عوامل ریالی موثر بر فروش و نحوه ثبت در اسناد حسابداری

بخش اصلی درآمد هر بنگاه اقتصادی از طریق فروش ومحقق می شود و در هر فروشی علاوه بر کالا یا خدمتی که ارائه می شود عوامل دیگری نیز تاثیر گذار است. مهمترین این عوامل تخفیف فروش و مالیات بر ارزش افزوده می باشد. عوامل ریالی فروش به سه دسته کلی تقسیم می شوند شامل:

  • عوامل کاهنده
  • عوامل افزاینده
  • عوامل خنثی

در ادامه به توضیح هر یک از این عوامل فروش و نحوه ثبت آنها در نرم افزار حسابداری می پردازیم.

عوامل ریالی فروش

عوامل کاهنده فروش

مهمترین عامل کاهنده تخفیف می باشد، تخفیف ممکن است به یک کالای خاص تعلق بگیرد یا به کل فاکتور و مبلغ آن از مبلغ کالا یا جمع کل فاکتور کسر می گردد. جهت ثبت تخفیف در حسابداری یک سر فصل معین در حساب کل در آمد ها و فروش با عنوان تخفیفات فروش تعریف می گردد. برخلاف فروش و در آمد ها که ماهیت بستانکار دارند تخفیفات فروش ماهیت بدهکار دارد و مبلغ آن از فروش کسر می گردد.

در صورت وجود سایر عوامل کاهنده نیز برای آنها یک حساب معین مانند حساب تخفیفات فروش در حسابداری ایجاد می گردد.

  حتما مقاله حسابداری فروش شعب و نمایندگی مطالعه کنید.

عوامل افزاینده فروش

مهمترین عامل افزاینده فروش مالیات بر ارزش افزوده است. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده درصدی از بهای نهایی فروش هر کالا می باشد و باید به تفکیک هر کالا و در سطر فاکتور محاسبه شود. پس از کسر تخفیف و سایر عوامل افزاینده و کاهنده مبلغ مالیات بر ارزش افزوده باید محاسبه می گردد.

جهت ثبت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده پیشنهاد می شود که بعنوان معین در حساب کل سایر بستانکاران غیر تجاری تعریف گردد.

سایر عوامل افزاینده مانند هزینه حمل، هزینه ارسال، هزینه بسته بندی و غیره نیز ممکن است در فروش مورد استفاده قرار گیرد این عوامل بسته به نوع فعالیت شما ممکن است در آمد باشد یا اینکه شما فقط بعنوان واسطه دریافت آن عمل می کنید. بطور مثال اگر شرکت شما خودرو جهت حمل کالا دارد هزینه ای که بایت حمل دریافت می شود درآمد محسوب می شود و اگر حمل توسط راننده انجام می شود و مبلغ حمل را شما به راننده پرداخت می کنید فقط واسطه دریافت وجه هزینه حمل می باشید.

در حالت اول هزینه های مربوز به خودرو راننده یا پیمانکار بعنوان هزینه شناسایی می شود و عوامل افزاینده حمل که از خریدار دریافت می کنید بعنوان در آمد. در صورتی که شما حمل را به شخص یا مجموعه دیگری ارجاع می دهید این مبالغ می تواند در سرفصل بستانکاران تجاری ثبت گردد تا در دوره های مشخص تسویه شود.

سایر عوامل ریالی فروش (خنثی)

عوامل خنثی مبلغی است که در فاکتور فروش درج می شود و در قیمت نهایی فاکتور تاثیری ندارد. بطور مثال پورسانت فروش باعث تغییر قیمت فاکتور و بدهی خریدار نمی شود و حتی در فاکتور چاپ نمی شود، اما ویزیتور یا فروشنده کالا بستانکار می شود. نحوه محاسبه عنوان این عوامل ممکن است متفاوت باشد و ثبت آن در حسابداری هم بر اساس دستور العمل داخلی هر مجموعه باید انجام شود.

نرم افزار فروش

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =