۱۰ سهامی که با نهایی شدن توافق تجاری USMCA  با رشد چشمگیری روبرو می شوند

Logistics and transportation of Container Cargo ship and Cargo plane with working crane bridge in shipyard at sunrise, logistic import export and transport industry background

 

توافقنامه جدید تجاری ایالات متحده – مکزیک و کانادا موسوم به USMCA  به تازگی جایگزین NAFTA توافقنامه آزاد تجاری آمریکای شمالی خواهد شد. با اعلام نانسی پلوسی، رئیس مجلس پس از توافق دموکرات های کنگره با رئیس جمهور ترامپ نسبت به حمایت از این توافقنامه، دیگر مانعی برای اجرای این توافق وجود نخواهد داشت. پیش بینی می شود مجلس سنا ایالات متحده USMCA را تأیید کند و ممکن است پیش از پایان سال توسط رئیس جمهور ترامپ امضا شود.

۱۰ سهامی که متاثر از این توافق می توانند سود بالایی را کسب کنند، طبق گفته ی نشریه بارونز، شرکت های تسلا، جنرال موتورز، فورد موتورز، شرکت فولاد امریکا، مگنا اینترنشنال کانادا، بورگ وارنر امریکا، شرکت غذایی دانون فرانسه، تایسون فودز امریکا، شرکت حمل و نقل کانزاس سیتی ساوترن و شرکت نفتی ماراتن پترولیوم امریکا را شامل می شود.

 

نکات کلیدی:

توافق USMCA که جایگزین NAFTA خواهد بود، به زودی به تصویب می رسد.

دموکرات های کنگره توافق را امضا کرده اند.

شرکت های اتومبیل، فلزات و محصولات غذایی به سود سرشاری می رسند.

 

Image result for ‫توافق تجاری USMCA‬‎

 

نکات مهم برای سرمایه گذاران

تمرکز اصلی USMCA بر روی صنعت خودرو سازی امریکای شمالی بوده، که دارای شعب گسترده و متعددی است. وسایل نقلیه برای آنکه بتوانند بدون پرداخت عوارض گمرکی در بین مرزها تردد کنند، باید در ساخت آنها از قطعات ساخت امریکای شمالی به میزان بیشتری استفاده شده و همچنین ۷۰ درصد فولاد و آلومینیوم آنها در امریکای شمالی تولید شده باشد. به طور کلی ۷۵  درصد از ارزش اتومبیل ها و کامیون های تکمیل شده برای جلوگیری از پرداخت عوارض، باید از امریکای شمالی سرچشمه داشته باشند. علاوه بر این باید ۴۰ درصد از ارزش هر خودرو و ۴۵ درصد از ارزش هر کامیون سبک باید وابسته به صنایع تولید قطعات امریکای شمالی باشد، در جایی که متوسط پرداخت دستمزد چیزی حدود ۱۶ دلار به ازای هر ساعت است.

جنرال موتورز و فورد علاوه بر شعب قدیمی خود در امریکا و کانادا، به طور فزاینده ای تولید خود را به مکزیک منتقل کرده اند و در سال ۲۰۱۸ شرکت جنرال موتورز بزرگترین خودروساز مکزیک شناخته شد. تسلا در ساخت مدل ۳ خود از قطعات ساخته شده در هر ۳ کشور استفاده نموده است. شرکت بورگ وارنر پیشرو در تولید موتور خودرو، در هر سه کشور کارخانه دارد. مگا اینترنشنال بزرگترین تامین کننده قطعات خودرو مستقر در کانادا است  و از این رو به دسترسی بی وقفه به بازار ایالات متحده متکی است.

در همین حال فولاد ایالات متحده در نتیجه افزایش تقاضا در صنعت خودرو می تواند، شاهد افزایش فروش قابل توجهی باشد. یکی از شرکت های فولاد مذکور در این گزارش شرکت فولاد نیوکور مستقر در امریکا است. کانادا در حال حاضر بزرگترین بازار صادرات محصولات کشاورزی ایالات متحده را در اختیار دارد. با تصویب این توافق، کانادا می تواند بازار محصولات لبنی و دام و طیور خود را گسترش دهد و این خبر خوبی برای شرکت دانون مستقر در فرانسه است که چرخه تولید شیر white Wave و مرغ تایسون را در امریکا در اختیار دارد.

شرکت راه آهن کانزاس سیتی جنوبی در حال حاضر تقریبا نیمی از درآمد خود را از تجارت با مکزیک کسب می کند و با تصویب توافق نامه جدید ممکن است حجم تجارت خود را افزایش دهد. در همین حال  مکزیک یک بازار صادراتی رو به رشد برای محصولات نفت خام تصفیه شده از ایالات متحده است و ممکن است شرکت ماراتن پترولیوم تحت تاثیر این قرارداد روند رو به رشدی را در بورس پیدا کند.

نگاهی به آینده

قرارداد USMCA قبلاً توسط مکزیک به تصویب رسیده و علاوه بر مجلس سنای امریکا، مجلس پارلمان کانادا نیز در انتظار تصویب آن است. برخی از جزئیات قرارداد ممکن است به طور موقت تغییر کند. کانادا و مکزیک در حال حاضر دو شریک تجاری برتر برای ایالات متحده هستند که حدود ۳۰٪ از کل واردات و صادرات ایالات متحده را تشکیل می دهند.

USMCA تضمین می کند تا ضمن کاهش هزینه ها برای صاحبان مشاغل و مصرف کنندگان، فعالیت اقتصادی را بین سه کشور افزایش دهد. یک استثناء قابل توجه این است که احتمالاً خریداران خودرو در ایالات متحده آمریکا قیمت های بالاتری را مشاهده کنند. نتیجه تصویب قوانین USMCA این است که هزینه ی عوارض گمرکی در امریکای شمالی و متوسط دستمزد کارگر شاغل در بخش خودروسازی مکزیک افزایش خواهد داشت.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − هشت =