آشنایی با مفهوم نهاد در حسابداری

 

Entity - Definition, Economic Entity Assumption, Types

 

مفهوم نهاد Entity یکی از اصول اساسی حسابداری است. بنابراین درک این موضوع برای دانش جویان این رشته از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، مفهوم نهاد یا واحد تجاری به عنوان راه حلی برای مشکلی که حسابداران در گذشته با آن مواجه بودند به وجود آمده است. برای درک مزایای راه حل ارائه شده، ابتدا باید به مشکل نگاه کنیم.

 

سردرگمی در محاسبه

در واقع یک کسب و کار تنها بیانگر جنبه دیگری از زندگی یک فرد است. وقتی افراد زیادی دور هم جمع می شوند و یک کسب و کار را راه اندازی می کنند، این حاصل تلاش جمعی آنهاست. با این حال، این امر می تواند باعث سردرگمی حسابداران شود. تصور کنید شما به عنوان حسابدار هزینه های شخصی و کاری را با هم محاسبه کنید. در این صورت حسابداران هرگز نمی توانند به تصویر دقیقی از سود برسند.

 

تفکیک هزینه ها

برای حل این مشکل، حسابداران مفهوم نهاد را ایجاد کردند. این تفکیک شامل جداسازی هزینه های شخصی و حرفه ای کارآفرین بود. از منظر حسابداری، یک کسب و کار به عنوان موجودی مستقل و مجزا از کارآفرین خود در نظر گرفته می شود.

تفکیک هزینه ها در حسابداری صرف نظر از وضعیت حقوقی سازمان است. در زندگی واقعی، برخی از اشکال سازمان ها مانند شرکت های سهامی خاص و سهامی عام به عنوان نهادهای جداگانه در نظر گرفته می شوند. در حالی که اشکال دیگری مانند مالکیت مشارکتی و شرکت های انفرادی به عنوان زیر مجموعه ای از نهاد مالک و کارآفرین در نظر گرفته می شوند. این گونه تفکیک ها ارتباطی با مسایل حسابداری نداشته و بیشتر در حیطه ی مسایل حقوقی قرا می گیرند.

 

باز تعریف مفاهیم

تعریف نهاد در حسابداری شاید در ابتدا مفهومی پیش پا افتاده و غیر مهم تلقی شود. اما نکته مهم اینجاست که با تعریف نهاد یا واحد تجاری در حسابداری ما با باز تعریف مفاهیمی روبرو می شویم که در گذشته به سادگی از کنار آنها عبور می کردیم و اکنون باز تعریف آنها می تواند تاثیر شایانی در روند محاسبات و فرآیند حسابداری داشته باشد. اکنون دو مورد از این مفاهیم کلیدی را با هم بررسی می کنیم:

 

Accounting Entity Definition

 

 

قرار گرفتن سرمایه در ستون بدهی ها

در استفاده روزمره ما کلمه بدهی را با مفهوم منفی در نظر می گیریم. از سوی دیگر، ما سرمایه را با مفهوم مثبت در نظر می گیریم. اگر از یک فرد عادی بپرسید که آیا سرمایه باید به عنوان یک بدهی در نظر گرفته شود، پاسخ آنها به شما مطمئنا منفی خواهد بود. با این حال، این دقیقا همان کاری است که باید انجام شود. در حسابداری، هنگام تهیه ترازنامه، سرمایه همیشه در ذیل ستون بدهی ها ظاهر می شود. و این تنها به دلیل مفهوم نهاد است.

مفهوم نهاد، شرکت را جدا از صاحبانش در نظر می گیرد. بنابراین سرمایه به عبارتی پولی است که مالکان به شرکت قرض داده اند. به همین دلیل است که در سمت بدهی های صورت های مالی شرکت ظاهر می شود. اگر صورت های مالی شخصی مالکان را تهیه کنید، همان سرمایه به عنوان دارایی مالک در نظر گرفته می شود.

 

سود به عنوان بدهی ظاهر می شود

نکته ی عجیب ماجرا اینجاست که سود نیز به عنوان بدهی در نظر گرفته و محاسبه می شود. چرا که با توجه به تعریف مفهوم نهاد در حسابداری، سود چیزی جز افزایش سرمایه نیست. بنابراین می بینیم که مفهوم نهاد یا واحد تجاری تا چه اندازه ای می تواند به باز تعریف مفاهیم گذشته و در نتیجه تغییر در روند حسابداری منجر شود.

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − چهار =