برنامه ریزی مالی – تعریف، اهداف و اهمیت

19,210 Financial Planning Stock Photos, Pictures & Royalty-Free Images -  iStock

 

برنامه ریزی مالی به مجموعه ی فرآیندهای برآورد سرمایه مورد نیاز، چارچوب بندی سیاست های مالی در رابطه با تدارکات، سرمایه گذاری و اداره وجوه یک شرکت گفته می شود. برنامه ریزی مالی به دو بخش برنامه ریزی مالی کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود. برنامه ریزی کوتاه مدت در مورد تجزیه و تحلیل تصمیمات مدیریتی است که نتیجه آن در داراییها و بدهی های جاری مشخص می شود. برنامه ریزی بلند مدت در حقیقت در بودجه بندی سرمایه ای، ساختار مالی، سیاست تقسیم سود و …  تاثیر دارد . به طور کلی برنامه ریزی کوتاه مدت، تعیین اولویت های سازمان و چگونگی تخصیص منابع در دسترس جهت به حرکت در آوردن چرخ های فعالیت های عملیاتی سازمان ها می باشد.

در واقع، نقطه شروع برنامه ریزی بلند مدت، برنامه ریزی کوتاه مدت است که توسط مدیریت ارشد سازمان تایید شده و قابلیت اجرایی دارد. مدیران، سرپرستان و کارکنان عملیاتی با بکارگیری از این برنامه ریزی حداکثر مشارکت در برنامه ریزی های بلند مدت و تدوین آرمان ها و اهداف سازمان را خواهند داشت. در برنامه ریزی کوتاه مدت، ماموریت ها، کارکردها، اهداف، نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدید ها مورد شناسایی قرار گرفته و نسبت به اهداف نهایی سازمان به کار گرفته می شوند.

 

اهداف برنامه ریزی مالی

برنامه ریزی مالی اهداف گوناگونی دارد که از جمله مهم ترین آنها شامل موارد زیر است:

 

تعیین سرمایه مورد نیاز – این به عواملی مانند هزینه دارایی های جاری و ثابت، هزینه های تبلیغاتی و برنامه ریزی بلندمدت بستگی دارد. نیازهای سرمایه را باید از هر دو جنبه بررسی کرد: الزامات کوتاه مدت و بلند مدت.

تعیین ساختار سرمایه – ساختار سرمایه به روشی که شرکت از طریق آن سرمایه گذاری می کند همچون درآمد کسب شده یا از طریق دریافت بدهی و یا ترکیبی از آنها گفته می شود. هنگام تحلیل ساختار سرمایه نسبت بدهی‌ های کوتاه مدت و بلند مدت در نظر گرفته می‌ شود و در این گونه مباحث هنگامی که به ساختار سرمایه اشاره می‌شود، معمولا به نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام اشاره دارد، که بیان‌ کننده میزان ریسک پذیری یک شرکت است.

تنظیم سیاست های مالی با توجه به کنترل نقدینگی، وام دهی، استقراض و غیره.

یک مدیر مالی اطمینان حاصل می کند که از منابع مالی محدود، حداکثر استفاده را به بهترین شکل ممکن  ببرد و بتواند با حداقل هزینه حداکثر بازده سرمایه گذاری را به دست آورد.

 

Types Of Investments In India 2022 | Best Types of Investments | Max Life  Insurance

 

اهمیت برنامه ریزی مالی

برنامه‌ ریزی مالی فرآیندی است که در آن اهداف، سیاست ‌ها، رویه ‌ها، برنامه‌ ها و بودجه‌ ها در رابطه با فعالیت ‌های مالی یک شرکت تنظیم می ‌شود. این امر کارایی و توانمندی سیاست های مالی و سرمایه گذاری را تضمین می کند. هم چنین برنامه ریزی مالی تضمین می کند که:

 

  • بودجه مورد نیاز شرکت به خوبی تامین می شود.
  • تعادل معقولی بین میزان ورودی و خروجی وجوه نقدی برای حفظ ثبات مالی شرکت و جود دارد.
  • تامین کنندگان وجوه، بیشتر در شرکت هایی سرمایه گذاری می کنند که آنها نیز برنامه ریزی مالی انجام می دهند.
  • برنامه های مدون و مشخصی برای رشد و بقای شرکت وجود دارد.
  • از طریق تامین نقدینگی کافی ابهامات مرتبط با تغییر روندهای بازار کاهش پیدا می کند.
  • ابهاماتی که می تواند مانعی برای رشد شرکت باشد کاهش می یابد.
  • ثبات مالی و سودآوری شرکت تضمین می شود.

 

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 12 =