آیا آمازون و نتفلیکس سال گذشته فرار مالیاتی داشتند؟

Netflix Posted Biggest-Ever Profit in 2018 and Paid $0 in Taxes – ITEP

 

آمازون و نتفلیکس از سود ساز ترین و پر درآمد ترین شرکت های جهان هستند. به طور مثال سود خالص شرکت آمازون در سال گذشته در حدود ۱۲ میلیون دلار بوده است. نکته قابل توجه اینجاست که نه تنها آمازون هیچ مالیاتی پرداخت نکرد، بلکه با بخشودگی مالیاتی نیز روبرو شد. در مورد بسیاری از شرکت های بزرگ مانند نتفلیکس نیز وضع به همین منوال بوده است. این پدیده تنها به شرکت های فعال در بخش فناوری محدود نمی شود. به عنوان مثال، شرکت هایی مانند John Deere که در تولید تجهیزات کشاورزی مانند تراکتور فعالیت می کنند یا شرکت های تولید کننده تایر مانند Goodyear که در سال گذشته هیچ مالیات شرکتی پرداخت نکرده اند.
این مسئله جار و جنجال های بسیاری را در بین مالیات دهندگان ایجاد می کند. دیر یا زود، بسیاری از رسانه ها به ساختن عناوین هیجان انگیزی با مزمون مقایسه ی مالیات دهندگان عادی با این شرکت های بزرگ می پردازند. واقعیت این است که این گزارش های خبری واقعا دروغ نیستند. با این حال، آنها یک تصویر گمراه کننده به مخاطب ارائه می دهند. شرکت هایی مانند آمازون دولت ایالات متحده را در پرداخت مالیات فریب نمی دهند. آنها از ساختارهای شرکتی برون مرزی برای فرار مالیاتی استفاده نمی کنند و خود آنها نیز به عنوان شرکت های خارجی ثبت نشده اند. در واقع، آمازون بیشتر تجارت خود را در حوزه های مالیاتی با میزان نظارت قضایی بالا مانند ایالات متحده و آلمان انجام می دهد.

مالیات صفر دلاری آمازون و نتفلیکس

از این رو، صورتحساب مالیاتی ۰ دلاری نتیجه مقداری برنامه ریزی مالیاتی و مقداری شانس است. با این حال، آمازون تا آنجا که به صورت‌ حساب مالیاتی آن مربوط می‌شود، عملکردی قانونی داشته است. برخی از نکات و ترفندهای رایج وجود دارد که توسط شرکت ها برای کاهش صورت حساب مالیاتی استفاده می شود. چند مورد از موارد رایج را در ادامه با هم مرور می کنیم. قبل از آن ذکر این نکته ضروری است که شرکت ها نسبت به درآمد و هزینه های خود مالیات می پردازند. یعنی میزان درآمد منهای هزینه های جاری، معادل میزان مالیات پرداختی آنها است. بنابراین، اگر شرکتی بتواند هزینه های خود را تا حدی افزایش دهد که از نظر حسابداری اصلا سودی نداشته باشد، دیگر مجبور به پرداخت مالیات نیست. این دقیقا همان روشی است که شرکت هایی مانند آمازون و نتفلیکس را از پرداخت مالیات معاف می کند.

 

The Price We Pay for Amazon in Its Prime – ITEP

 

روش های صفر شدن مالیات شرکت ها

اولین و رایج ترین روشی که شرکت ها برای فرار از مالیات استفاده می کنند، معافیت مالیاتی تحقیق و توسعه است. در حال حاضر شرکت های فناوری مانند آمازون بدیهی است که پول زیادی را صرف تحقیق و توسعه می کنند. این پول به آنها کمک می کند تا دارایی های معنوی بسازند، تا به وسیله آن از رقبا جلوتر بمانند. از این رو، برای چندین سال از مزایای سرمایه گذاری خود بهره مند می شوند. به همین دلیل است که در نقاط مختلف دنیا این هزینه به عنوان نوعی سرمایه گذاری محسوب می شود و سالیان متمادی طول می کشد تا مستهلک شود. با این حال در ایالات متحده، سیستم مالیاتی متفاوت است.

این سیستم امکان کسر کامل تمام هزینه های تحقیق و توسعه در سال اول را برای شرکت ها فراهم می کند. از این رو، شرکت ها می توانند هزینه های خود را افزایش داده و درآمد مشمول مالیات خود را کاهش دهند. اکثر سیاستمداران در ایالات متحده با این ماده قانونی مشکلی ندارند. دلیل این امر این است که این ماده تضمین کرده است که ایالات متحده همچنان پایتخت تحقیق و توسعه جهان باقی بماند. شرکت ها از سراسر جهان به دلیل مزیت های مالیاتی، مراکز تحقیق و توسعه خود را در ایالات متحده ایجاد می کنند.

سایر مواردی که باعث معافیت مالیاتی شرکت ها می شود

شرکت‌ هایی مانند آمازون و نتفلیکس از یکی دیگر از این مفاد قانونی استفاده می ‌کنند تا هزینه ‌های خود را بیش از حد واقعی اعلام کنند و درآمد خود را کاهش دهند. این ماده مربوط به مالیات بر دارایی ماشین آلات و تجهیزاتی است که در ایالات متحده خریداری شده است. در حال حاضر قانون به شرکت ها، امکان کسر مالیات را نسبت به هزینه ی خرید دارایی هایی از قبیل کارخانه یا تجهیزات جدید در داخل مرزهای ایالات متحده سرمایه گذاری شده است را می دهد. این قانون از آنجایی ایجاد شده است که شرکت ها را برای سرمایه گذاری در اقتصاد واقعی تشویق می کند. قبل از این قانون، شرکت ها از سود مازاد خود برای بازخرید سهام استفاده می کردند. وقتی سهام از بازار آزاد خریداری می شد، تعداد سهامداران برجسته کاهش یافته و در نتیجه سود هر سهم و همچنین قیمت سهم افزایش می یابد. با این حال، این فرصت بسیار کمی برای دولت ایجاد می کند.
دولت ها مایل اند شرکت ها بیشتر در دارایی های واقعی سرمایه گذاری کنند. این امر به این دلیل است که وقتی آنها دارایی های واقعی را خریداری می کنند، در واقع به دولت به طور غیر مستقیم مالیات پرداخت می کنند. همچنین، هنگامی که ملک و کارخانه ای خریداری می شود، شرکت ها اقدام به گشایش تسهیلات می کنند. در نتیجه این امر به تولید اشتغال و همچنین ایجاد درآمد مالیاتی برای دولت در قالب مالیات پرداختی کارکنان می شود.
همچنین با گشایش تسهیلات توسط شرکت ‌ها، آمار بیکاری کاهش می ‌یابد و دولت مجبور به پرداخت مقرری بیکاری به کارگران نیست. بنابراین، زمانی که شرکت ها به جای بازخرید سهام خود، در اقتصاد واقعی سرمایه گذاری می کنند، دولت سود زیادی می برد. به همین دلیل است که دولت ها از دادن معافیت های مالیاتی در این موارد دریغ نمی کنند. اکنون، شرکت هایی مانند آمازون و نتفلیکس با سرعت سرسام آوری در حال رشد هستند. از این رو، آنها باید سرمایه گذاری های ویژه ای را در زمینه ی خرید کارخانه، دارایی و تجهیزات انجام دهند. وقتی نوبت به پرداخت مالیات می رسد، دولت این سرمایه گذاری ها را از میزان مالیات پرداختی آنها کسر می کند. این مسئله سبب افزایش هزینه ها و کاهش درآمد مشمول مالیات آنها می شود.

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + 15 =