 

Image result for How the Coronavirus Threatens the Global Economy and Lessons to be learned"

درس هایی برای سیاست گذاران و رهبران مشاغل در مواجهه با بحران های فراگیر

نکته مهم دیگر که در اینجا باید به آن توجه داشت این است که شیوع و گسترش متعاقب ویروس کرونا به ما درسهای مهمی در مورد چگونگی مقابله با بیماری های همه گیر و تاثیرات آن در اقتصاد جهانی می آموزد. در واقع سیاست مداران و رهبران تجاری می توانند بیاموزند که تنها جنگ و وقایع اقتصادی نیست که اقتصاد جهانی را با بحران روبرو می کند. بلکه بروز وقایعی همچون شیوع بیماری های انسانی نیز می تواند اقتصاد جهانی را به ورطه ی سقوط بکشاند.

البته، فصل مشترک همه ی خطرات این است که ما بیش از حد به هم پیوسته و یکپارچه هستیم و از این رو هر رویدادی که در هر مکانی اتفاق می افتد می تواند منجر به ایجاد اختلال در سایر نقاط و برای همه افراد شود. علاوه بر این شیوع بیماری های واگیر دار بر خلاف سایر خطرات که دامنه ی تاثیرات محدودی دارند، می تواند بر بقای افراد حتی در دور افتاده ترین کشورها نیز تاثیر گذار باشد.

در واقع  ویروس کرونا نمونه ای کامل از وضعیت اورژانسی پزشکی و سلامت در سراسر جهان است، درست به همان گونه که سقوط شرکت برادران لمان یک فاجعه مالی جهانی بود. یک درس اساسی که سیاست گذاران می توانند بیاموزند این است که به کشورهایی در سراسر جهان نیازاست تا در چنین مواردی شفاف و پاسخگو باشند و در پس پرده های اطلاعاتی پنهان نمانند.

 

نتیجه گیری

در آخر، می توان گفت ویروس کرونا می تواند حتی من و شما که هیچ ارتباطی به چین نداشته و در خانه هایمان نشسته ایم را نیز درگیر کند. بنا براین پیشنهاد می شود که در ارتباط و تعامل با افراد به خصوص افرادی که به خارج از کشور یا به چین سفر کرده اند، جوانب احتیاط و توصیه های بهداشتی و پزشکی را به خوبی رعایت نماییم. همچنین نسبت به آخرین هشدارهایی که از مراجع ذی صلاح و مسئولان مربوط ارائه می شود، گوش به زنگ بوده و از خود محافظت کنیم. با امید آنکه مقابله با این ویروس هرچه زودتر به نتیجه رسیده و سایه ی تهدید آن بر جان انسانها و اقتصاد جهانی، از میان برود.

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + هفده =