بررسی سیستم‌های مدیریت انبار و گردش کار انبار

انتخاب نرم افزار انبارداری

سیستم مدیریت انبار چیست؟

سیستم مدیریت انبار (WMS)  یک نرم افزار کاربردی است که به کنترل و مدیریت عملیات روزانه در یک انبار کمک می‌کند.

یک نرم افزار مدیریت انبار فهرست موجودی کالا‌های انبار، لیست کالا‌های خارج شده از انبار،  بهینه‌سازی جمع‌آوری و ارسال سفارشات، مشاوره برای سفارش مجدد کالا‌های ناموجود و به طور کلی کلیه‌ی امور مربوط به انبارگردانی را هدایت می‌کند.

سیستم مدیریت انبار می‌تواند یک برنامه‌ی کاربردی مستقل یا بخشی از سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) باشد.

 

  حتما مقاله روش نگهداری حسابهای خرید و فروش کالا در سیستم های مالی چگونه است؟ را مطالعه کنید.

 

سیستم مدیریت انبار چه کار‌هایی می‌تواند انجام دهد؟

سیستم‌های مدیریت انبار در ابتدا بسیار ساده و مقدماتی بودند اما امروزه با گسترش تکنولوژی این سیستم‌ها پیشرفت کرده‌اند و کلیه‌ی امور انبارگردانی و مدیریت انبار از قبیل  لیست کالا‌های موجود، تعداد کالا‌ها، لیست ورود و خروج، کالا‌های مورد نیاز و صد‌ها مورد دیگر که به انبارداری کمک می‌کند را ذخیره‌سازی و مدیریت می‌کنند.

بوسیله‌ی سیستم مدیریت انبار پروسه‌ی ورود و خروج و ارسال سفارشات با سرعت بیشتری امکان‌پذیر است. یک سیستم انبارداری درست و دقیق می‌تواند احتمال اشتباهاتی را که ممکن است هنگام حمل یک محصول رخ دهد را تا حد زیادی کاهش دهد.

در نهایت، هدف کلی سیستم نرم افزار مدیریت انبار، دستیابی به محیطی است که بدون نیاز به محاسبات پیچیده، کارکنان شما را به صورت خودکار به سمت انتخاب، جمع‌آوری و حمل و نقل محصولات خود هدایت می‌کند.

نرم افزار‌های مدیریت انبار تنوع زیادی دارند و هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشند که باید با توجه به نوع گردش کار شما و انبارداری مورد نظر شما انتخاب شوند.

 

شرکت‌ها در هنگام نگاه کردن  و بررسی نرم افزار سیستم مدیریت انبار، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

گروه اول متشکل از شرکت‌های رو به رشد است که یا سیستم میراثی ندارند، یا سیستم فعلی کنترل انبارها و فرآیند تحویل سفارش خود را از دست داده‌اند.

گروه دوم شامل سازمان‌ها و شرکت‌هایی می‌شود که تازه شروع به گسترش و بهینه‌سازی خدمات خود کرده‌اند و احساس می‌کنند که داشتن یک نرم افزار مدیریت انبارداری جدید (WMS) ممکن است کلید اصلی موفقیت آن‌ها باشد.

اما از آنجایی که هر یک از این گروه‌ها دارای شرایط و خصوصیات متفاوتی می‌باشند، انتخاب نوع و چگونگی عملکرد نرم افزار مدیریت انبارگردانی آن‌ها نیز با توجه به نیاز‌هایشان با هم فرق می‌کند.

در هر صورت انتخاب چگونگی انبارگردانی و مدیریت انبار یکی از کلید‌های اصلی موفقیت شرکت است و مهم‌تر از آن نحوه‌ی تصمیم‌گیری‌هاست که بر رشد شرکت تأثیرگذار است.

 

چگونه یک سیستم مدیریت انبار درست انتخاب کنیم؟

انتخاب نرم افزار انبارداری

 

انواع سیستم انبارداری مناسب برای کسب و کار شما

 به منظور بهینه‌سازی و توسعه‌ی انبارداری شرکت و حمایت از اهداف رشد و پیشرفت کسب و کار، شرکت شما نیاز دارد تا مناسب‌ترین سیستم انبارگردانی را از بین گزینه‌های انتخاب کند.

شما می‌توانید با مقایسه بین این موارد سیستم انبارداری مناسب کسب و کار خود را انتخاب کنید:

  • قابلیت‌های کاربردی نرم افزار
  • توافق ‌نامه خرید نرم افزار (مجوز آن دائمی باشد یا اشتراکی)
  • نحوه پیاده سازی و آموزش و نگهداری نرم افزار
  • پشتیبان گیری از نرم و افزار و اطلاعات آن
  • چگونگی بهبود ساختار نرم افزار
  • قابلیت سفارشی سازی نرم افزار مدیریت انبار
  • کنترل بروز رسانی نرم افزار
  • دسترسی به داده ها و مالکیت سیستم انبارداری
  • هزینه خرید و نگهداری نرم افزار

پس از آگاهی از گزینه‌های مختلف تأثیرگذار در سیستم‌های مدیریت انبار و بررسی آن‌ها، وقت آن رسیده است که با توجه به نیاز‌های انبار شرکت خود، نرم افزار مدیریت انبارگردانی مناسب را انتخاب کنید و سعی کنید که تمامی موارد فوق را در این تصمیم‌گیری لحاظ کنید تا امور مربوط به انبارداری شما با استفاده از نرم افزار، بهینه‌سازی شود و سرعت کار‌ها نیز افزایش یابد.

با محاسبه‌ی فرکانس محصولات ورودی و خروجی از انبار می‌توانید میزان کارایی و حجم اطلاعاتی که این سیستم برای پردازش نیاز دارد را بررسی کنید. برای مثال سیستم انبارگردانی انبارهایی که فقط چند بار در روز عملیات ارسال و دریافت کالا را انجام می‌دهند، با انبار شرکتی که هر ۴ دقیقه یک سفارش را پردازش می‌کند، تفاوت‌های زیادی دارد.

در نهایت، هنگام انتخاب نرم افزار WMS خود، فراموش نکنید که رشد آینده‌ی شرکت و حجم محصولاتی که بعد‌ها قرار است انبارگردانی شوند را نیز ارزیابی کنید. سعی کنید نرم افزار انتخابی شما برای ۵ تا ده سال آینده پاسخگوی نیاز‌های شما باشد.

یک راه خوب برای شروع این است که یک سیستم مدیریت انبار با سطحی بیش از حد قوی را که ویژگی‌های کسب و کار شما را پوشش می‌دهد، انتخاب کنید.

سعی کنید سیستمی را انتخاب کنید که به شما امکان ادغام فناوری‌های مختلف را می‌دهد.

مدیریت انبار و انبارگردانی جزء اصلی‌ترین امور یک شرکت می‌باشد. با داشتن یک سیستم انبارداری خوب و موفق که قابلیت رشد و توسعه داشته باشد، می‌توان در خدمت‌رسانی بهتر و گسترش خدمات که در نهایت منجر به پیشرفت شرکت می‌شود، به بهترین شکل ممکن ظاهر شد. ممکن است فکر کنید که یک سیستم مدیریت انبارداری جدید پاسخ شرکت شما برای افزایش قابلیت‌های خود است، اما انتخاب درست نرم افزار گزینه‌ای است که باید در اولویت باشد.

 

منابع:

https://erpblog.iqms.com

rel=”nofollow”https://www.bastiansolutions.com

 

انبار

 

2 پاسخ ها
  1. nahal
    nahal می گوید:

    ماما شرکت کارفرما هستیم و ساختمان در حال ساخت داریم
    من پیمانکاران را در بستانکاران تجاری ایجاد کرده ام
    و اینکه هزینه ها همه زیر مجموعه هزینه ها میباشد
    چطور هزینه هام رو به حساب دارایی در حال تکمیل ببرم

    پاسخ
  2. سحر
    سحر می گوید:

    درخصوص شناسایی درآمد عملیاتی حاصل از فروش اگر واحد تجاری مخاطرات و مزایای عمده مالکیت کالا را به خریدار منتقل کرده باشدثبت سند مالی در زمانی که در انبار خریدارتحویل گرفته شده باشد یا انبار فروشنده چگونه است؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 12 =