داشبورد مدیریتی و هوش تجاری چه کاربردی در تحلیل مالی اقتصادی دارند

توسعه و گسترش سخت افزار و سیستمهای ذخیره سازی اطلاعات این امکان را فراهم کرده که حجم زیادی از اطلاعات را بتوانیم ذخیره و نگهداری کنیم. در کنار این پیشرفت سخت افزاری، نرم افزار های بانک اطلاعاتی صفحات گسترده و انواع ابزار های گزارش سازی و تحلیلی نیز امکانات بسیاری را برای تحلیل و بررسی این انبوه اطلاعات فراهم کرده اند.

امروزه با وجود نرم افزار حسابداری و سایر نرم افزارهای مالی و اداری اطلاعات بسیار ارزشمندی در حال تولید و جمع آوری می باشد.

بی شک اهمیت استفاده و تحلیل این اطلاعات کمتر از جمع آوری و ثبت آن نیست و این وظیفه بر عهده هوش تجاری ست.

هوش تجاری

هوش تجاری چیست؟

هوش تجاری روشی است که شما با کمک آن داده های خام را به دانشی قابل اتکا تبدیل می کنید. برای استخراج چنین دانشی باید ابتدا مجموعه داده های خود را بشناسید. کسب و کار خود را تحلیل کنید و بدانید چه هدفی از این داده کاوی دنبال می کنید.

  • هوش تجاری میتواند به یک سازمان در جهت تشخیص فرصتهایی برای کاهش هزینه ها کمک کند.
  • فرصتهای تجاری جدیدی را نمایان کند.
  • تغییرات در محیط های تجاری را تشخیص دهد.
  • گزارشهایی فراهم کند که بصورت گستردهای در دسترس باشد.

داشبرد مدیریتی

داشبورد مدیریتی چیست؟

داشبورد مدیریتی محیطی است که اطلاعات استخراج شده از داده ها را بصورت مصور و گرافیکی در اختیار مدیران و تمصمیم گیرندگان قرار می دهد. این نمایش اطلاعات می تواند بصورت نمودار های مختلف، گیج های عقربه ای و یا اطلاعاتی بر روی نقشه باشد.

نمایش این اطلاعات بصورت نمایه های گرافیکی به درک مطلب و تحلیل سریعتر اطلاعات کمک می کند. پس در تهیه داشبورد باید به نکات زیر توجه کرد:

  • حذف اطلاعات تفصیلی و جزئیات
  • نمایش اطلاعات مهم و حیاتی کسب و کار
  • انتقال سریع هدف داده ها از طریق اطلاعات بصری
  • مشخص کردن اطلاعات مهم مانند حداقل و حداکثر و نقاط بحرانی اطلاعات کلیدی

اگر داشبورد اتومبیل را تجسم کنیم متوجه می شویم این موارد رعایت شده. بطور مثال بجای نمایش عددی مقدار بنزین با یک درجه میزان بنزین را بین حداقل و حداکثر حجم باک نمایش می دهد. و این درجه بصورت تصویری شما را ازمقدار بنزین مطلع می کند.

ارتباط هوش تجاری و داشبورد مدیریتی

همیشه نحوه ارائه اطلاعات و گزارشات تهیه شده مهم است. در بسیاری از موارد ممکن است یک گزارش شامل اطلاعات بسیار مهمی باشد و این اطلاعات در جدولی پر از اعداد پنهان شده و اهمیت آن برای مدیران و تصمیم گیرندگان مخفی شود.

داشبورد مدیریتی وظیفه اشکار سازی اهمیت اطلاعات را برای هوش تجاری باز می کند. آنچه هوش تجاری استخراج می کند مجموعه جداول پر اهمیتی از اعداد است و داشبورد مدیریتی به زیبا ترین شکل ممکن اهمیت این اعداد و اطلاعات را هویدا می کند.

داشبورد حسابداری

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 12 =