نحوه انبارگردانی و استفاده از تگ کالا (برچسب شمارش)

یکی از عملیات مهم و زمان بر در هر انبار انبارگردانی می باشد. انبارگردانی شمارش دستی موجودی واقعی کالا و مقایسه آن موجودی نمایش داده شده در نرم افزار انبارداری می باشد. به دلیل اشتباه در ثبت، ضایعات، سرقت و … ممکن است موجودی واقعی انبار آنچه که توسط برگه های کالا نشان داده می شود نباشد، به همین دلیل لازم است در بازه های زمانی موجودی انبار شمارش شده و موجودی واقعی در نرم افزار تصحیح شود.

انبارگردانی

مقدمات انبارگردانی

پیش از شروع انبارگردانی باید هماهنگی لازم با واحد حسابداری و مالی انجام شود و زمان مشخصی را برای انجام این عملیات مشخص کرد. باید توجه داشته باشید که طی انبارگردانی ورود و خروج کالا به انبار مجاز نمی باشد. جهت سهولت در انبارگردانی باید نحوه قرار گیری کالاها به نحوی باشد که شمارش را آسان کند مثلا کالاهای یکسان کنار هم قرار بگیرد. برچسب شمارش کالا یا تگ کالاها چاپ شود. اگر برای شمارش نیاز به ابزار اندازه گیری است این ابزار آماده شود. مثلا برای واحد وزن نیاز به ترازو می باشد و اگر ترازو نیاز به تنظیم و کالیبره شدن دارد این کار باید انجام شود. تعیین تعداد دفعات شمارش.

تگ کالا یا برچسب شمارش کالا چیست؟

جهت تسهیل در شمارش کالا برای کلیه کالاهایی که گردش داشته اند برچسب کالا یا هومان تگ چاپ می شود این برچسبها بر روی کالا و یا در کنار کالا ها نصب می گردد تا در زمان شمارش مقدار شمارش شده کالا برروی آن نوشته می شود و در پایان شمارش این برچسبها جمع آوری می گردد.

  حتما مقاله انبارگردانی و حساب موجودی کالا در روش نگهداری دائمی و ادواری مطالعه کنید.

دفعات شمارش کالا در انبارگردانی

معمولا برای بالا بردن دقت در انبارگردانی کالا ها بیش از یکبار شمارش می شود و روش شمارش به این شکل است که شمارش اول با موجودی سیستم انبارداری مقایسه می شود. کالاهایی که موجودی نرم افزار و شمارش اول مغایرت داشته باشد لیست شده و برای مرتبه دوم شمارش می شود، در صورتی که شمارش دوم با شمارش اول برابر باشد مقدار شمارش شده تایید می گردد و بعنوان مقدار صحیح انبار اصلاح می شود. در غیر اینصورت موجودی برای بار سوم شمارش می شود و تعداد شمارش شده در مرحله سوم بعنوان تعداد صحیح شناخته می شود.

15

ثبت سند تعدیل انبارگردانی

جهت تصحیح موجودی انبار ابتدا دو لیست مغایرت یکی برای کسری انبار و دیگری بعنوان مازاد انبار باید تهیه شود. کالاهایی که در شمارش به نسبت موجودی کامپیوتر کسر داشته است باید بصورت حواله تعدیل ثبت گردد و کالا هایی که موجودی شمارش شده بیش از موجودی نرم افزار بوده است را باید بصورت رسید تعدیل وارد انبار کرد.

ثبت حسابداری انبارگردانی

برای ثبت کسری موجودی معادل ریالی مبلغ کسری حساب موجودی مواد بستانکار و حساب کسری و مازاد موجودی انبار (حساب موقت) بدهکار می شود.

برای ثبت اضافه موجودی معادل ریالی مبلغ اضافه حساب موجودی مواد بدهکار و حساب کسری و مازاد موجودی انبار (حساب موقت) بستانکار می شود.

حساب کسری و مازاد موجودی انبار در پایان دوره مالی به حساب سود و زیان بسته خواهد شد.

 

نرم افزار انبار

5 پاسخ ها
  1. الهی
    الهی می گوید:

    سلام روزتون بخیر
    شما برای یک تعاونی مصرف چه سیستمی رو پیشنهاد می کنید؟؟

    پاسخ
  2. محمد
    محمد می گوید:

    سلام
    وقت بخیر
    آیا صحیح است که در سند تعدیل رسید یا حواله(منظورم سند حسابداری نیست)، مبلغ یا ریال هم مقداردهی شود؟
    اگر جواب مثبت است، یعنی همزمان با ثبت سند تعدیل، قیمت گذاری هم انجام می‌شود؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =