,

چین متعهد شد تا در مرحله اول توافق نامه تجاری تا سقف ۲۰۰ میلیون دلار کالای امریکایی بخرد

China's Total Import And Export Value Of Goods Trade Increased By 3.4% Year On Year

این توافق نامه شامل تعهدات طرف چینی نسبت به افزایش خرید کالاهای آمریکایی در چهار صنعت است.

 

با امضای مرحله ی اول توافق نامه تجاری بین چین و امریکا، جزئیات تازه ای مبنی بر تعهد چین به افزایش چشمگیر خرید محصولات صادراتی ایالات متحده از جمله کالاهای تولیدی، مواد غذایی، محصولات کشاورزی، انرژی و خدمات منتشر شده است.

طبق سند نماینده تجاری ایالات متحده، مرحله اول شامل توافق نامه هایی در مورد مالکیت معنوی، انتقال فناوری و ارز و همچنین تعهدات صریح چین مبنی بر خرید حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار از صادرات ایالات متحده طی دو سال آینده است. به گزارش رویترز، پیش بینی می شود این ارقام روز چهارشنبه در یک مراسم امضای کاخ سفید با حضور رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ و لیوهی، معاون نخست وزیر چین تأیید شود.

بزرگترین هدف، خرید کالاهای تولیدی این کشور است و چین متعهد است مبلغ ۸۰ میلیارد دلار مازاد را برای خودروهای آمریکایی، قطعات خودرو، هواپیما، ماشین آلات، تجهیزات پزشکی و نیمه هادی ها خرج کند. چین همچنین به میزان ۵۰ میلیارد دلار بیشتر از منابع انرژی و بالغ بر ۳۵ میلیارد دلار افزون از بخش خدمات ایالات متحده خریداری خواهد کرد.

تاثیرات این توافق

منابع خبری به نقل از رویترز گفته اند که خرید چین از محصولات کشاورزی آمریکا (یکی از بخش های مهم مرحله اول قرارداد) ۳۲ میلیارد دلار یا به عبارتی سالی ۱۶ میلیارد دلار افزایش می یابد. با این حال این رقم هنوز از هدف سالانه ۵۰ میلیارد دلاری که ترامپ خواستار آن بود، کمتر است.

طبق سند نماینده تجاری ایالات متحده، خرید صادرات آمریکایی فراتر از دوره ی دو ساله ادامه خواهد یافت: “پیش بینی می شود افزایش واردات کالاها و خدمات آمریکایی در چین در همین مسیر برای چندین سال بعد از سال ۲۰۲۱ ادامه یابد. این امر می تواند به میزان قابل توجهی به ایجاد توازن دوباره ی روابط تجاری ایالات متحده و چین کمک کند. “

اخبار این توافق تاثیرات متفاوتی را بر بازار سهام داشته است. بر همین اساس روز دوشنبه شاخص ۵۰۰ شرکت بزرگ بورس امریکا یا S&P  و شاخص نزدک هر دو به ترتیب با کاهش ۰٫۱۵% و ۰٫۲۴% معامله شدند، در حالیکه میانگین صنعتی داو جونز با افزایش ۰٫۱۱ درصدی روبرو بود.

 

Image result for China Pledges To Buy $200

نقل قول های مهم:

نقل قول های مهم: چارلی بابرینسکیو رئیس شرکت سرمایه گذاری آریل می گوید: ” بازار نسبت به مزایای این معامله با تردید روبرو است. اما با کاهش احتمال جنگ تجاری بین دو کشور در حال تسکین است “. وی گفت: ” بیشتر جزئیات قرارداد علنی شده است. بنابراین خرید و فروش محصولات کشاورزی به میزان مناسب و معقول وجود خواهد داشت – و این بخشی است که باید از این مزایا استفاده کند – اما در کل بیشتر از این که شاهد ایجاد بازارهای جدیدی باشیم، شاهد بازگشت بیشتر به سطح قبل از جنگ تجاری دو کشور خواهیم بود”.

آدام کریسافولی، بنیانگذار Vital Knowledge، در یادداشتی در روز سه شنبه نوشت: ” این واقعیت که جنگ تجاری ایالات متحده و چین در حال تشدید بیشتر نیست مطمئناً سودمند است، اما وضعیت سهام عمدتا منعکس کننده ” مرحله اول ”  قرار داد بوده است”. او پیش بینی می کند که مراسم امضای مرحله اول قرار داد مملو از لفاظی ها و نمایش های دهان پر کن باشد.” اما سرمایه گذاران نباید منتظر تغییرات اساسی در بازار سهام باشند. چرا که به احتمال زیاد واشنگتن اکثر تعرفه های تجاری خود را حفظ می کند و روابط تجاری چین و امریکا بر اساس آینده ای قابل پیش بینی تنظیم خواهد شد”.

آنچه در آینده باید منتظر آن باشیم:

این حجم از افزایش واردات محصولات امریکایی به چین شک و تردید های فراوانی را متوجه وال استریت خواهد کرد. نماینده تجاری امریکا روز گذشته در گفتگو با فاکس بیزینس گفت: تعهدات چین باید با دقت مورد واکاوی و بررسی قرار گیرد. ” ما انتظار داریم که آنها طبق آیین نامه قانونی عمل نمایند. و اگر خلاف آن را انجام دهند درآن صورت ما با ارجاع پرونده به مراجع ذی صلاح بر علیه آنها اقدام قانونی به عمل خواهیم آورد.” هفته نامه ی هنگ کنگی و انگلیسی زبان South China Morning Post صبح دوشنبه نوشت: اگرچه مرحله اول این توافق بیشتر از اینکه یک نقشه راه اقتصادی باشد یک سند سیاسی است؛ اما در آینده ی نزدیک می تواند زمینه ساز ایجاد مرحله ی دوم از یک توافق معنا دار باشد.

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 13 =