چرا جریان وجوه نقد برای کسب و کارها مهم است؟

Why is cash flow important

جریان وجوه نقد مایع حیات کسب و کار شماست، بنابراین مهم است که این جریان را بلامانع نگه دارید. مطالعات نشان می دهد یکی از مهمترین دلایل شکست بیشتر کسب و کارها این است که پول نقد کافی در اختیار ندارند. اساسا جریان وجوه نقد همان چیزی است که باعث می شود کسب و کار شما سر زبان ها بیفتد و سرعت جریان وجوه نقد نیز به همان اندازه جریان نقدی مهم است. وقتی که شما از قبل پول کافی کنار گذاشته باشید، پرداخت هزینه ها برایتان راحت تر است. در غیر این صورت باید خود را برای مسائل و مشکلات کمبود نقدینگی آماده کنید.

 

جریان نقدی برای استارت آپ ها

اگر به فکر راه اندازی کسب و کار هستید یا اخیرا کسب و کار جدیدی را راه اندازی کرده اید، ناگزیر در روزهای اولیه برای راه اندازی خود احتیاج به مقداری نقدینگی دارید. این نقدینگی به طور مثال صرف اموری چون خرید تجهیزات جدید، پرداخت هزینه ی راه اندازی یک وب سایت و یا برای اجاره فضای اداری خواهد شد. از این رو اگر می بینید که بیش از درآمد حاصل از کار خود ( حداقل در ابتدا)  خرج نموده اید، نگران نباشید. برای تأمین این دست هزینه ها و همچنان باقی ماندن مقداری سرمایه برای زمان بازگشایی کسب و کار خود، باید نحوه ی مدیریت و محافظت از جریان وجوه نقدی خود را بفهمید.

اگر در ابتدای راه هستید، ممکن است نیاز باشد که مقداری از پول خود را برای تأمین هزینه های راه اندازی کسب و کار خود سرمایه گذاری کنید. اگر بودجه ی محدودی دارید، استفاده از سایر گزینه های تأمین مالی مانند وام، یا کمک های مالی دولتی برای کسب و کارهای کوچک را نیز برای تأمین هزینه های ابتدایی بررسی کنید. متداول است که صاحبان کسب و کارهای کوچک تا زمانی که کسب و کار خود را گسترش دهند، به این نوع وجوه متکی می شوند.

 

کسب و کارهای فصلی و جریان نقدینگی

اگر شما صاحب یک کسب و کار فصلی هستید، داشتن مهارت های بالای مدیریت جریان وجوه نقد حتی اهمیت بیشتری پیدا می کند. از آنجا که در طی یک فصل خاص هجوم وجه نقد و در ماههای باقی مانده سال با کمبود و یا حتی فقدان نقدینگی روبرو می شوید، یادگیری مدیریت جریان وجوه نقد می تواند به شما کمک کند تا امور مالی کسب و کار شما را حتی در خارج از فصل خود ایمن نگه دارد. این مراحل ساده شما را در مسیر درست قرار می دهد:

 

صورت جریان وجوه نقد خود را تنظیم کنید.

تهیه و تنظیم صورت جریان وجوه نقدی از این جهت اهمیت دارد که این صورت کلیه مبادلات مالی شما اعم از درآمد ها و هزینه ها را نشان می دهد. صورت جریان وجوه نقد به طور کلی شامل سه بخش است: جریان های نقدی عملیاتی (Operational)، جریان های نقدی حاصل از سرمایه گذاری (Investing)، و وجوه نقدی حاصل از تامین مالی (Financing).

 

 

10,454 Cash Flow Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images - iStock

 

تخمین هزینه ها

با استفاده از صورت جریان وجه نقد خود، می توانید متوجه شوید که در ماه های گذشته چه فشارهای مالی در جریان نقدینگی خود داشته اید. با شناسایی آن دوره ها می توانید هزینه های خود را تخمین زده و برای آن برنامه ریزی کنید. در واقع، شما هزینه های عملیاتی خود در آن ماه ها از جمله اجاره، حقوق و دستمزد و سایر هزینه های دوره ای ماهانه را تخمین می زنید تا میزان نیاز خود را متوجه شوید.

در حالی که صورت جریان وجوه نقد به شما امکان می دهد سابقه ی مالی کسب و کار خود را مشاهده کرده و هر الگویی را تجزیه و تحلیل کنید، تخمین هزینه ها به شما کمک می کند تا هزینه های آتی کسب و کار خود را پیش بینی کنید. با استفاده از تخمین هزینه های خود، دقیقا می دانید که برای دوره های رکودی چه مبلغی را باید کنار بگذارید.

 

از قبل برنامه ریزی کنید

خواه صاحب کسب و کار فصلی باشید یا در کسب و کار خود دوره های رکود را در طول سال تجربه کنید، برنامه ریزی پیش رو می تواند در صرفه جویی وقت و مدیریت استرس شما کمک کند. برای جلوگیری از بروز هر مشکلی، پرداخت های پیش بینی شده برای فصول کندتر را انجام دهید. بدانید کدام پرداخت ها را می توانید به تأخیر بیاندازید و سپس مقدار کافی پول از فصول فروش کنار بگذارید.

برای آسان شدن تخمین دقیق هزینه های خود و برنامه ریزی از قبل، سعی کنید یک تقویم برای هزینه های عملیاتی خود ایجاد کنید. یک ورودی برای همه پرداختهای دوره ای و تاریخ سررسید آنها به صورت جریان وجوه نقدی اضافه کنید. به این ترتیب، شما یک چشم انداز کلی به هزینه های خود و زمان پرداخت آنها دارید.

 

 

 

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 12 =