عدم ارسال به موقع لیست مالیات حقوق و دستمزد کارمندان چه عواقبی در بر دارد؟

از جمله مواردی که سبب جریمه شدن کارفرمایان و صاحبان کسب و کار می شود، عدم توجه به بازه زمانی در نظر گرفته شده برای تهیه و ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد است، که دانسته یا ندانسته آنها را در معرض جریمه های گوناگون قرار می دهد.

معمولا چنین خطاهایی به دلیل عدم تمرکز و یا سوء مدیریت پیش می آید. برای پیشگیری از مواجه شدن با این گونه جرایم دیرکرد، بهتر است که کارفرمایان همان اندازه که به خرید نرم افزار حضور و غیاب کارمندان اهمیت می دهند، به محاسبه ی دقیق انواع مالیات و پرداخت به موقع آن نیز توجه کنند.

به طور کلی در این مقاله قصد داریم به جریمه ی تاخیر یا عدم ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد بپردازیم. اما قبل از پرداختن به آن، شاید بهتر باشد تا تعریف جامع و روشنی از لیست مالیات حقوق و دستمزد داشته باشیم.

 

مالیات حقوق و دستمزد چیست؟

کلیه افرادی که به هر شکل و در هر مکان مشغول به کار بوده و حقوق دریافت کرده و بیمه تامین اجتماعی برای آنها لحاظ می شود، باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند. میزان مالیات حقوق و دستمزد در هر سال متفاوت بوده و کارفرمایان موظف اند تا طبق بخشنامه های ارسالی، مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر نموده و به حساب تعیین شده ی وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید .

 

در صورت عدم ارسال به موقع لیست مالیات حقوق و دستمزد تا چه میزان جریمه می شوید؟

جریمه ای که برای عدم ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد کارمندان در نظر گرفته می شود، گاهی چندین برابر مالیات تعیین شده بر لیست حقوقی است. لازم است بدانید، نه تنها جریمه ی مربوط به عدم ارسال لیست، قابل بخشش نیست بلکه هرگونه اهمال و کم کاری، زمینه ی ایجاد مسائل و مشکلات بزرگ مالی را برای شما فراهم خواهد کرد. از این رو توجه به بازه زمانی در نظر گرفته شده برای ارسال لیست مالیات حقوق ودستمزد، نکته ای بسیار مهم و ضروری برای کارفرمایان است.

تهیه ی لیست کامل و شفاف مالیات بر حقوق کارمندان، امری تخصصی است که باید توسط افراد با تجربه انجام شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که این کار را حتما به افراد کاردان بسپارید، تا همه چیز به بهترین شکل انجام شده و هیچ موردی ای از قلم نیفتد. ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد به شکل الکترونیکی و از طریق سامانه ی ارسال مالیات بر حقوق به نشانی tax.gov.ir  انجام می شود و کارفرمایان برای آن که مشمول جریمه نشوند، حداکثر ۳۰ روز مهلت دارند تا لیست مربوطه را ارسال کنند.

Eradicating The Payroll Complexities

جرائم عدم تسلیم لیست حقوق به دو دسته سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی کشور تقسیم می شود که جزئیات هر کدام به شرح زیر است:

جریمه عدم ارسال لیست حقوق سازمان تامین اجتماعی:

  1. معادل ۱۰ درصد از کل بدهی (شامل حق بیمه و بیمه بیکاری)
  2. معادل ۲ درصد به ازای هر ماه نسبت به جمع کل حق بیمه و بیمه بیکاری بابت جرائم تاخیر در پرداخت حق بیمه

 

جریمه عدم ارسال لیست حقوق سازمان امور مالیاتی کشور:

  1. شامل ۲ درصد حقوق پرداختی
  2. معادل ۱۰ درصد مالیات پرداخت نشده
  3. معادل ۲ و نیم درصد مالیات به ازای هر ماه

 

 میزان معافیت مالیات بر حقوق در سال ۱۴۰۰

در پیش نویس لایحه ی بودجه سال ۱۴۰۰ ، سقف معافیت مالیات بر حقوق  کارکنان دولتی و خصوصی، برای یک سال ۴۸ میلیون تومان ( معادل چهارصد و هشتاد میلیون ریال ) و تا سقف حقوق ۴ میلیون تومان ماهیانه در نظر گرفته شده است؛ که این مبلغ هم اکنون در سال جاری سالانه ۳۶ میلیون تومان و معادل ماهانه سه میلیون تومان است.

 

درچه صورت جریمه ی عدم ارسال لیست مالیات بر حقوق قابل بخشش است؟

همانطور که در ابتدا گفتیم، عدم ارسال لیست مالیات حقوق و دستمزد کارمندان، بخشیده نمی شود و افراد باید جریمه های در نظرگرفته شده را پرداخت کنند. هم چنین بهتر است بدانید که پرداخت جریمه از طریق چک امکان پذیر نیست. البته یک مورد استثنا نیز وجود دارد که دانستن آن خالی از لطف نیست. در صورتی که پرونده ی مالیاتی هنوز شکل نگرفته باشد و لیست مالیات حقوق و دستمزد نیز ارسال نشده باشد، با در نظر گرفتن جرائم مربوط به حقوق و دستمزد، این جریمه تا ۸۰ درصد قابل بخشش است. البته این بخشودگی تنها در صورتی امکان پذیر است که پرداخت اصل مالیات انجام شود.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 16 =