با مزایای مدیریت ریسک در کسب و کارها آشنا شویم

Risk Management

مدیریت ریسک برای شرکت ها هزینه ی قابل توجهی دارد. برای اطمینان از کاهش کارآمد خطرات موجود در کسب و کار، باید متخصصان بسیاری جذب شوند. این هزینه می تواند قابل توجه باشد و اغلب در کسب و کارهای کوچکتر عامل بازدارنده ای برای عدم اجرای مدیریت ریسک است. با این حال، شرکت های بزرگتر می دانند که ارزش ایجاد شده توسط فعالیت های مدیریت ریسک بسیار بیشتر از هزینه ها است. در این مقاله، نگاه دقیق تری خواهیم داشت به اینکه چگونه مدیریت ریسک ایجاد ارزش می کند و با مزایای مختلف مدیریت ریسک آشنا می شویم.

 

پیش بینی مشکلات احتمالی

 یکی از مزایای مدیریت ریسک این است که فرهنگ سازمانی را تغییر می دهد. شرکتهایی که تمرکز بیشتری بر مدیریت ریسک دارند، در مقایسه با سایر شرکتها کنشگرا بوده و عملکرد منفعلانه ندارند. مدیریت ریسک شرکت ها را وادار می کند که با مو شکافی به هر یک از فرآیندهای تجاری خود نگاهی بیندازند و اشتباهات احتمالی را پیش از وقوع بیابند. این تجزیه و تحلیل دقیق به شرکت ها کمک می کند تا پیشگیرانه تر عمل کرده و مسائل و مشکلات احتمالی را پیش بینی کنند.

شرکتهایی که به طور گسترده از مدیریت ریسک استفاده می کنند، کمتر با اختلالات کسب و کار مواجه اند. زیرا چنین مواردی در مراحل اولیه پیش بینی و کنترل می شوند. رویکرد کنشگرایانه بسیار مفید است زیرا به شرکتها کمک می کند تا در مراحل اولیه پروژه های ناموفق را شناسایی کنند. گرفتن بازخورد مداوم به شرکت ها کمک می کند تا تصمیم بگیرند که آیا سرمایه گذاری مجدد در یک پروژه شکست خورده به راه اندازی آن کمک می کند یا اینکه هدر رفت دوباره ی پول است.

 

جلوگیری از حوادث فاجعه بار

 مدیریت ریسک شرکت ها را برای انواع شوک ها آماده می کند. مدیران ریسک سعی می کنند شوک های کوچکی که بر روند روزمره کاری هر شرکت تأثیر می گذارد را پیش بینی کنند. با این حال، آنها همچنین سعی می کنند بر روی حوادث فاجعه بار تمرکز کنند. احتمال وقوع چنین رویدادهایی بسیار کم است. با این حال در صورت وقوع، شرکت ها باید آماده باشند تا بدون قرار گرفتن در معرض ورشکستگی با آنها برخورد کنند. چنین رویدادهایی در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته اند. این رویدادها را “قوی سیاه” می نامند.

 

 

Benefits Of Risk Management Consulting Services | Hartman Executive Advisors

 

افزایش ظرفیت های رشد

از ابتدا، مدیریت ریسک به نظر یک فعالیت تجاری دفاعی است. این یک بار منفی دارد و فرض اولیه این است که فعالیت برای جلوگیری از ضرر انجام می شود. با این حال، در طول مراحل مدیریت ریسک شرکت ها مجبور می شوند فرآیندها و عوامل خطر زا را به طور دقیق بررسی کنند. مدیریت از همه موارد احتمالی که ممکن است سبب ایجاد اشتباه شود آگاه است.

وقتی محصولات جدید باید راه اندازی شوند یا به بازارها عرضه شوند، شرکت ها چارچوبی آماده دارند که می تواند برای جلوگیری از این خطرات به کار گرفته شود. از این رو، به نوعی مدیریت ریسک در نهایت شرکت ها را قادر می سازد ریسک های حساب شده را بپذیرند و رشد خود را تسریع بخشند. فرآیندهای گسترده مدیریت ریسک به این معنی است که شرکت داده های آماده ی بسیاری دارند. این داده ها می توانند به منظور دستیابی به بینش و چشم اندازی روشن استخراج شوند تا در نهایت منجر به تصمیم گیری بهتر شوند.

 

کمک به ماندن در عرصه رقابت

 مدیریت ریسک به شرکت ها کمک می کند تا ضررهای خود را در مواقع حساس به حداقل برسانند. این همان زمان هایی است که شرکت های با مدیریت ضعیف برای زنده ماندن تلاش می کنند. از طرفی میل به حداقل رساندن ضرر به این شرکت ها کمک می کند که برای باقی ماندن در میدان رقابت تلاش کنند.

این یک واقعیت شناخته شده است که وقتی حوادث ناگوار مانند رکود اقتصادی اتفاق می افتد، شرکت هایی که شیوه های مدیریت ریسک بهتری دارند همچنان پابرجا می مانند و ذخیره ی نقدینگی قابل قبولی دارند. به همین دلیل است که معمولا این شرکت ها در دوران رکود و بحران اقتصادی نقدینگی کافی برای خرید سهام یا حتی تصاحب شرکت های کوچکتر دارند. فرآیندهای مدیریت ریسک همچنین بخشهای مختلف شرکت و همچنین سهام داران و ذینفعان مختلف را مجبور می کند تا به طور فعال با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ارتباط مفید است زیرا باعث افزایش حس رقابتی در شرکت می شود.

 

بهبود فرآیندهای کسب و کار

 فرآیندهای روزمره مدیریت ریسک، شرکت ها را وادار می کند اطلاعات بیشتر و بیشتری در مورد فرآیندها و عملیات خود جمع آوری کنند. در نتیجه، شرکت ها قادر به شناسایی بخشهایی از روند ناکارآمد و یا مواردی هستند که زمینه برای بهبود آنها وجود دارد. بخش های مدیریت ریسک باید به طور مداوم دپارتمان های مختلف شرکت و عملکرد آنها را در رابطه با نهادهای بیرونی رصد کرده و به دنبال مواردی باشند که ممکن است اشتباه پیش برود. نتیجه نهایی این است که در طی فرآیند مدیریت ریسک فرصت های زیادی شناسایی شده و فرآیندها بهبود می یابند.

 

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 20 =