نحوه بستن سال مالی و حسابهای موقت نرم افزار حسابداری

 

یکی از وظایف مهم حسابداران، انجام عملیات پایان دوره (سال) مالی است.

دلیل بستن سال مالی در حسابداری، محاسبه سود و زیان و مقایسه عملکرد سنواتی شرکتها می باشد. همینطور گزارش های مربوط به درآمد، سود و زیان و محاسبه مالیات توسط وزارت دارایی، در دوره های یکساله محاسبه می شود.

قبل از بستن سال مالی ابتدا باید انواع حسابها را شناسایی کنیم. در حسابداری دوبل یا دو طرفه گروهی از حسابها دائم یا ترازنامه ای و گروهی از حسابها موقت یا سود و زیانی هستند.

fiscalyear2

 

حسابهای دائم یا ترازنامه ای

حسابهایی که مانده آنها مربوط به یک دوره مالی نیست و به دوره های مالی بعد منتقل می شود، حسابهای ترازنامه ای یا دائم می باشند. مانند حسابهای بانکی، بدهکاران تجاری، بستانکاران تجاری و …

  حتما مقاله آشنایی با نسبت های مالی مهم حسابداری را مطالعه کنید.

حسابهای موقت یا سود و زیانی

حسابهایی که مانده آن مربوط به یک دوره مالی می باشد. مانده این حسابها در پایان یک دوره مالی صفر می شود و به دوره مالی بعد منتقل نمی شود. مانند حسابهای هزینه، در آمد ها، فروش و …

مراحل بستن سال مالی

  • سند بستن حسابهای موقت

برای بستن یک دوره مالی ابتدا از ثبت تمامی اسناد مربوط به آن سال مالی و صحت آنها باید مطمئن شد. سپس در یک سند، کلیه حسابهای موقت که مانده بستانکار دارند را به اندازه مبلغ مانده حساب، بدهکار کرده و مانده آنها را صفر می کنیم. بعد کلیه حسابهای موقت که مانده بدهکار دارند را معادل مانده همان حساب بستانکار می کنیم.

برای بالانس شدن این سند از حساب سود و زیان جاری باید استفاده کرد یعنی مانده کلیه حسابهای موقت، سود و زیان جاری می شود. به همین دلیل است که به حسابهای موقت حساب سود و زیانی نیز گفته می شود.

  • سند سود و زیان

بعد از مشخص شدن سود و زیان معمولا سندی صادر می شود که در آن تکلیف سود و زیان جاری مشخص می شود، یعنی یا به حساب سود و زیان انباشته منتقل می شود، یا بین سهامداران تقسیم می شود و یا به صورت افزایش سرمایه ثبت می شود.

بستن حسابها

  • سند اختتامیه

در سند اختتامیه کلیه حسابهایی که هنوز مانده دارند نیز صفر می شوند، با توجه به تراز بودن کلیه حسابها این سند بدون استفاده از حساب واسط نیز بالانس می باشد، اما بنا به سلیقه می توان از حساب واسط سند تراز اختتامیه نیز استفاده کرد. این حساب معادل ریالی حسابهایی که بدهکار شده اند، بستانکار و معادل ریالی حسابهایی که بدهکار شده اند، بستانکار می شود. از نظر ریالی مبلغ بدهکار و بستانکار شدن این حساب برابر است. در نتیجه مانده آن صفر خواهد شد.

  حتما مقاله آشنایی با صورت های مالی در حسابداری را مطالعه کنید.

  • سند افتتاحیه

مانده کلیه حسابهای دائم در ابتدای هر دوره مالی، در این سند مشخص می شود. این سند دقیقا مانند سند اختتامیه دوره مالی قبل می باشد با این تفاوت که کلیه مبالغ بدهکار، بستانکار می شود و کلیه مبالغ بستانکار، بدهکار می شود.

 

15 پاسخ ها
  1. میثم
    میثم می گوید:

    مجموع بدهکاران رو در حساب ضرروزیان وارد میکنیم اما پیام سند تراز نیست نمایش داده میشود دلیل چیست به نظرتون مرسی

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      سلام
      ممکنه کد حساب در بعضی از آرتیکل های سند درست وارد نشده یا مبلغ بدهکار یا بستانکار در یکی از سطر ها صفر وارد شده.
      اگر کاربر نرم افزار ما هستید میتونید با پشتیبانی تماس بگیرید تا کارشناسان ما راهنمایی کنند.

      پاسخ
  2. Shadi
    Shadi می گوید:

    سلام…من دارم حسابهای یک رستوران رو جمع میکنم اما میخوام ثبت سند حسابداری..خرید.فروش.بستن حساب ها….أشخاص …..کلا حسابداریشو جمع کنم……رشتم حسابداری اما نمیدونم باید چه جوری طبق قانون حسابداری جلو برم…..کمکم کنید

    پاسخ
    • رزیتا مرادی
      رزیتا مرادی می گوید:

      سلام
      شما روش تعریف حسابها وسند زدن رو باید بلد باشین، که همون مفاهیم حسابداری مقدماتی هست. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر میتونین در سایت مدرسه حسابداری بامداد عضو بشید و دروس مقدماتی رو مطالعه کنید. داشتن یک نرم افزار مخصوص رستوران هم میتونه به کارهای شما نظم بده. موفق باشید

      پاسخ
  3. فرزاد
    فرزاد می گوید:

    سلام امکانش هست نحوه گرفتن بیلان مالی یک ماه رو با نرم افزار برلیان رو برام توضیح بدین

    پاسخ
  4. saleh
    saleh می گوید:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    خواستم بپرسم که حساب خلاصه ی سود و زیان یک حساب دائمی یا حساب موقته؟

    پاسخ
  5. saleh
    saleh می گوید:

    با سلام و خسته نباشید مجدد با تشکر از سایت خوبتون و ممنون از پاسخ
    من یه جایی خوندم که حسابهای واسط کلا دائمی هستند حالا من واقعا درک نمیکنم چرا مثلا یه حساب واسط مثل حساب خلاصه ی سود و زیان به سرمایه انباشته بسته میشه و هر سال ماندش به سال بعد منتقل نمیشه و سال مالی جدید ماندش از صفر شروع میشه باید جز حساب دائمی طبقه بندیش کنیم.
    با تشکر فرآوان

    پاسخ
    • آرش سرداری
      آرش سرداری می گوید:

      عنوان صحیح برای این حساب سود و زیان جاری است.
      و با توجه به اینکه سال جاری بسته خواهد شد انتقال با عنوان سال جاری صحیح نیست. در نتیجه شما باید وضعیت این حساب را مشخص کنید.
      این حساب یا به سود و زیان سنواتی منتقل میشه. و در صورت تصمیم بر افزایش سرمایه، به حساب اندوخته سرمایه منتقل خواهد شد تا پس از ثبت تغییرات اساسنامه به حساب سرمایه منتقل شود.

      پاسخ
  6. عاطفه
    عاطفه می گوید:

    سلام سیستم ک بالا میاد در قسمت هشدار اسناد دریافتنی ، چک های نزد صندوق، اسنتد پرداختنی و چک های پرداختنی یکی نیس چیکار باید بکنم
    مچکر

    پاسخ
  7. زهرا ساراني
    زهرا ساراني می گوید:

    سلام. میخواستم بدونم که حساب جاری با کدام حساب بسته می‌شود؟؟؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =