چرا ایجاد انگیزه درونی در کارکنان در دوران پسا کرونا اهمیت دارد؟

How to Maintain Motivation in a Pandemic - The New York Times

در میان انواع مختلف انگیزه، انگیزه درونی یا توانایی افراد برای ایجاد انگیزه در خود با توجه به نیازهای درونی، در زمان پس از همه گیری کنونی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. این به این دلیل است که به دلیل دور کاری یا کار در منزل، کارمندان باید به علت نداشتن تعاملات رو در رو و انگیزه های فیزیکی به کار خود ادامه دهند، بدین معنا که برای ادامه کار باید از نیروی درونی خود استفاده کنند.

علاوه بر این، با انزوای اجباری و زندگی در قرنطینه کارکنان باید به چیزی بیش از حقوق و مزایا تکیه کنند و اینجاست که انگیزه درونی مطرح می شود. در واقع، با این که عده ی قابل توجهی از  نسل هزاره  Millennials  می سوزند و شغل خود را ترک می کنند، بیش از هر زمان دیگر نیاز است که همه ذینفعان انگیزه های درونی را با کار چالش برانگیز و کارهایی که برای تحریک نیازهای بالاتر در افراد انجام می شود، پرورش دهند.

نظرسنجی های اخیر نشان داده است که منابع انسانی یا متخصصان منابع انسانی نسبت به خطری که تحت عنوان “استعفای دسته جمعی” (the Great Resignation)  شناخته می شود، هشدار داده اند که در آن تعداد کارمندان (به ویژه افراد زیر ۳۰ سال) که به طور دسته جمعی ترک کار می کنند، ثبت شده است.

مدیران منابع انسانی برای ایجاد انگیزه های درونی کارکنان باید چه کارهایی انجام دهند؟

راه حل احتمالی برای حل چنین مشکلی این است که به هر شکل ممکن بتوانید در کارکنان خود ایجاد انگیزه کنید. نکته ی مهم و کلیدی که باید در نظر گرفت این است که دیگر حقوق و مزایا در شرایط کنونی نمی تواند به تنهایی در افراد ایجاد انگیزه نماید. انعطاف پذیری در کار به این معنی که کارکنان شما چه کاری را و در کجا انجام داده و حق انتخاب داشته باشند بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که شرکت ها نباید برای متوقف کردن دورکاری و عادی سازی شرایط کار همچون قبل از پاندمی، عجله کنند.

با این حال ممکن است که کارمندان قدیمی و با تجربه شرکت از نحوه رفتار شما با متخصصان جوان گلایه کنند و فکر کنند که این توجه زیاد شما به آنها ممکن است که بر کیفیت کار تاثیر منفی بگذارد. از این رو لازم به یادآوری است که هر نسلی از متخصصان ویژگی ها و نیازهای خود را دارند و بنابراین، ملزومات منابع انسانی نیز باید با گذشت زمان تغییر کند.

علاوه بر این بدون حضور فیزیکی و معرفی چهره به چهره، اعضای تازه وارد راهی برای سازگاری با کارفرمایان خود و شناخت نیازهای آنها ندارند. از این رو مدیران منابع انسانی باید با تعامل و شناخت روحیات و انگیزه های نیروهای جدید در تفویض مسئولیت ها و تخصیص مناسب وظایف نهایت دقت عمل را به کار برند.

 

 

رهبران انگیزشی چگونه می توانند کارکنان را در حرکت به سمت شرایط جدید آماده کنند

از سوی دیگر رهبران کسب و کارها برای ایجاد انگیزه در نسل هزاره و جوان در شرایط پسا کرونا وظیفه ی سخت و پیچیده ای بر عهده دارند. به طور مثال اخیرا مدیران برخی از غول های فناوری همچون گوگل و مایکروسافت آشکارا در مورد نیاز خود به ایجاد و نگه داشتن انگیزه در نسل های هزاره صحبت کرده اند.

همانطور که قبلا هم گفتیم علاوه بر انگیزه های مادی همچون پاداش و افزایش حقوق، رهبران باید با ایجاد چالش های ذهنی در کارکنان آنها را به انجام کار تشویق نمایند تا به اصطلاح بتوانند از قالب خود خارج شوند و ظرفیت های درونی خود را کشف کنند. این کار را می توان با کار کردن بر روی پروژه های موسوم به Cutting Edge انجام داد، به طوری که نیازهای درونی افراد برای کسب موفقیت و احترام و همچنین کمک به شناخته شدن آنها از طریق پوشش رسانه ای، همه می توانند حول محور تحقق انگیزه ذاتی ادغام شوند.

علاوه بر این، هیچ مشکلی برای مدیران عامل یا مدیران اجرایی وجود ندارد که زمانی را برای تعامل با کارکنان جوان تر پیدا کنند تا بتوانند برای آنها منبع الهام بوده و از این طریق نیروی درونی خود را برای پیشرفت و توسعه ی فردی پیدا کنند. در واقع، در شرکت هایی مانند Infosys، هاله ی مغناطیسی اطراف بنیانگذاران شرکت به قدری قوی است که افراد تازه کار اغلب ساعات بیشتری را برای ایجاد احساس تعلق خود به آنها در شرکت صرف می کنند.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 4 =