محاسبه عیدی شاغلان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی چگونه محاسبه می شود؟

همه کارگاه های مشمول قانون کار، طبق ماده واحده مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه، مکلفند به نسبت یکسال کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد را به عنوان عیدی و پادش پرداخت کنند. برای عیدی حداکثر مبلغ در قانون مشخص شده است، به این ترتیب که مبلغ پرداختی به هر فرد نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی بیشتر شود.

طبیعی است که حقوق هر فرد برابر با حداقل حقوقی که در قانون مشخص شده است، خواهد بود پس حداقل عیدی و پاداش سالانه نیز نمی تواند از دو برابر حداقل حقوق کمتر باشد.

پارامترهایی که محاسبه عیدی بر مبنای آنها انجام می گیرد، آن دسته از پارامترهای مزد و فوق العاده هاست که مستقیما به علت اشتغال در شغل مورد نظر پرداخت می شود. پس فوق العاده شغل، سختی کار و هر چه به دلیل شغل به شاغل داده می شود از اجزای مزد محسوب می شود و در محاسبه عیدی دخیل است . اما مزایای رفاهی مانند عائله مندی، مسکن، خواروبار و بن شامل این مورد نیستند و در محاسبه عیدی دخالتی نخواهند داشت.

عیدی از مواردی است که بیمه پذیر نیست و معاف ازبیمه است اما مالیات پذیر است و مبلغ مالیات آن محاسبه و کسر می شود.

محاسبه عیدی

آیا شاغلان پاره وقت نیز مشمول دریافت عیدی سالانه خواهند بود؟

طبق قانون، افرادی که به صورت نیمه وقت کار میکنند و ساعات کار آنها کمتر از ساعات قانونی تعیین شده است، هم مشمول عیدی و پاداش سالانه هستند و این مبلغ به نسبت ساعات کار انجام یافت محاسبه و پرداخت می شود.

همچنین در مورد کسانی که ساعتی کار می کنند و حقوق ماهانه آنها متغیر است و مقدار ثابتی ندارد

محاسبه میزان عیدی بر اساس میانگین حقوق سه ماه آخر آنها انجام خواهد شد.

عیدی افرادی که در مرخصی استعلاجی بوده اند یا قطع همکاری داشته اند چگونه است؟

اگر مدت زمان مرخصی استعلاجی به تایید سازمان تامین اجتماعی رسیده باشد در سابقه کار فرد ثبت میشود و مانند روزکاری در محاسبات عیدی منظور میشود.

در مورد افرادی که زودتر از پایان قرارداد بر اثر اخراج یا استعفا یا بازنشستگی و … قطع همکاری داشته اند، عیدی و پاداش سالانه آنها به نسبت مدت زمان کارکردی که طی سال داشته اند محاسبه خواهد شد.

نحوه محاسبه عیدی در نرم افزار حقوق و دستمزد

امروزه بسیاری از شرکتها، برای انجام محاسبات حقوق و دستمزد پرسنل از نرم افزارهای حقوق و دستمزد استفاده می کنند. مزیت استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد، افزایش سرعت و دقت کار است. به نحوی که در ابتدای کار نحوه محاسبات طبق قانون کار در سیستم تعریف می شود و احکام پرسنلی ثبت و ذخیره می شوند. هر ماه گزارش ساعات کاری از طریق دستگاه های حضور و غیاب به نرم افزار حقوق و دستمزد منتقل و یا به صورت دستی توسط کاربر به سیستم وارد می شود. محاسبات ماهانه و فایل های سازمان های بیمه و مالیات توسط نرم افزار در زمان کوتاهی تهیه می شود. همچنین در عملیات پایان سال مالی محاسبه عیدی کلیه پرسنل بر اساس کارکردشان محاسبه و رقم مالیات آن نیز مشخص می شود.
حقوق دستمزد

0 پاسخ ها

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + ده =